8

دلم به کاغذ خوشه، چشم به لپ تاپ

  • کد خبر : 3414
دلم به کاغذ خوشه، چشم به لپ تاپ
لذت خواندن روزنامه قبل از چاپ را حدود یک دهه است که می‎توان چشید. قبلاً اگر خبرنگار روزنامه یا حتی سردبیر هم صفحه‎ای را می‎بست و امضای آخر مدیرمسئول هم پای کار بود، باز باید تا صبح فردا منتظر می‎ماند تا خروجی کار را ببیند.

به گزارش ما آنلاین، خوش‌شانس اگر بودیم و صبح زود از جلو دکۀ روزنامه‌فروشی می‎گذشتیم، فرصت دیدن همۀ تیتر یک‎ها و صفحه‌های اول روزنامه‎ها را داشتیم. روزهای آخر سال هم باید روزنامه‎های مورد علاقه‎مان را هر روز می‎خریدیم مبادا از خواندن ویژه‎نامه نوروزی‌شان محروم شویم. اما حالا از نیمه‌شب که می‎گذرد، اگر شب‌زنده‌دار باشی و هوس روزنامه خواندن به سرت بزند، می‎توانی با ماگ چای یا فنجان قهوه پشت لپ‎تاپ بنشینی، سری به جار یا پیشخوان* بزنی، تیترها و صفحه یک‎ها را مرور و روزنامۀ مدنظرت را انتخاب کنی و بخوانی. دیگر لازم نیست تا ۷ صبح فردا منتظر باشی تا ببینی کیهان در ستون «گفت‌وشنود» یا «اخبار ویژه»اش چه کسی را نواخته یا روزنامۀ جمهوری اسلامی در ستون «جهت اطلاع» به خاطر کدام رویکرد خلاف اصول نظام رگ گردنش ورم کرده است! دیگر نیازی به ایستادن جلو دکۀ روزنامه‌فرشی هم نیست؛ قبل از اینکه از خواب بیدار شویم سایت‎های خبری و تحلیلی روزنامه‎ها را به‌جای ما تورق کرده و خوانده‎اند و مطالب ویژه و برگزیده‎اش را خلاصه و همچون هلوی پوست‌کنده آمادۀ بلعیدن ما کرده‎اند. حالِ خواندن آن‌ها را هم که نداشته باشی، ورژن کپسول‌شده‎اش را در اغلب کانال‎های تلگرامی خبری می‎توانی بخوانی. دیگر چه نیازی به خواندن کل یک روزنامه است وقتی همه‌چیز شسته‌رفته و خلاصه‌شده آماده است و اصلاً لازم نیست تا روزنامه‌فروشی هم گز کنیم!
از شما چه پنهان من هم از همین قماشم! اغلب، شب‎ها روزنامه‎ها را روی سایت‎های اینترنتی‎شان می‎خوانم و اگر فرصت نشود، فردا در سایت‎هایی مانند خبرآنلاین و انتخاب و تابناک گزیده‎های‌شان را می‎خوانم. بالغ بر ۹۰ درصد روزها هم مطلب خاصی را جا نمی‎اندازم. نه به خاطر اینکه قرائت این سایت‎ها و گزینش‌شان در انتخاب مطالب مهم و تلخیص‌شان صددرصد با سلیقه‎ام همخوان باشد، بلکه به این دلیل که روزنامه‎ها بی‎رنگ‌وروتر از قبل شده‎اند و کمتر مطلب تولیدی ویژه دارند. فارغ از تیترها و لیدهای‌شان که بازتاب سلیقه و گرایش رسانه است، متن گزارش‎های پوششی، غالباً همان‎هاست که در خبرگزاری‎های دیروز آمده! چون خبرنگاران روزنامه‎ها کمتر به خودشان زحمت می‎دهند روایت خودشان از یک مراسم را بنویسند و عموماً همان نقل قول‎ها در خبرگزاری‎ها را کپی‌پیست و در مواردی بازنویسی و با نام خودشان منتشر می‌کنند!**
می‎ماند ویژه‌نامه‎ها و مجله‌های قطوری همچون مهرنامه که یا با تأخیر روی سایت‎های‌شان قرار می‎گیرند یا اصلاً انتشار اینترنتی ندارند، که برای دیدن آن‌ها هم اگر دندان سر جگر بگذاریم، چند روز بعد از انتشارشان می‌توانیم گزیده‎ای از مصاحبه‎های‌شان را در سایت‎ها بخوانیم، کما اینکه شاید مجموع کلیک مصاحبۀ اخیر سیدعماد خاتمی با «صدا» در سایت‎ها بیش از تیراژ انتشار این هفته‌نامه باشد.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3414

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.