|  ورود به سايت  |  1396/04/02

                 
آرشیو شماره‌های گذشته
 شماره79 آذر 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره78 آبان 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره77 مهر 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره76 شهريور 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره75 مرداد 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره74 تير 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره73 خرداد 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره72 اردیبهشت 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره71 فروردین 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره70 اسفند 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره69 بهمن 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره68 دی 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره67 آذر 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره66 آبان 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره65 مهر 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره64 شهريور 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره63 مرداد 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره62 تير 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره61 خرداد 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره60 ارديبهشت 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره59 فروردین 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره58 اسفند 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره57 بهمن 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره56 دي 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره55 آذر 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره54 آبان 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره53 مهر 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره52 شهریور1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره51 مرداد  1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره50 تیر 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره49 خرداد 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره48 ارديبهشت 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره47 فروردين 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره46 اسفند 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره45 بهمن 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره44 دي 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره43 آذر 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره42 آبان 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره41 مهر 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره40 شهريور 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره39 مرداد 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره38 تير 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره37 خرداد 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره36 ارديبهشت 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره35 فروردي 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره34  اسفند 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره33  بهمن 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره32  آبان 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره31  آذر 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره30 آبان 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره29  مهر 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره28  شهريور 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره27  مرداد 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره26 تير 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره25  خرداد 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره24  ارديبهشت 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره23 فروردين 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره22 اسفند 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره21  بهمن 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره20  دي 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره19  آذر 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره18  آبان 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره17 مهر 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره16 شهريور 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره15 مرداد 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره14 تير 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره13 خرداد 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره12  ارديبهشت 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره11  فروردين 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره10  اسفند 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره9  بهمن 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره8  دي 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره7  آذر 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره6  آبان 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره5  مهر 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره4 شهريور 1389  همراه با متن کامل مطالب
 شماره3  مرداد 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره2  تير 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره1  خرداد 1389 همراه با متن کامل مطالب

 

 

 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1391/07/05 نظرات: 0 نظر نمایش: 3252 مرتبه تعداد امتیاز: 5   (Article Rating)
خيلي از رسانه‌هاي ما ابزار دست سياست‌ورزان شده‌اند

خيلي از رسانه‌هاي ما ابزار دست سياست‌ورزان شده‌اند

  نام دکتر حسین انتظامی، نماینده مدیران مسؤول در هیأت نظارت بر مطبوعات و مدیر ارشد سابق دو روزنامه جام جم و همشهری برای هیچ‌یک از فعالان مطبوعات نا آشنا نیست... او در گفت‌وگویی با حمید نورشمسی که در بیست‌ونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده، گفته رسانه‌های ایرانی باید استراتژی و رتبه‌بندی داشته باشند تا مخاطب بتواند ارزیابی مناسبی از رسانه خود داشته باشد و در این زمینه حتی «اگر رسانه‌هاي غربي كار خوبي كردند، بايد كپي‌برداري كنيم.»

  متن کامل مصاحبه

او می‌گوید: الان خيلي از رسانه‌هاي ما رسانه نيستند بلكه ابزار دست سياست‌ورزان شده‌اند. سياسيون‌ آداب و قواعد سياست‌ورزي را بلدند (اگر بلد باشند!) اما به هر حال با آداب حوزه ديگر يعني رسانه آشنا نيستند. عين نظامیان كه آداب نظامي‌گري را بلدند و با قواعد حوزه سياست يا حوزه رسانه آشنا نيستند.

انتظامی تأکید می‌کند: قاعده رسانه ايجاب مي‌كند شما طرف نباشيد و ظاهراً روايتگر باشيد‌، یعنی در نهایت شفاف باشيد، آيين‌نامه داشته باشيد و شب‌نامه نباشيد‌؛ در حالي كه خيلي از سايت‌هاي امروز ما شب‌نامه الكترونيك هستند. قاعده رسانه ايجاب مي‌كند كه حريم خصوصي را پاس داريد‌ و حق پاسخگويي قائل باشيد، مثل منشور باشيد كه انعكاس‌دهنده همه پرتوها است و الا بولتن حزبي هستيد‌، نه رسانه عمومي و اجتماعي، ايجاب مي‌كند كه مسؤوليت‌‌شناس باشيد، باسواد باشيد، هيجان زده نشويد كه حالا به خاطر يك انتقاد (و از قضا انتقاد درست) و براي جبران قصور قبلي‌، راه افراط در پيش بگيريد و سه شبانه‌روز‌، كل كانال‌هاي راديو و تلويزيوني را به زلزله‌اي اختصاص دهيد كه تلفات آن 250 نفر بوده است. مگر براي زلزله بم با چند ده هزار كشته چقدر گزارش و زيرنويس داديم و عزا پخش كرديم؟ همه ما به خاطر درگذشت هموطنانمان غمگين هستيم و خود را در غم بازماندگان شريك مي‌دانيم اما رسانه كه نبايد اختيارش را بدهد دست موج احساسات يا از آن بدتر‌، به دست تعاملات و تسويه‌ حساب سياسيون. با اين كار‌، هزينه حادثه بعدي را بالا مي‌بريم و سرمايه‌هاي اجتماعي را به حراج مي‌گذاريم. سوار شدن بر موج احساسات‌، قاعده دنياي سياست است اما قاعده رسانه نيست.

