|  ورود به سايت  |  1397/08/28
                 
آرشیو شماره‌های گذشته
 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1391/03/22 نظرات: 1 نظر نمایش: 3215 مرتبه تعداد امتیاز: 4   (Article Rating)
آشپزی، شیرینی‌پزی و تغذیه از موضوعات پرطرفدار نشریات است

آشپزی، شیرینی‌پزی و تغذیه از موضوعات پرطرفدار نشریات است

محمد مهدی کتابدار در بیست و پنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، تحلیلی از «نشریات خوراک» در ایران ارائه کرده و در مقدمه آن آورده:

  خوراک (آشپزی، شیرینی‌پزی و تغذیه) را می‌توان یکی از ژانرها و موضوعات پرطرفدار در میان نشریات فارسی‌زبان نامید که به صورت تخصصی به یکی از معمول‌ترین نیازهای اساسی و پرسش‌های بشر که «چگونه و با چه چیز، بهتر سیر و سیراب شویم؟» می‌پردازند. این گونه نشریات در ایران عموماً فعالیت خود را در یک دهه گذشته آغاز کرده‌اند و در رقابت با یکدیگر چندسالی است که به صورت تمام رنگی و روی کاغذهای گلاسه چاپ و منتشر می‌شوند.

بخش‌هایی از این تحلیل را می‌خوانید:

-    در دهه‌های شصت و هفتاد شمسی، آموزش آشپزی در قالب ستونی در صفحات اجتماعی و خانواده روزنامه‌ها و بعدها به‌صورت صفحه ویژه مجلات خانوادگی و زنان ظهور کرد. در آن زمان، کتاب، اصلی‌ترین رسانه آموزش آشپزی در ایران به حساب می‌آمد. چاپ بیش از پنجاه بار کتاب قطور «هنرآشپزی» نوشته «فاطمه بحرینی (رزا منتظمی)» -مشهورترین معلم آشپزی ایران در طی چند دهه (از 1343 تا سال 1388)- مؤید این برتری است.

-    در سال 1376 دوره دوجلدی کتابی با عنوان «کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» نوشته «نجف دریابندی» با همکاری «فهیمه راستکار» توسط نشر «کارنامه» منتشر شد که از بسیاری جهات سرآمد کتاب‌های آموزش آشپزی دهه هفتاد شمسی و پیش از آن به شمار می‌آید. چاپ این کتاب که تا سال 1389 به دوره هفدهم چاپ رسید،؛ نشانگر موفقیت نویسنده و ناشر در جلب نظر علاقه‌مندان به یادگیری دستور پخت خوراک‌ها با سبک و بیان منحصر به فرد «دریابندری» است. اگر بخواهیم به کتاب‌های آشپزی منتشر شده در دهه هشتاد شمسی در ایران عنوانی اختصاص دهیم، می‌توانیم این مقطع را «دوره کتاب‌های مصور آشپزی» بنامیم که برخلاف اسلافشان -که تصاویر به چند عکس در صفحات رنگی میانی محدود می‌شد- در همه اوراق کتاب، عکس‌های غذاهای رنگارنگ به چشم می‌آمد. یکی از این کتاب‌ها دوره دو جلدی «آشپزی ساناز سانیا» بود که آموزش‌های آشپزی «اکرم (ساناز) مینایی» را در بر می‌گرفت. وی از آموزش‌دهندگان آشپزی در برنامه‌های خانواده تلویزیون در سال 1373 بود که پس از سال‌ها تدریس در آموزشگاه آشپزی‌اش، در سال 1380، بیست‌وهفتمین کتاب آموزشی خود در زمينه آشپزی، شيرينی‌پزی، تزئينات و... را منتشر کرد. وی از سال 1386 به همراه دخترانش ساناز و سانیا شریفی، ماهنامه «ساناز سانیا» را مدیریت می‌کند. البته برای یافتن اولین مجلات خوراک باید به سال قبل از انتشار این نشریه بازگردیم. تیرماه 1376 مجله «خورنوش» مجوز انتشار گرفت و تا امروز بیش از 77 شماره از آن منتشر شده است (این روزها شنیده می‌شود که خورنوش قرار است با نامی دیگر -احتمالاً «آشپز برتر»- به پیشینه 15ساله‌اش ادامه دهد).

-    در فهرست مجوزهای صادرشده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد، نام 20 نشریه به چشم می‌خورد که همگی آنها فرصت انتشار و استمرار نشر را نداشته‌اند اما با این حال، دست کم 15 نشریه با مجوز یا به‌صورت ویژه‌نامه سایر نشریات دارای مجوز، با موضوع آشپزی، شیرینی‌پزی و تغذیه به باجه‌های روزنامه فروشی می‌آیند.

-         موضوعات محوری مجلات خوراک در ایران را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد:

1-    آموزش آشپزی مانند ماهنامه «هنر آشپزی»

2-    تغدیه و سلامت مانند فصلنامه «دانش تغذیه»  یا فصلنامه «تغذیه رژیم سلامتی»

3-     شیرینی‌پزی، نوشیدنی و دسر مانند ماهنامه «قنادباشی» یا ویژه‌نامه «دنیای نوشیدنی» ماهنامه «پیام هامون»

4-     معرفی اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌ها مانند ویژه‌نامه «بیرون» ماهنامه «نمایه تهران»

 -    برخی از نشریات خوراک در ایران توسط گروه‌ها و مؤسسات مطبوعاتی منتشر می‌شوند، مانند ماهنامه «آشپزی مثبت» که یکی از محصولات 19 گانه «گروه مجلات همشهری» محسوب می‌شود یا «زندگی ایده‌آل ویژه آشپزی» که یکی از سه گانه‌های نشریه «زندگی ایده‌آل» متعلق به «شرکت هفت هنر سفید» است. در این میان برخی از مؤسسات در عرصه مجلات خوراک دارای چند نشریه هستند. به عنوان مثال، «مؤسسه دنیای تغذیه و سلامت» ناشر ماهنامه «دنیای تغذیه» و ماهنامه «آشپزباشی» است. ماهنامه «سفره ایرانی» هم حاصل همکاری یک گروه مطبوعاتی داخلی با مجله «سفره» ترکیه است و این همکاری روی جلد مجله ذکر شده است.
- گروهی از نشریاتی که به آشپزی می‌پردازند، به صورت دوره‌ای و مقطعی به سراغ این موضوع آمده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به هفته‌نامه «نقش نو» یا ماهنامه «دانش نوین زندگی» اشاره کرد که طی سال‌های گذشته شماره‌های زیادی را به ارائه دستورهای آشپزی اختصاص داده‌اند اما این گرایش ادامه نیافته و زمینه انتشار خود را تغییر داده‌اند.
-     نشریاتی نیز با بهترین سطح کیفی چاپ و کاغذ منتشر می‌شدند که آنها نیز به خاطر خاص بودن و جبران نشدن هزینه‌های نشر از انتشار بازمانده‌اند. از جمله این گروه از نشریات ویژه‌نامه «بیرون» (ویژه بیرون‌‌گردی و بیرون‌‌خوری) از ماهنامه «نمایه تهران» بود که به معرفی رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های تهران می‌پرداخت و نتوانست شماره‌های خود را به 10 دوره برساند.
-    نمی‌توان از شمارگان واقعی و میزان فروش مجلات خوراک در ایران تحلیل درستی داشت. البته اگر مبنا را اظهارات بخش بازرگانی و جذب آگهی این مجلات قرار دهیم، شمارگان هر یک از مجلات خوراک در ایران از 20 تا 80 هزار نسخه در ماه خواهد بود.
-     از دیگر رقابت‌های جاری در میان نشریات خوراک، تعداد دستورهای آشپزی در نشریه است. این مقدار از حدود 16 تا 110 نوع خوراک، دسر و نوشیدنی در نوسان است. تعداد بالای غذاهای آموزش داده شده برای خوانندگان غیرحرفه‌ای این نشریات، انگیزه خرید را بالا می‌برد اما مخاطبان حرفه‌ای به نکات مکمل دستور پخت‌ها توجه می‌کنند. به عنوان مثال: زمان پخت غذا، ارزش غذایی خوراک، تصاویر مراحل تهیه، نکات ویژه برای طبخ بهتر یا متفاوت کردن طعم غذا و....
-    برای خیلی‌ها آشپزی و برگزاری میهمانی با سفره رنگین یک «عشق» است؛ این موضوع منبع «نان‌آوری» برای بسیاری از رسانه‌هاست که گاه جنبه تخصصی پیدا می‌کند. «کاغذهای گلاسه» نشریات خوراک جایی است که «نان» و «عشق» به هم می‌رسند.
متن کامل این تحلیل را در بیست و پنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات دنبال کنید.
کد: 321
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  • آشپزی، شیرینی‌پزی و تغذیه از موضوعات پرطرفدار نشریات است
امتیاز بندی

نظرات
ناشناس

# ارسال کننده: ناشناس
   تاریخ ارسال: 1395/12/21
http://titrerooz.ir/ashpzy-sanaz-o-sanya/
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

گفتگو های ویژه


  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH