6

پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک برگزار شد

  • کد خبر : 8017
پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک برگزار شد
پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک با موضوع محوری «هوش مصنوعی، انسان طبیعی و روابط عمومی فراگیر» با ارائه هفت مقاله، یک پنل تخصصی و تقدیر از دو استاندار حامی روابط عمومی در کشور، روز دوشنبه 24بهمن برگزار شد.

به گزارش ماآنلاین، پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک با حضور بیش از ۴۵۰نفر از استادان، کارشناسان، مدیران و فعالان حوزه روابط عمومی و هوش مصنوعی برگزار شد.

در ابتدای این همایش که اجرای آن را شریف‌رضا مجد بر عهده داشت، پس از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، سیدغلامرضا کاظمی‌دینان رئیس شورای سیاستگذاری همایش و رئیس‌کل باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو-ایران توضیحاتی درباره برگزاری این رویداد و اهمیت پرداختن به موضوعاتی مانند هوش مصنوعی و روابط عمومی الکترونیک ارائه کرد.

هوش مصنوعی و تحولات آن، فرصت‌ها و تهدیدهای فراوانی به همراه دارد

او در بخشی از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه «در دنیای مدرن امروز هوش مصنوعی به بخش تفکیک‌ناپذیری از زندگی بشر تبدیل شده»، گفت: هوش مصنوعی با هر تعریف و تعبیری، قلمروی وسیع و رو به رشدی دارد که باعث شده روزانه شاهد نوآوری و ورود امکانات جدیدی باشیم که با توجه به نیازهای کاربران، مخاطبان و استفاده‌کنندگان طراحی و ساخته می‌شود این فضا به محل و محملی برای پاسخگویی به نیازهای ارتباطی و عرضه تولیدات تبدیل شده است.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش ادامه داد: این حجم گسترده از تحولات، فرصت‌ها و تهدیدهای فراوانی با خود به همراه دارد، بنابر این با توجه به اهمیت بالای پرداختن به این موضوع، بر آن شدیم تا پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک که در طی بیش از ۱۵سال گذشته تمام تلاشش آگاهی بخشی و آموزش علوم روز در حوزه تکنولوژی به فعالان روابط عمومی بوده است، در این دوره عنوان و موضوع اصلی خود را «هوش مصنوعی، انسان طبیعی و روابط عمومی فراگیر» قرار دهد.

کاظمی‌دینان همچنین بیان کرد: تسلط و آگاهی از این علوم نیازمند کسب مهارت‌ و مطالعه بسیار است. همچنین لازم است همه مدیران و مسئولان نسبت به هدایت و فرصت‌سازی از آن راهکاری جدی و راهبردی داشته باشند.

 

بیانیه هیئت علمی همایش

در ادامه این همایش محمد سلطانی‌فر رئیس کمیته علمی این رویداد بیانیه هیئت علمی این رویداد را قرائت کرد. در این بیانیه با اشاره به تعداد، محتواها و کیفیت آثار دارای صلاحیت برای بررسی در کمیته علمی به معیارهای ارزیابی مقالات اشاره شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: در برگزاری دوره‌های مختلف این همایش بارها از ارتقای دانش فعالان حوزه روابط ‌عمومی و توانایی و تسلط آنها در حوزه تِک و علوم روز صحبت به میان آمده است. بر این اساس دبیرخانه دائمی کنفرانس روابط ‌عمومی توانسته با برگزاری دوره‌های گوناگون در قالب کارگاه‌ها و پنل‌های آموزشی، همایش‌های سالیانه، انتشار کتاب‌ و نشریات مرتبط و فرهنگسازی در حیطه ارتقا دانش تکنولوژیک روابط عمومی به تولید دانش در این عرصه کمک نماید و موجب ارتقا جایگاه روابط عمومی و ارتباطات در کشور شود.

اکنون به همت دبیرخانه همایش و همکاری استادان و پژوهشگران علوم ارتباطات و مشارکت صاحب‌نظران این حوزه شاهد تولید مقالات در زمینه موضوع اصلی این دوره بودیم اما با این وجود این اتفاق آخرین حلقه ارتقا جامعه روابط عمومی نبوده و این چرخه نیازمند اقدامات مکمل دیگری است.

پس از پایان مهلت دریافت آثار که در دو نوبت این زمان به دلیل درخواست شرکت‌کنندگان تمدید شد، تعداد ۱۸ مقاله از میان آثار دریافتی واجد شرایط شناخته شدند و برای بررسی نهایی توسط اعضای کمیته علمی انتخاب شدند. در نهایت پس از جمع‌بندی نتایج و آرا اعضای کمیته، باتوجه به میانگین امتیازات کسب شده سه مقاله برای ارائه در همایش برگزیده شدند.

سپس با تشکیل و حضور کمیته علمی شامل محمد سلطانی‌فر، سعیدرضا عاملی، حمید ضیایی‌پرور و همچنین ابراهیم کاظم‌پور و احسان امیریان در جایگاه، ارائه مقالات این دوره همایش آغاز شد.

اولین مقاله توسط مینا نظری با عنوان «چگونه هوش مصنوعی ساختار روابط عمومی و ارتباطات را متحول می‌سازد» ارائه شد.

این مقاله گزارشی حاصل از تحقیقات دانشگاه‌ هادرزفیلدز است که ۱۷محقق و متخصص روابط عمومی مهارت‌های مورد استفاده در روابط عمومی را استخراج کردند. بر اساس این گزارش ۵۲ مهارت برای روابط عمومی ثبت شد.

این مقاله با ارائه یک پیش‌بینی به این نتیجه رسیده که برای سال ۲۰۲۳ بیش از نیمی از فعالیت‌ها و مهارت‌های روابط عمومی بر پایه هوش مصنوعی و فناوری خواهد بود. همه ابزارهای هوش مصنوعی از فناوری استفاده می‌کنند اما با این وجود همه فناوری‌ها هوش مصنوعی نیستند.

دومین مقاله توسط سعیدرضا عاملی باعنوان «کنشگری روابط‌عمومی مبتنی بر هوش محاسباتی، یادگیرنده، منطق فازی و منعطف نسبت به نظام احتمالات» ارائه شد.

سعیدرضا عاملی استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران و عضو کمیته علمی پانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک در این مقاله تلاش کرد تا با پرداختن به مفهوم هوش مصنوعی و ویژگی‌های آن بر اهمیت حضور در حوزه‌های ارتباطی به ویژه روابط‌عمومی بپردازد.

همچنین در بخشی از این ارائه تاکید شد که وقتی از «روابط‌عمومی هوش مصنوعی» صحبت می‌کنیم در واقع از جایگزین روابط‌عمومی انسانی و طبیعی صحبت می‌شود که قدرت تامین ارتباطات و خدمات روابط‌عمومی و حل مسائل مرتبط با وظایف روابط‌عمومی با همه پهنه‌ها و خدمات کلیدی را دارد.

از دیگر مطالبی که در این مقاله توسط سعیدرضا عاملی ارائه خواهد شد، چهار کارکرد مهم روابط‌عمومی هوشمند است که در واقع هوش‌مصنوعی بر مبنای عقل ریاضی و نظام راهبری الگوریتمی؛ روابط‌عمومی متفاوتی را خلق می‌کند که می‌تواند کارکردهای ویژه‌ای داشته باشد.

تقدیر از استانداران البرز و کرمان به عنوان مدیران حامی روابط عمومی

در ادامه این همایش از دو استاندار کرمان و البرز به عنوان مدیران حامی روابط عمومی تقدیر شد.

مجتبی اسدی‌زاده مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان به نمایندگی، لوح تقدیر محمدمهدی فداکار به عنوان استاندار حامی روابط عمومی و شمسی یوسفی سرپرست روابط عمومی استانداری البرز به نمایندگی، لوح تقدیر مجتبی عبداللهی استاندار حامی روابط عمومی را دریافت کرد.

سپس از مولفان مقالات برتر و برگزیده بخش فراخوان پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک تقدیر شد.

در ادامه احسان امیریان به ارائه مقاله‌ای با «مِتامَن و دنیای انسان جدید!» پرداخت. او در این مقاله به موضوع میان رشته‌ای هوش مصنوعی و فناوری و روانشناسی اشاره کرد.

او در بخشی از مقاله خود بیان کرد: در نتیجه عصر آشوب، شتاب و انفجار اطلاعاتی امروز از یک سو و در عصر فناوری روانشناسی از سویی دیگر، دنیای ما پر شده است از چیستی‌ها و چگونگی‌ها، چیستی‌ها و چگونگی‌هایی که برای ایجاد تغییر و تحول، قطعا آنقدرها قدرت ندارند که موفق شوند و مسبب تغییر رویکرد و نگرش باشند. از این رو، به موازات اینکه، هر قدر در دنیای انسانی خود پیشتر می‌رویم و حجم دانسته‌ها و دانش ما بیشتر می‌شود، به همان میزان مقاومت ما برای ایجاد تغییر و تمایل ما برای ماندن در وضعیت موجود، بیشتر می‌شود. به همین دلیل، لازم است به موضوع انسان و روابط عمومی هوشمند با نگاهی قالب‌شکنانه و از جنسی دیگر نگریست.

چهارمین مقاله را سعید نوری آزاد از برگزیدگان مقالات فراخوانی این دوره همایش با عنوان «فریب با اثر کلونی» ارائه کرد.

او در این ارائه با طرح سوال و پاسخ “چرا نظرات برخی نزدیکان از ما بسیار دور می‌شود؟ یا چرا برخی افراد/ مدیران/ گروه‌ها و رهبران در نظریات متعصبانه خود غرق می‌شوند؟ پاسخ: احتمالا دچار اثر کلونی شده‌اند.” به اهمیت بحث «کلونی» پرداخت. روابط عمومی و ابزار فناوری در این میان باید هوشیار باشند و از این واقعیت بهره ببرند.

او در این مقاله همچنین بیان کرد: انتخاب‌های ارتباطی تعداد اطرافیان ما را بیشتر اما در طول زمان ارتباطات ما را کاهش می‌دهد. هرچه بیشتر می‌گذرد تنهاتر شده و کمتر از محیط می‌آموزیم و بر نظرات خوب پافشاری بیشتری می‌کنیم. این همان اثر کلونی است که می‌تواند مدیران و گروه‌ها و رهبران و حتی تک تک افراد را هم مصونیت ببخشد و هم فریب دهد.

ارائه بعدی توسط مریم حاجی اسمعیلی از مولفان مقاله «راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در تشخیص کلمات کلیدی سایت» انجام شد. این مقاله به صورت مشترک توسط مریم حاجی اسمعیلی و مرتضی کللی خورموجی، مهدی کرمی و مهرشاد کاکاسلطانی تالیف شده که جزو سه اثر منتخب و برگزیده این دوره همایش بودند.

این اثر با هدف توصیف وضعیت فعلی هوش مصنوعی در فرآیندهای جستجوی کلمات کلیدی سایت و ارائه مدل متوالی پنج مرحله‌ای نوشته شده که از نوعی راه‌حل بازاریابی هوشمند استفاده می‌‌‌کند که می‌‌‌تواند رؤیت‌پذیری وب‌سایت‌‌‌ها از طریق واژگان کلیدی به نحو قابل توجهی افزایش دهد.

مولفان این مقاله معتقدند شناسایی واژگان کلیدی مناسب به ادغام بیشتر جستجوی صوتی در گوگل کمک می‌‌‌کند زیرا عبارات طولانی یا مبهم که با لهجه‌‌‌های بسیاری گفته می‌‌‌شوند می‌‌‌توانند به مانعی در یافتن محصولات و خدمات مورد نظر تبدیل شوند.

مقاله «هوش مصنوعی، روابط عمومی داده محور و هوشمند» نوشته مریم سلیمی ارائه ششمین اثر ارائه شده در این دوره همایش بود که تلاش کرد تا به تاثیر حضور هوش مصنوعی در حوزه روابط عمومی و مزیت‌ها و قابلیت‌های آن اشاره کند.

او در بخشی از این مقاله تاکید کرد: روابط عمومی‌ها با درک تحولات حوزه تکنولوژی و تغییرات ناشی از آن (با همه ریسک‌ها و نگرانی‌های احتمالی) در تلاش برای بهره‌گیری از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های هوش مصنوعی در مسیر هرچه داده محورتر و هوشمند کردن فعالیت‌ها، ارتباطات و تعاملات خود هستند. تلاش برای سرمایه‌گذاری و پرورش نیروهای متخصص آموزش دیده و تغییر ساختارهای سازمانی لازم از جمله گام‌ها در این خصوص است.

بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی در مسیر استخراج، بررسی و تحلیل داده‌ها، زمینه‌ای برای شکل‌گیری  روابط‌عمومی داده‌محور فراهم کرده تا تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در این نوع روابط عمومی صرفاً مبتنی بر داده‌ها صورت گیرد. براین اساس، هوش مصنوعی تهدید نبوده و یک فرصت برای هرچه قدرتمند‌تر و موفق‌تر شدن روابط عمومی‌ها از برآیند دستاوردهای فناورانه، خلاقیت و تجارب انسانی است.»

هفتمین و آخرین مقاله توسط یونس شکرخواه با عنوان «چندگانه‌های یک تصمیم» ارائه شد.

در این مقاله به پنجگانه رﺗﻮرﯾﮏ ارﺳﻄﻮ، دوگانه تکنولوژی و یک پرسش کلیدی و به درس‌ها و تجارب برخاسته از این پرسش پرداخته شد. ارائه سه پیشنهاد و طرح رئوس یک توصیه‌نامه از بخش‌های دیگر این سخنرانی‌ بود.

پنل تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در داده‌کاوی برای روابط‌عمومی

پایان بخش ارائه‌های این دوره همایش، پنل «کاربرد هوش مصنوعی در داده‌کاوی برای روابط‌عمومی» با مدیریت حمید ضیایی‌پرور بود. در این بخش مدیرانی از موسسات داده‌کاوی در ایران حضور داشتند. حسین شمس _نیوزهاب و نیوزباکس_، محسن فینی‌زاده _موسسه داده کاوی بتا_، مجید کثیری _نیوزوایر اخبار رسمی_ و عطاالله ابطحی از اعضای حاضر در این پنل بودند.

در این پنل تلاش شد به این چهار سوال کلی پاسخ داده شود: تفاوت میان داده‌کاوی و علم داده (data science)، کاربرد داده کاوی در روابط عمومی هوشمند، نقض حریم خصوصی ناشی از داده کاوی، تفاوت مانیتورینگ و داده کاوی، سرویس ها و خدمات داده کاوی در ایران.

در این ارائه تعریف و مبانی هوش مصنوعی، مصادیق هوش مصنوعی، حوزه فناوری هوش مصنوعی، توسعه تکنولوژی‌های دخیره و بازیابی اطلاعات، هرم دانش، تعریف و انواع داده، تفاوت داده و اطلاعات، تعریف داده‌کاوی، مراحل یک فرآیند داده‌‌کاوی، حوزه‌های مرتبط با داده‌کاوی، داده‌کاوی و هوش مصنوعی، توسعه هوش مصنوعی برای کنترل رسانه‌های اجتماعی توسط یک محقق ایرانی مطرح و بررسی شد.

پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک توسط دبیرخانه دائمی کنفرانس روابط عمومی و باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو – ایران در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8017

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.