|  ورود به سايت  |  1397/08/25
                 
آرشیو شماره‌های گذشته
 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1391/07/15 نظرات: 0 نظر نمایش: 1534 مرتبه تعداد امتیاز: 7   (Article Rating)
نتیجه وجود خط قرمزها در حوزه رسانه‌ها از نگاه فریدون صدیقی

نتیجه وجود خط قرمزها در حوزه رسانه‌ها از نگاه فریدون صدیقی

فریدون صدیقی. کسی که 40 سال را در تحریریه‌ها گذرانده در گفت‌وگو با بیست‌ونهمین شماره ماهنامه مدیریت از رازها و راه‌های جذب مخاطب توسط رسانه‌ها، گفته است. او با بیان مطلب فوق افزود: بی‌انگیزگی در ارتباط گرفتن با مخاطبان خود معلول دلایل زیادی است؛ از جمله خط قرمزها. خط قرمزها می‌توانند اقتصادی، اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی باشند.

در نتیجه وجود این خط قرمزها در حوزه رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران از ترس به دام نیفتادن آنقدر فعالیت خود را کاهش می‌دهند که به انتشار اکتفا می‌کنند. اینگونه است که رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف به عرصه می‌آیند و در آن حوزه‌ها هر کاری دلشان بخواهد می‌توانند انجام ‌دهند؛ نشریاتی که در باب موضوعاتی چون آشپزی انتشارات بالایی دارند و مخاطبان زیادی را هم به خود جذب می‌کنند.
از سوی دیگر گاهی احساس می‌شود که مخاطب هم علاقه‌مند به بیش از این فعال شدن یا عاقل شدن نیست و مشارکت خود را در همان سطح پاسخ دادن به جدول یا فرستادن اس‌ام‌‌اس یا عکسی برای روی جلد نگه می‌دارد.
او با تأکید بر اینکه،  رسانه است که مخاطب را تعریف می‌کند می‌گوید: متأسفانه امروز در ایران بسیاری از نشریات منتشر می‌شوند بدون آنکه مخاطب خود را تعریف کنند؛ در نتیجه این رسانه‌ها مخاطب هدف ندارند. برای مثال اگر هزار نشریه منتشر شود، انتظار می‌رود که روی هم 10 میلیون تیراژ داشته باشند اما چنین چیزی نیست، زیرا متقابلاً نیاز مخاطب نیز برای آن رسانه تعریف نشده است. اگر این را بدانیم که ما برای برآوردن نیاز مخاطب به عرصه می‌آییم، به این مهم نیز پی می‌بریم که مخاطب بر اساس نیازش تعیین و شناسایی می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: این نیاز دو گونه است: یا وجود دارد و ما با شناسایی‌اش در صدد پاسخگویی به آن برمی‌آییم یا رسانه، خود آن نیاز را می‌سازد و در این حالت برای خود مخاطب می‌سازد. نشریاتی که با موضوعاتی چون «چگونه می‌توانیم موفق باشیم» منتشر می‌شوند، از این دسته هستند. ممکن است این گروه از لحاظ کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در سطح بالایی عمل نکنند ولی معمولاً دارای مخاطب ثابت نسبتاً زیادی هستند. در اینجا مسأله مخاطب برخورد حرفه‌ای روزنامه‌نگار نیست، بلکه برآوردن نیازی است که ایجاد شده است. به نظر من این نشریه یا مدیا، رسانه خوبی است، زیرا که مخاطبش را می‌شناسد و نیاز او را پاسخ می‌دهد. سوژه‌ای را مطرح می‌کند، پرسشی را می‌سازد و برای پاسخ به آن محصولی را تهیه می‌کند و آن را در اختیار مخاطب می‌گذارد و اینگونه یک برنامه مشخص را پیش می‌برد. متأسفانه ما در اینگونه از ژورنالیسم خیلی فعال نیستیم. نهایتاً جایزه‌ای را تعیین می‌کنیم و با دام‌گستری سعی داریم که مخاطب را جلب کرده و او را از مخاطب‌ گذری به مخاطب پایا تبدیل کنیم. پس مخاطب کسی است که رسانه را می‌خرد و برای مطالعه یا دیدن آن هزینه می‌کند.
صدیقی در این گفت‌وگو به این پرسش‌ها پاسخ داده است:
·          چگونه می‌توان نیازها را بهتر شناسایی کرد و برنامه موفق در این شیوه دارای چه ویژگی‌هایی خواهد بود؟
·     پس شما شکاف میان مخاطب و رسانه را یک پدیده دو طرفه می‌بینید؛ از سویی انفعال مخاطب و از سوی دیگر بی‌انگیزگی رسانه. به نظر شما چرا رسانه‌های ما در جذب مخاطب بی‌انگیزه هستند؟
·         آیا رسانه باید مخاطب‌محور باشد یا در پی آموزش و تغییر دادن مخاطب برآید؟
·     به نظر شما چگونه می‌توان این مسأله را حل و مشارکت این گروه‌ها (نسل چهارم یعنی 18 ساله‌ تا 30 ساله‌ها) را جذب کرد و در عین حال هم ایده‌های فرهنگ‌سازی را پیش برد؟ می‌توانم برنامه 90 را مثال بزنم که در عین جذب مخاطب و پاسخگویی به نیاز او، فرهنگ‌سازی و آموزش را هم پی می‌گیرد.
·          مخاطب‌محوری امکانی است که می‌بایست پیش‌شرط‌هایش را داشته باشیم و بتوانیم آن را مدیریت کنیم؟
·         قدرت جریان‌سازی چگونه به دست می‌آید؟
·         آیا داشتن مخاطب هم قدرت تأثیرگذاری رسانه را بالا می‌برد. پوشش‌دهی گسترده به معنای قدرت بیشتر رسانه‌ است؟
·         در نهایت راه‌حلی که برای گذشتن از موانع مخاطب شناسی پیشنهاد می‌کنید، چیست؟
متن کامل این گفت‌وگو در بیست‌ونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است. این ماهنامه از طریق کیوسک‌های مطبوعاتی و یا سایت www.prshop.ir قابل خریداری است.

 

کد: 372
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  • نتیجه وجود خط قرمزها در حوزه رسانه‌ها از نگاه فریدون صدیقی
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

گفتگو های ویژه


  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH