7
/هفته روابط عمومی ۱۴۰۲/

روابط عمومی؛ دانایی و توانایی در مسیر ارتباط

  • کد خبر : 8589
روابط عمومی؛ دانایی و توانایی در مسیر ارتباط
مدیر ارتباطات و روابط‌عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز با تاکید بر اینکه روابط عمومی نوین و الکترونیک، با تاکید بر فناوری اطلاعات، ابزاری برای رفع نیازهای مخاطبان و ارائه خدمات با کیفیت برتر است، گفت: دنیای روابط عمومی ارتباطات، شاهراهی کهنسال است که اینک مسیرهای نوینی برای تحول و توسعه یافته است.

به گزارش ما آنلاین، فرینوش اکبرزاده دانشجوی دکترای ارتباطات و مدیر ارتباطات و روابط‌عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز به مناسبت روز و هفته روابط عمومی در یادداشتی با عنوان «روز جهانی روابط عمومی فرصتی برای تمرکز بر بنیان‌های ارتباطی: روابط عمومی؛ دانایی و توانایی در مسیر ارتباط» در اختیار این رسانه قرار داده، به اهمیت این روز پرداخته است و در بخشی از این نوشتار به گام‌های موثر در روند روزآمد کردن فعالان حوزه روابط عمومی و تصحیح نگرش آنان پرداخته است.

در ادامه متن کامل این یادداشت آورده شده است:

 

دنیای امروز با نوسانی سریع در حال تحول است؛ گسترش دنیای مجازی، توسعه فعالیتهای ارتباطی، شگفتی‌های هوش مصنوعی و تلاش برای همپا شدن با این روند، فعالیتهای روابط عمومی دچار تحول کرده و نیازمند توسعه فعالیت‌ها مبتنی بر این سرعت هستیم.

روابط عمومی با تلاشی مستمر در مسیر گفتمان، ارتباط و خردمندی، در راستای آشنایی بخشی به محیط از عملکرد درونی، دریافت بازخورد محیط از این آشنایی بخشی و توسعه ارتباط این بخش‌ها تلاش مستمر و شبانه روزی دارد.

این در حالی‌ست که با وجود وسعت حضور روابط‌عمومی در حیطه کاری، شناخت عمیق و دقیقی نسبت به فعالیت روابط عمومی‌ در نهادها و سازمان‌ها وجود ندارد و چه بسا این تصور همچنان پابرجا باشد که بیان برخی مطالب و صحبت از اقدامات مجموعه با صداقت و راستی، می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در استمرار فعالیت‌های آنان شود؛ در نتیجه با دید نه‌چندان مثبت به عملکرد روابط عمومی‌ها چشم دوخته‌اند.

آموزش مداوم و فرهنگ‌سازی، ایجاد زمینه مشارکت گسترده مردم، تجهیز روانی مردم برای پذیرش پیامدهای توسعه، کمک به افزایش بهره وری سازمان، تقویت و گسترش تفاهم درون سازمانی، کارآمد کردن نظام کارشناسی و تمرکز بر توانمندی‌های جدید عرصه روابط عمومی و ارتباطات، از جمله گام‌های موثر در روند روزآمد کردن فعالان و تصحیح نگرش به این عرصه است.

یکی از مسئولیت‌های مهم روابط عمومی‌ها در عصر کنونی و با توجه به کثرت و تعدد پیچیدگی‌ها و چالش‌ها، تعدیل وضعیت کنونی و اجتناب از دفاع صرف و جانبدارانه از سازمان است. روزگاری از روابط عمومی انتظار می‌رفت در مواقع بحرانی و زمان بروز مشکلات که در هر سازمانی می‌تواند روی دهد، اقدام به ارائه پاسخ به افکار عمومی و تکذیب اتهامات نموده و در مقامی بالاتر نسبت به توجیه نقص و قصور و سهل‌انگاری پیش آمده اقدام کند، اما شاهدیم اکنون با توسعه رسانه‌های گروهی، ورود به دنیای پیشرفته هوش مصنوعی، افزایش وسعت دید و نگرش رسانه‌ها و به تبع آن افکار عمومی، این واکنش‌های کلیشه‌ای هرگز جوابگو نیست و نمی‌تواند ناجی سازمان باشد.

این مطالبه مردمی و توسعه رسانه‌ها، زمینه‌ساز تغییر نگاه روابط عمومی‌ها و به تبع آن سازمان‌ها در مواجهه با مقوله اطلاع رسانی شده و هر چند کمی آهسته، اما به صورت مستمر شاهد بهبود فضای اطلاع‌رسانی و کاهش آسیب‌های پیشین در این رابطه هستیم.

در کنار دیگر فعالیتها و چالش‌های حاضر و نوپدید، فناوریهای نوین، که هوش مصنوعی یکی از مهمترین آنها به شمار می‌آید، نقش برجسته‌ای در موفقیت سازمان و یا کسب و کارها دارند.

توسعه فعالیت‌های ارتباطی در کشور ما و سایر نقاط جهان، تاثیر گسترده ای در توسعه فناوری، افزایش بهره وری سازمان‌ها و نهادها و بهبود کیفی ارائه خدمات لازم به شهروندان و در مجموع ایجاد زندگی بهتر دارد.

بی تردید نخستین نگاه جهت گسترش و بهره برداری از این فناوری در هر جامعه، شناخت کامل آن و همچنین ایجاد شرایط مناسب به منظور آموزش و دستیابی به توانایی‌های لازم بهرهمندی و توسعه فعالیت‌هاست.

از آنجا که فعالیت روابط عمومی‌ها در بستر شبکه‌های اجتماعی، نقش مهم و اساسی در نخستین تعامل با اقشار مختلف مخاطبان دارند و گستره ی فعالیت این بخش با قشر وسیعی از مردم که مخاطبان روزانه آنها هستند حجم بالایی از ارتباطات یک مجموعه را به وجود می‌آورد، می‌توان گفت که موثرترین بخشی که می‌تواند راه حلهای مطلوب را با سرعت در اختیار مدیران سازمان قرار دهد بخش ارتباطات و روابط عمومی است. عنصر سرعت اصلی ترین علتی است که امروزه روابط عمومی الکترونیکی را به نوع سنتی آن تحمیل کرده است، جدیت این موضوع تا حدی است که عنوان می‌شود: آشنایی با روابط عمومی الکترونیک انتخاب نیست بلکه یک الزام است.

استفاده از ابزارهای دیجیتال و کاربری در شبکه‌های اجتماعی، همپای توجه به قشر سنتی مخاطبان، نیازی است که به منظور دستیابی به سرعت لازم در انتقال اطلاعات و دقت طلایی ضروری به نظر می‌رسد؛ از این رو ضروری است فعالان روابط عمومی برای بهره مندی به هنگام و موثر از این فضا، سرعت و دقت لازم در راستای بهره گیری از تکنیک‌های نوین را مد نظر داشته باشند.

شناسایی کارکردهای اقسام نوین فناوری در روابط عمومی و رسانه‌های اجتماعی راهکاری امروزی برای اثرگذاری در سپهر فعالیتی سازمان است.

از روابط عمومی به عنوان هنرهشتم و دستاورد قرن بیستم یاد شده؛ این حوزه هنر روبه رو شدن یک سازمان یا نهاد با مخاطبان از طریق توجه به موضوعات، مطالب، دغدغه‌ها و اخباری که برای دامنه مخاطبان مهم است را مد نظر دارد و از این رهگذار به کارایی هر چه بیشتر در حوزه فعالیتی بهره می‌رساند.

این حوزه از رهگذار ابزارهای متنوع، نقش مهم و کلیدی در برخورد با مخاطبان یک سازمان دارد و استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی، شبکه‌های اجتماعی و امروزه، تمرکز بر هوش مصنوعی دستاوردهای سالها فعالیت در صف نخست گفتکان با مخاطبان را شکل داده و قوام بخشیده است.

تاکید بر فناوری‌های ارتباطی، ابزاری برای رفع نیازهای مخاطبان و ارائه خدمات با کیفیت برتر است. لذا این حوزه به عنوان ابزار مدیریتی روابط عمومی، می‌تواند مفید واقع شود؛ از این رو روابط عمومی الکترونیک می‌تواند روش خوبی را در اختیار مدیران سازمان، شرکتها و مؤسسات قرار دهد تا با طیف‌های متنوع مخاطبان خود، ارتباطی دو سویه و گسترده برقرار نموده و به سرعت از نظرات آنها مطلع شوند و به عنوان ابزاری که قادر است اطلاعات کافی و لازم را در اختیار مخاطبان، کاربران و استفاده کنندگان قرار دهد، به شمار می‌آید.

با توجه به ویژگیهای عصر جدید و ضرورت سرعت بالای نقل و انتقال اطلاعات و با توجه به پویایی و تغییر و تحول سریع روندهای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و شکل گیری پدیده جهانی شدن و کمرنگ شدن عنصر مکان و جغرافیا، توسعه روابط عمومی الکترونیک یک ضرورت می‌باشد.

روابط عمومی نوین و الکترونیک، با تاکید بر فناوری اطلاعات، ابزاری برای رفع نیازهای مخاطبان و ارائه خدمات با کیفیت برتر است. لذا فناوری اطلاعاتی به عنوان ابزار مدیریتی روابط عمومی می‌تواند مفید واقع شود، بنابراین در صورت تقویت مدیریت اطلاعات، امکان تغییر در نحوه ارائه خدمات از روشهای سنی به روش‌های مدرن جدید مقدور خواهد بود و کانالهای ارتباطی جدید جایگزین شکلهای سنتی می‌شود. همچنین زیرساختارهای فناوری اطلاعات برای تغییر فرآیندهای ارتباطی و اطلاع رسانی و اجرای آنها با استفاده از سیستم‌های شبکه‌های دیجیتالی در خدمات رسانی سازمان مفید واقع می‌شود.

بروز فناوری‌های جدید ارتباطی و رسانه‌های جدید سبب ایجاد روندها و شاخص‌های جدیدتری در حوزه روابط عمومی شده‌اند. این فناوری‌های جدید ارتباطی تبادل سریع و گسترده اطلاعات را امکان پذیر ساخته‌اند و چنین تبادلی سبب افزایش فرصت برای ایجاد معنای مشترک می‌شود.

این اتفاق با توجه به گسترش سطح دسترسی مخاطبان و توسعه معنایی این حوزه صورت گرفته است.

توجه و اهتمام روابط عمومی کارآمد برای دستیابی به آخرین فناوریها و شیوه‌های اطلاعاتی و ارتباطی برای افزایش سطح کمی و کیفی فعالیت‌ها، اقدامی در جهت تبیین عملکرد مجموعه است و برای آنکه این نهاد بتواند همگام با مخاطبان حرکت و نوآوری و فعالیت داشته باشد، ملزم به تجهیز شدن به آخرین یافته‌ها و روش‌های نوین ارتباطی و نیز زبان روز مخاطبان است.

در نهایت، توسعه تکنولوژی و فناوریهای جدید به شکلی شگفت انگیز بر روابط عمومی و دامنه مخاطبان آن اثر گذاشته است.

امروزه تحول در مفاهیم رایانه ای، پخش همزمان با رخداد، نگاره‌ها و تصویرسازی مدرن، تولد و گسترش هوش مصنوعی، پردازش سریع داده‌ها و فعالیتهایی از این دست، ابعاد تازه ای به فعالیتهای ارتباطات افزوده اند.

دنیای روابط عمومی ارتباطات، شاهراهی کهنسال است که اینک مسیرهای نوینی برای تحول و توسعه یافته است؛ مسیرهایی نیازمند شناخت و تجربه…

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8589

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.