13
در پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک بررسی می‌شود:

فریب با اثر کلونی / چرا نظرات برخی از ما بسیار دور می‌شود؟

  • کد خبر : 7817
فریب با اثر کلونی / چرا نظرات برخی از ما بسیار دور می‌شود؟
سعید نوری آزاد، تحلیلگر رسانه و رفتار اجتماعی در پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک به ارائه مقاله‌ای با عنوان «فریب با اثر کلونی» خواهد پرداخت.

به گزارش ما آنلاین، این تحلیلگر تلاش دارد در این مقاله با طرح سوال و پاسخ “چرا نظرات برخی نزدیکان از ما بسیار دور می‌شود؟ یا چرا برخی افراد/ مدیران/ گروه‌ها و رهبران در نظریات متعصبانه خود غرق می‌شوند؟ پاسخ: احتمالا دچار اثر کلونی شده‌اند.” به اهمیت بحث «کلونی» بپردازد. روابط عمومی و ابزار فناوری در این میان باید هوشیار باشند و از این واقعیت بهره ببرند.

او معتقد است: انتخاب‌های ارتباطی تعداد اطرافیان ما را بیشتر اما در طول زمان ارتباطات ما را کاهش می‌دهد. هرچه بیشتر می‌گذرد تنهاتر شده و کمتر از محیط می‌آموزیم و بر نظرات خوب پافشاری بیشتری می‌کنیم. این همان اثر کلونی است که می‌تواند مدیران و گروه‌ها و رهبران و حتی تک تک افراد را هم مصونیت ببخشد و هم فریب دهد.

در این مقاله به نمونه‌ها، شکل ایجاد و کشف و اثرات این پدیده پرداخته شده است. در اعتراضات اخیر ایران نیز “اثر کلونی” باعث شکل گیری موج‌های متفاوتی شد که به آنها نیز پرداخته‌ایم.

در ادامه خلاصه این مقاله آورده شده است:

میل ذاتی انسان‌ها در پناه‌بردن به حلقه امن و محیط مورد اعتماد اجتماعی و فردی خود آنها را شبیه کلونی زنبورهایی می‌کند که همه دنیا برایشان می‌شود همان کلونی و هر باور یا اتفاقی در آن کلونی را جهان شمول، قطعی و همگانی می‌دانند، این حالت را “اثر کلونی”(colony effect) می‌نامیم. کلونی انسان‌ها محیطی است که در آن نظرات مخالف و صدای انتقاد کم کم ناپدید می‌شوند، این خاصیت انسان‌ها را در کلونی‌هایی محبوس می‌کند که هم می‌تواند امنیت ایجاد کند و هم خطر تشخیص اشتباه جمعی. همه ما نیز در کلونی‌های مختلف و تغییر زیادی زیست می‌کنیم.

زیست کلونی از ابتدای شروع زندگی اجتماعی بشتر بوده است اما امروزه پلتفرم‌های ارتباط مجازی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی رفتار ارتباطی را شناسایی کرده و افراد را در کلونی‌های جدید و مضاعفی قرار داده‌اند تا هرچه بیشتر در این محیط‌ها احساس امنیت کرده و بمانند، بر بستر پلتفرم‌ها می‌توان با ایجاد نویزهای ارتباطی و ایجاد ارتباطات کاذب در فقدان یک خواست واقعی اجتماعی، کلونی‌ها را هدایت کرده و یا فریب داد. کلونی‌های انسانی که با انتخاب‌های متعدد افراد در طول زمان شکل می‌گیرند مجموعه‌ای از مسیرهای مسدود شده و یا ارتباطات تازه هستند که اثرات آنها را می‌توان به شکلی واضح در رفتار افراد و گروه‌های مختلف مشاهده کرد. هرچه ارتباطات فرد به منابع مختلف محدود شود و هرچه ارتباطات لایه‌های بعدی محدود باشد فرد و یا جامعه در کلونی بسته‌تری فرو می‌روند که این مبنای فریب خود و یا دیگران و حتی لجاجت بر نظر و عقیده است.

انسان‌ها با منابع محدودی می‌توانند تعامل داشته باشند و این فرو رفتن در کلونی طبیعی است، اما روابط عمومی به عنوان یک واحد سازمانی باید بتواند این موضوع را تشخیص داده و با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی نگاهی دائما در حال تغییر و زایش به جامعه داشته باشد تا دچار در خود ماندگی نگردد. این واحد حساس ارتباطی در جامعه و سازمان اگر “اثر کلونی” را در نظر نگیرد خود می‌تواند دچار آن شده و به واحدی منزوی بدل گردد و حتی مدیران و مسئولان جامعه را با این اثر فریب داده و دست خوش پیامدهای غیرقابل جبرانی کند.

پانزدهمین همایش روابط ‌عمومی الکترونیک، بیست‌وچهارم بهمن‌ با موضوع اصلی «هوش مصنوعی، انسان طبیعی و روابط‌ عمومی فراگیر» در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن۰۲۱۸۸۳۵۶۷۳۲ تماس حاصل نمایید.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=7817

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.