بخشی دیگر از دیدگاه‌های وی را در این گفت‌وگو می‌خوانید:

·     واژه «استراتژي» مثل خيلي از مفاهيم ديگر به قدري دستمالي شده و به قدري توسط افراد بي‌اطلاع به كار برده شده كه از اساس‌، انحراف يافته و دچار كژتابي شده است. اولاً استراتژي چيزي نيست كه هر روز دستخوش تغيير باشد.

·     نمي‌توانيم بگوييم براي يك روزنامه يا خبرگزاري استراتژي مي‌نويسيم در صورتي كه بي‌توجه به استراتژي كلي كشور در حوزه رسانه‌اي باشد. حتي استراتژي كلي كشور در حوزه رسانه نمي‌تواند بي‌ارتباط با سياست‌هاي كلي نظام باشد.

·      نه تنها در رسانه‌ها بلكه در بسياري از امور كشور قائل به استراتژي نيستيم. وجود ضرب‌المثل‌هايي مثل «هرچه پيش آيد‌، خوش آيد» يا «چو فردا شود‌، فكر فردا كنيم»، معرف آن است كه در فرهنگ عمومي خيلي به برنامه‌ريزي توجه نداريم‌.

·     سي سال پيش تكاليفي را براي دولت قائل بوده‌ايم كه هنوز بر اساس همان برداشت‌ها عمل مي‌كنيم، در حالي كه سياست‌هاي كلي عوض شده. آيا نظام صدور مجوز‌، روش‌هاي نظارتي‌، مديريت كلان اقتصاد رسانه‌، ‌ترويج بنگاه‌هاي مطبوعاتي‌، واگذاري بنگاه‌هاي مطبوعاتي دولتي و مقولاتي از اين دست‌ رخ داده يا لااقل سياست‌گذاري شده است يا خير؟

·     در بسياري از استان‌هاي كشور حدود 100 و 150 نشريه داريم كه اتفاقاً همين تعداد زياد به مقوله‌اي ضد‌توسعه‌اي تبديل شده‌. وظيفه حاكميت كه بنده هم به عنوان عضو هيأت نظارت بر مطبوعات‌ مخاطب همين حرف هستم‌، اين بوده كه به متقاضيان قبلاً اطلاع بدهد كه چند تا نشريه فعال داريم‌، چند تا در مرحله مجوز داريم‌، سطح تقاضا چقدر است‌، ‌وضعيت نيروي انساني چگونه است‌، در چه حوزه‌هايي وفور يا خلاء وجود دارد‌ و... ‌تا او با چشم باز سرمايه‌گذاري كند كه چنين چيزي را نداريم.

·     حذف خبر از روي خط خبرگزاري‌، قاعده رسانه نيست. ممكن است حذف و پاك كردن‌، قاعده مهندسي ساختمان باشد اما قاعده رسانه نيست. اگر مديران رسانه‌اي مطلع و مقتدري داشته باشيم، وقتي كسي‌ -هرچقدر عزيز‌- به آنها زنگ مي‌زند كه فلان خبر را از روي خط حذف كنيد‌، عذرخواهي مي‌كنند و به او مي‌فهمانند كه خبر روي وب مثل پخش خبر از تلويزيون است. مگر مي‌شود پس از پخش يك خبر از تلويزيون‌، زمان را به عقب برگردانيم و به مجري بگوييم جور ديگر بگويد؟ چنين مدير مطلع و مقتدري بايد به آن فرد بفهماند كه چاره كار در وب و تلويزيون‌، تكميل‌، اصلاحيه و حتي عذرخواهي است نه اينكه آن دستور را تمكين كند و با اين تمكين خود‌، حذف خبر از روي محيط وب را به يك رويه و مطالبه تبديل كند. اتفاقاً وجود مديران رسانه‌اي مطلع و مقتدر سبب مي‌شود شهامت روزنامه‌نگاران زياد شود زيرا احساس پشتيباني مي‌كنند و از نهاد رسانه نيز صيانت مي‌شود.

 

 انتظامی در این گفت‌و گو به این سؤوالات نیز پاسخ داده‌است:

 

·         از دولت که بگذریم، در خود رسانه‌های کشور چه اتفاقی در حال رخ دادن است. آیا استراتژی امری پذیرفته شده است؟

·          فكر مي‌كنيد دليل اينكه اين ثبات در تعيين استراتژي رسانه‌ای وجود ندارد ناشي از چيست؟

·         شما مخالف این هستید که مخاطب رسانه اعم از مخاطب عام یا مخاطب فرهیخته در تعیین استراتژی رسانه‌ای تأثیرگذار باشد؟

·      آقای انتظامی! رسانه‌های غیر ایرانی چه راهی را برای صاحب شدن استراتژی طی کرده‌اند که ما تا کنون آن راطی نکرده‌ایم. آیا اساساً می‌‌توانیم این مقایسه را انجام دهیم؟

·          اما وقتي رسانه‌اي نخواهد شفاف باشد رتبه‌بندی چه فایده‌ای دارد؟

·      فکر می‌کنم شاید برخی با شنیدن عرایض شما به این فکر کنند که اینها حرف‌های زیبایی است اما راهی برای عملیاتی شدن آنها وجود ندارد. خود شما چه فکر می‌کنید، راهکاری برای عملیاتی شدن این خواسته‌ها قائل هستید؟

·     از نگاه شما در می‌یابم که با همه نقص‌های موجود، از نگاه رسانه‌ای، یک فعال رسانه‌ای امیدوار هستید. اما واقعاً امید شما به چه چیزی است؟

متن کامل گفت‌وگو با انتظامی در بیست‌ونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.

کد: 369
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  • خيلي از رسانه‌هاي ما ابزار دست سياست‌ورزان شده‌اند
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

گفتگو های ویژه

گفتگو با حمید بقایی

 گفتگو با هاشمی رفسنجانی

‌گفتگو ‌با‌ سید محمد حسینی

 گفتگو با کمال خرازی

 گفتگو با محسن رضایی

 گفتگو با حسین توفیق

 گفتگو با مهدی کلهر

 گفتگو با فاطمه طباطبایی

 گفتگو با منوچهر متکی

گفتگو با حسن خجسته

گفتگو با محمد حسین صوفی

گفتگو با معصومه ابتکار

گفتگو با باقر لاريجاني 

گفتگو با کاظم معتمد نژاد

گفتگو با جواد شمقدری

گفتگو با محمد جعفر محمد زاده

گفتگو با مسعود جزایری

گفتگو با رامین مهمانپرست

گفتگو با محمد هاشمی

گفتگو با احمد مسجد جامعی

گفتگو با سعید رضا عاملی

گفتگو با رضا تقی پور

گفتگو با علیرضا کریمی

گفتگو با صابر فیضی

گفتگو با پدرام پاک آیین

گفتگو با یحیی کمالی‌پور

گفتگو با مهدی محسنیان‌راد

گفتگو با محمد جواد آقاجری

گفتگو با شهیندخت خوارزمی

گفتگو با‌علی‌اصغر‌شعردوست

گفتگو با باقر ساروخانی

گفتگو با علی اکبر جلالی

گفتگو با یونس شکر خواه

گفتگو با حسام الدین بیان

گفتگو با حسام الدین آشنا

 گفتگو با حسین انتظامی

 گفتگو با خلیف کدیه موسی

گفتگو با محمد سلطانی‌فر

گفتگو با پدرام پاک آیین

گفتگو با عفت مرعشی

گفتگو با امیر خوراکیان

گفتگو با علی معلم

گفتگو با رضا سجادی

گفتگو با محسن گودرزی

گفتگو با اسحاق صلاحی

گفتگو با محمدرضا عارف

گفتگو با سیداحمد معتمدی

گفتگو با  علی زارعی‌نجفدری

گفتگو با سید محمد غرضی

گفتگو با حسن نمکدوست

گفتگو با محمد‌رضا صادق

گفتگو با محمد سلیمانی

گفتگو با علی‌اکبر فرهنگی

گفتگو با مسعود کوثری

گفتگو با کامبیز نوروزی

گفتگو با بهمن نامور‌مطلق

گفتگو با سیدرضا صالحی امیری

گفتگو با مجید رضاییان



  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH