10
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان عنوان کرد:

افزایش راندمان روابط عمومی‌ها با استفاده از هوش مصنوعی

  • کد خبر : 7808
افزایش راندمان روابط عمومی‌ها با استفاده از هوش مصنوعی
مشاور استاندار و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان با بیان اینکه "مجموعه روابط عمومی‌ها در حوزه هوش مصنوعی می‌توانند ابزار بسیار متنوعی را به خدمت گرفته و راندمان فعالیت‌های سازمان متبوع خود را افزایش دهند"، گفت: جای کارشناسان خبره به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در مجموعه‌های روابط عمومی فعال خالی است.

به گزارش ما آنلاین، مجید شمس، مشاور استاندار و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، به بهانه برگزاری پانزدهمین همایش روابط‌ عمومی الکترونیک در گفت‌وگو با ما آنلاین در پاسخ به این سوال که هوش مصنوعی چه کارکردهایی می‌تواند در روابط‌عمومی سازمان‌ها داشته باشد، بیان کرد: قبل از اینکه در مورد هوش مصنوعی صحبت کنیم بایستی در خصوص روابط عمومی الکترونیک توضیحاتی بدهم. هوش مصنوعی ابزاری بسیار مناسب برای افزایش عملکرد بهینه نیروی انسانی متخصص و متبحر است. در واقع روابط عمومی الکترونیک در سال‌های اخیر و در یک دهه گذشته جایگاه ویژه‌ای را از آن خود کرده است.

او ادامه داد: درواقع پس از گذر از دنیای ارتباطات از فضای مطبوعات به فضای رسانه‌های برخط این موضوع نیز به صورت منحصر به فردی مورد توجه قرار گرفت. مجموعه روابط عمومی‌ها در حوزه هوش مصنوعی می‌توانند ابزار بسیار متنوعی را به خدمت گرفته و راندمان فعالیت‌های سازمان متبوع خود را افزایش دهند. موضوعی که متأسفانه بدان توجه چندانی نمی‌شود و عدم توجه به این مهم نتیجه‌ای جز ضعف حوزه روابط عمومی در یک سازمان نخواهد داشت. حوزه رصد یکی از زمینه‌های مهم در روابط عمومی الکترونیک است. هوش مصنوعی نه تنها در حوزه رصد بلکه در زمینه تولید محتوا نیز می‌تواند نقش آفرین باشد‌. در شرایط فعلی شاهد فعالیت ربات‌های تولید محتوا هستیم که در برخی شبکه‌های اجتماعی بروز و ظهور داشته‌اند و به کاربر و کارشناس روابط عمومی این امکان را می‌دهند که در حوزه تولید محتوا بسیار فراتر از شیوه‌های سنتی نقش آفرینی کند.

شمس افزود: در این راستا تسلط کارشناس حوزه روابط عمومی بر حوزه روابط عمومی الکترونیک ضروری است. یک کارشناس مسلط به حوزه روابط عمومی الکترونیک و بهره‌بردار از حوزه هوش مصنوعی به راحتی می‌تواند از نگارش متون خبری تا تجزیه و تحلیل داده‌ها و جستجوی محتوا را در بستری حرفه‌ای دنبال کند. حوزه تجزیه و تحلیل داده‌ها به دلیل حجم انبوه اطلاعات موجود و نیاز به سرعت در حوزه ارتباطات جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و هوش مصنوعی در این خصوص می‌تواند راهگشا باشد. صرفه‌جویی در زمان برای تولید و انتشار محتوای مورد نظر در روابط عمومی الکترونیک تنها بخشی از فواید بی‌شمار این حوزه است. تجزیه و تحلیل داده‌ها، تولید، جست‌وجو و پردازش محتوا با سرعت و دقت بالا از کارکردهای هوش مصنوعی است که در قالب روابط عمومی الکترونیک می‌توان از آن بهره‌مند شد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان اضافه کرد: به نظر می‌رسد بخش دیگری از کاربردهای هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک و در حوزه انتشار محتوا و ارتباط با مخاطبین خودنمایی کند. هوش مصنوعی به صنعت روابط عمومی کمک خواهد کرد تا ارتباطات بیشتر، بهتر و هدفمندی را دنبال کند. در حوزه کیفی روند ارتباط با مخاطب اصلی کاملا متفاوت خواهد شد. با ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانیم  تجزیه و تحلیل مورد نظر را بدون تحریف و تغییر از مخاطب دریافت کنیم. تعامل موثر یکی از فواید استفاده صحیح از هوش مصنوعی است. تعامل نیاز امروز جامعه برای اقناع مخاطب است. به راستی اقناع افکار عمومی تنها با توسعه حوزه روابط عمومی تعاملی، امکان‌پذیر خواهد بود. هوش مصنوعی در حوزه روابط عمومی می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کند. فناوری‌های جدیدی که در این حوزه تعریف شده‌اند با ایجاد تعاملات دوسویه میان کارگزاران روابط عمومی سازمان‌ها با مخاطبان زمینه تعاملات بیشتر و فراگیر اقناع مخاطب را فراهم می کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه “حوزه روابط عمومی در کشور ما نیاز به پوست اندازی دارد و بایستی با نگرش جدید این حوزه متحول شود” گفت: جای کارشناسان خبره به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات در مجموعه‌های روابط عمومی فعال خالی است. نه تنها سازمان‌ها نیازمند کارشناس روابط عمومی الکترونیک هستند بلکه یک کارشناس روابط عمومی حوزه خبر و رسانه نیز بایستی ارتباط جدی با حوزه فناوری اطلاعات داشته باشد. گاهاً کارشناس فناوری اطلاعات می‌تواند در جایگاه کارشناس حوزه روابط عمومی نقش خود را به خوبی ایفا کند که این موضوع نشان از اهمیت حوزه فناوری اطلاعات و روابط عمومی الکترونیک دارد. روابط عمومی‌ها چاره‌ای جز حرکت به سوی فعالیت در حوزه هوش مصنوعی و روابط عمومی الکترونیک ندارند و در این تغییرات بهره‌گیری از دانش‌ها و ابزار نوین و به روزرسانی کارشناسان روابط عمومی فعلی با خودآموزی و افزایش ارتقای مهارت، مقدماتی‌ترین نیاز کارشناس حوزه روابط عمومی است.

شمس همچنین اضافه کرد: کارشناسان روابط عمومی به نرم‌افزار و سخت‌افزارهای نوین حوزه هوش مصنوعی نیازمند هستند. مدیران ارشد سازمان‌ها بایستی بپذیرند که حوزه روابط عمومی الکترونیک و ارتباطات نیاز ضروری و حیاتی مجموعه‌ها جهت رشد و توسعه است. از این رو سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری روابط عمومی الکترونیک که بخش قابل توجهی از آن در حوزه هوش مصنوعی معنا می‌شود، می‌تواند به عنوان بازوی کمکی سازمان و مراجعان نقش آفرینی کند و ضمن افزایش ارتباطات سازمانی، اغنای عمومی و ارتباط میان سازمان و مخاطبین باعث افزایش راندمان بهره‌وری و کارآمدی سیستم گردد.

این مدیرکل روابط عمومی با اشاره به اینکه “موضوع رصد بسیار حائز اهمیت است چرا که استراتژی سازمان‌ها و رویکردهای بعدی مجموعه را مشخص می‌کند” بیان کرد: اگر از رصد به عنوان بازخورد یاد کنیم در ارزیابی عملکرد مجموعه‌ها یکی از مولفه‌های بسیار مهم همین بازخورد است. هر مجموعه و سیستمی بدون بازخورد ناقص است. همه مجموعه‌های فعال برای اصلاح ساختار و فرایندهای خود نیاز به بازخورد از مخاطبین عام و خاص دارند و بدون بازخورد، فرایندها یک سویه، بدون پایش و ارزیابی رها خواهند شد. روابط عمومی الکترونیک با تاکید بر هوش مصنوعی این امکان را فراهم می‌کند که در حوزه بازخورد، مجموعه بسیار منسجم، هدفمند، دقیق، دسته‌بندی شده، با تحلیل و اشراف کامل به همه منابع منتشر کننده محتوا (له یا علیه) فعالیت کند.

او گفت: همه مطالب، محتوا، دیدگاه، نقد، اخبار، تحلیل، گزارش، مصاحبه و هرآنچه که مرتبط با بازخورد افراد و مجموعه‌ها در خصوص سازمان متبوع است، حوزه هوش مصنوعی با جستجوهای دقیق داده، بررسی و تحلیل اطلاعات، بدان پاسخ و نتایج را به صورت نمودارهای دسته بندی شده در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. قطعاً سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که خود را به این سلاح بسیار کاربردی مسلح کرده‌اند فراتر از سایر مجموعه‌ها در تحلیل محتوا و بررسی داده‌ها اقدام می‌کنند و در حوزه‌های سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری، تعیین چشم‌انداز، اصلاح خطاها، معایب و تقویت نقاط قوت پیشرو خواهند بود. از این جهت به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی می‌تواند اصلاح‌کننده فرایند و موتور محرک ایجاد بازخورد در سازمان نقش آفرینی کند. به راستی که نظر مخاطب بایستی در هر حال مورد توجه قرار بگیرد. نظر منفی محرک ایجاد خلاقیت نوین خواهد بود و نظر مثبت انرژی بخش و امید آفرین است.

مشاور استاندار و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان در پایان تاکید کرد: یک سازمان موفق به هر دو مورد یعنی خلاقیت و امید نیازمند است تا در مسیر صحیح حرکت کند و به افق‌های مورد نظر خود دست یابد. البته صداقت در ارائه نظرات از مثبت یا منفی بودن آنها مهم تر است. چه بسیار هستند نظرات احساسی و هیجانی که باعث توقف مجموعه می‌شوند و حتی سازمان را از ریل اصلی حرکت خود باز می‌دارند. پس شناسایی صداقت در گفتار مخاطب در مرحله نخست قرار دارد. اگر مخاطب نظر خود را صادقانه در اختیار مجموعه قرار دهد تفاوتی نمی‌کند که نظر مثبت است یا منفی. چرا که در هر دو حالت پیشرو و توسعه دهنده خواهد بود.

پانزدهمین همایش روابط ‌عمومی الکترونیک، یکم بهمن‌ با موضوع اصلی «هوش مصنوعی، انسان طبیعی و روابط‌ عمومی فراگیر» در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن۰۲۱۸۸۳۵۶۷۳۲ تماس حاصل نمایید.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=7808

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.