|  ورود به سايت  |  1397/08/29
                 
آرشیو شماره‌های گذشته
 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1391/05/23 نظرات: 0 نظر نمایش: 1562 مرتبه تعداد امتیاز: 4   (Article Rating)
روابط‌عمومی‌ها در نظام صنعتی ایران از وظایف تخصصی خود باز مانده‌اند

روابط‌عمومی‌ها در نظام صنعتی ایران از وظایف تخصصی خود باز مانده‌اند

دکتر محمدرضا رسولی استاد دانشگاه و عضو هیئت‌مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی معتقد است: یکی از وظایف بنیادی روابط‌عمومی‌‌ها مطالعه مستمر پندارها، تصورات‌، نگرش‌ها وارزش‌های جامعه و رصد تغییرات آن نسبت به کارکردها و تولیدات اقتصادی اجتماعی در پهنه سازمانی و حتی فرا بخشی است.

وی که به مناسبت در پیش بودن برگزاری کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی سخن می‌گفت افزود: تدبیر راهکارهایی برای عملکرد بهتر سازمان در انطباق با تغییراتی که درحال اتفاق است از دیگر وظایف مهم روابط‌عمومی‌ها بشمار می‌رود.

وی گفت: این موضوع در روابط‌عمومی‌های صنعتی بویژه آنان که کالاها و خدمات ملی تولید و عرضه می کنند مهم‌تر جلوه می کند.

دکتر رسولی با تأکید بر این نکته که باید دقت کرد که ترغیب جامعه به مصرف تولیدات ملی با تبلیغات یکسویه و تک بعدی اتفاق نمی افتد افزود:مسئله مصرف با عنصر فرهنگ اجتماعی و سبک زندگی رابطه مستقیمی دارد.

او ادامه داد: امروزه جامعه شناسان و فر هنگ شناسان بر این باورند که فرهنگ، مفهوم با اهميتي در درك رفتار مصرف كننده است .لذا مصرف در كشور ما در ابتدا مقوله‌اي فرهنگي و سپس اقتصادي است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی  با اشاره به اینکه فرهنگ با فراهم آوردن هنجارها يا قواعد رفتاري به جامعه خط مشي مي‌دهد و با فراهم آوردن ارزش‌ها هرآنچه كه صحيح، خوب و مهم است را مشخص مي كند گفت: مردم نياز دارند بدانند كه از آنها چه انتظاري مي رود، چه چيزهايي درست يا غلط هستند و آنها در شرايط مختلف چگونه بايد عمل كنند. فرهنگ عنصري است كه چنين الزامات اجتماعي را برآورده مي‌كند.

دکتر رسولی افزود: اینجا نقش روابط عمومی‌ها در بستر سازی فرهنگ مصرف کالا مهم جلوه می کند. بنابراین الگوسازی و ترغیب مردم به استفاده از کالاهای ایرانی قبل از هر چیزی نیازمند، تغییرنگرش وبسترسازی مناسب فرهنگی است.

او با تأکید بر این که  نقش روابط‌عمومی‌ها در توجه به توليد علم و دانش در ابعاد گوناگون صنعتي به طوری که تبدیل به فرهنگ رفتاری جامعه شود بسیار مهم است گفت: روابط‌عمومی در بررسي رفتار مصرفي مردم بايد از يافته‌هاي رشته‌هاي مختلفي استفاده كند. در واقع مي‌توان گفت مسئله الگوي مصرف مقوله‌اي ميان رشته‌ای است و رشته‌هايي همچون روانشناسي، جامعه شناسي، روانشناسي اجتماعي، مردم شناسي فرهنگي و اقتصاد در شناخت و تحليل رفتار مصرفي مردم دخيل هستند.از این منظر تغییر رویکرد به مصرف کالاهای تولید ملی استراتژی اصلی روابط‌عمومی‌های صنعتی تلقی می شود. دکتر رسولی در مورد جایگاه روابط‌عمومی‌های واحدهای صنعتی گفت: روابط‌عمومی های صنعتی به رغم اهمیت فزاینده‌ای که در مناسبات تولید و کسب و کار در جامعه دارند  از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند.

وی به بررسی‌های خود در این مورد اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج تحقیقی که چند سال قبل در مقایسه روابط‌عمومی‌های صنعتی وغیرصنعتی انجام داده‌ام از نظر کارکردی بین روابط‌عمومی‌های صنعتی و غیرصنعتی تفاوت چندانی وجود ندارد و این بدان معنا است که در جامعه ایران هنوز روابط‌عمومی‌های تخصصی شکل نگرفته است. او تأکید کرد: این موضوع یکی از آسیب‌های حرفه روابط‌عمومی است. دکتر رسولی گفت: روابط‌عمومی حرفه‌ای آن است که میان ذینفعان یک سازمان تفاهم و اعتماد آفرینی می کند، اعتماد سازی می کند و عناصر و اجزای صنعت را به همفکری، همدلی و همکاری می کشاند، روابط عمومی، آگاهی می دهد، احساس می دهد و موجب تغییر باور، نگرش و در نهایت رفتار افراد می شود. این چنین روابط‌عمومی‌ای کمک می کند تا فرآیند صنعت به سهولت طی و گردش منابع در سیستم با سهولت جریان یافته و با رسیدن کالا و خدمت به دست مصرف کننده و بازگشت سود به سهامداران و پاداش مناسب به کارکنان ، رضایت سه عنصر مهم یک صنعت فراهم گردد.

این استاد ارتباطات دانشگاه، با اشاره به اینکه اغلب روابط‌عمومی‌ها در نظام صنعتی ایران از وظایف تخصصی خود باز مانده‌اند و به کار بازاریابی و پیش برد فروش مشغولند ادامه داد:  فهم درست استراتژی روابط عمومی صنعتی مستلزم فعالیت‌هایی از قبیل شفاف سازی، مفهوم سازی و قابل درک کردن استراتژی است که از خود استراتژی بسیار مهم‌تر است. بسیاری از مدیران به دلیل عدم آشنایی با این اصل محکوم به  شکست هستند، چون آنچه موجب رفتار می شود استراتژی نیست، بلکه درک یکی از وظایف مهم روابط‌عمومی است که همان تبدیل مقاومت مخاطب در برابر پیام‌ها به مشارکت در برابر آن است.

دکتر رسولی گفت: در هر سازمانی که مشارکت، جایگزین تعارض و تضاد می‌شود روابط‌عمومی به بهترین وجه ایفای نقش می کند لذا باید نگاه مدیران به روابط‌عمومی‌ها تغییر بنیادی کند چرا که روابط‌عمومی‌ها مسؤولیت‌هایی فراتر از پیشبرد فروش در سازمان‌های صنعتی دارند.

او در پایان گفت: روابط‌عمومی‌ها برای ایجاد تغییرات فرهنگی و بازشناسی هویت کالای ایرانی نزد ایرانیان در نظام تولید صنعتی باید جایگاه خود را بازیابند.

گفتنی است کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی شهریور ماه سالجاری در تهران برگزار خواهد شد.

کد: 354
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  • روابط‌عمومی‌ها در نظام صنعتی ایران از وظایف تخصصی خود باز مانده‌اند
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

گفتگو های ویژه


  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH