|  ورود به سايت  |  1397/08/26
                 
آرشیو شماره‌های گذشته
 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1391/07/17 نظرات: 0 نظر نمایش: 1493 مرتبه تعداد امتیاز: 8   (Article Rating)
سرانه مطبوعات روزانه در کشور ما کمتر از 30 نسخه برای هر هزار نفر است!

 سرانه مطبوعات روزانه در کشور ما کمتر از 30 نسخه برای هر هزار نفر است!

 اگر بخواهیم وضعیت خود را با جهان مقایسه کنیم، از نظر تیراژ مطبوعات روزانه در ردیف کشورهای توسعه‌نیافته قرار داریم. در حالی ‌که سرانه مطبوعات در برخی از کشورهای اروپایی به 500 نسخه برای هر هزار نفر می‌رسد و بالغ بر 100 کشور سهمی بالاتر از 50 نسخه برای هر هزار نفر دارند؛ سرانه مطبوعات روزانه در کشور ما در حال حاضر کمتر از 30 نسخه برای هر هزار نفر است.


دکتر حسینعلی افخمی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با بیست‌ونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، علاوه بر بیان مطالب فوق معتقد است بحران مخاطب در ایران موضوعیت ندارد، چرا که هیچ رسانه‌ای -به جز سینما- تجاری نیست و دخل و خرج آن به شمار خوانندگان یا تعداد بینندگان و شنوندگان بستگی ندارد. بنابراین حتی نداشتن مخاطب هم بحران محسوب نمی‌شود. افخمی در مقابل بحران مخاطب، بحران اعتماد مخاطب را پیشنهاد می‌کند.

این استاد دانشگاه تأکید می‌کند: اهمیت مخاطب آنقدر زیاد است که بدون تصور آن نمی‌توان به ارتباطات فکر کرد. اگر ساده‌ترین شکل ارتباط را متشکل از سه عنصر فرستنده، پیام گیرنده فرض کنیم، اهمیت جایگاه عنصر مخاطب را می‌توان تصور کرد. در ارتباطات جمعی -که با ظهور رسانه‌های جمعی و از صنعت چاپ (گوتنبرگ) آغاز می‌شود- ابتدا مخاطبان را به صورت انبوهی یا توده مردم تصور می‌کردند. چنین ذهنیتی با تحولات فنی در رسانه‌ها دیگر مصداقی ندارد. امروزه بیشتر صحبت از مخاطبان هدف و ارتباطات تعاملی است. علاوه بر این، مفهوم مخاطب در رویکردهای فلسفی، نوع رسانه‌ها، اهداف سازمانی، ایدئولوژی حاکم و مواردی نظیر این تعاریف متفاوتی دارد. در یک رویکرد، مخاطب مانند موم است که رسانه به آن شکل می‌دهد و در دیگری مخاطب فعال است، پیام را دریافت می‌کند و معنی مورد نظر خودش را از آن استخراج می‌کند.
دکتر افخمی در این گفت‌وگو به پرسش‌های ذیل پاسخ داده است:
·   تعریف شما از مخاطب یک رسانه چیست و به‌طور کلی در ‌فرآیند تولید یک بسته رسانه‌ای، جایگاه مخاطب را چگونه تعریف می‌کنید؟
·   جایگاه مخاطب در نظریه‌های ارتباطی کجاست و اساساً چه برداشت‌های متفاوتی از مخاطب در این نظریه‌ها وجود دارد؟
·   آیا می‌توان از مخاطبان تیپ‌شناسی خاصی ارائه کرد. اساساً مخاطبان یک رسانه را به چندگونه می‌توان تعریف کرد؟
·   آقای دکتر! از طرف دیگر گفته می‌شود انواع استفاده (استفاده خبری، سرگرمی و...) از رسانه تا حدودی مخاطبان آن را هم تعریف می‌کند. آیا می‌توان بر اساس انواع استفاده، طبقه‌بندی کاربردی مناسبی از مخاطبان رسانه ارائه داد؟
·   آیا شما با تیپ‌شناسی براساس طبقه زندگی موافقید. مثلاً مرسوم است که می‌گویند مخاطب فلان رسانه، طبقه متوسط فرهنگی غیر سیاسی است یا مخاطب فلان رسانه طبقه متوسط سیاسی است. آیا چنین تیپ‌شناسی در مطالعات علمی مخاطب جایگاهی دارد؟
·   آقای دکتر! آیا شما با این نظر موافقید که رسانه‌های ایرانی با بحران مخاطب روبه‌رو هستند؛ منظورم از رسانه‌های ایرانی انواع رسانه‌هایی است که در داخل تولید می‌شوند و به اصطلاح از سوی هیأت حاکم به عنوان رسانه قانونی شناخته می‌شوند.
·   فرض کنید یک نفر قصد دارد یک رسانه داشته باشد. این نفر باید چه تمهیداتی درباره مخاطب‌شناسی داشته باشد. به عبارت دیگر، باید چگونه به مخاطب نگاه کند و چگونه درباره آن فکر کند؟
·    فکر می‌کنید مخاطب ایرانی نسبت به 10 یا 20 سال قبل چه تفاوت‌هایی کرده‌است؛ از این حیث که تنوع رسانه‌ها بیشتر شده و مخاطب در معرض اخبار گوناگونی قرار می‌گیرد؟
متن کامل این گفت‌وگو در بیست‌ونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است. این ماهنامه از طریق کیوسک‌های مطبوعاتی و  همچنین سایت www.prshop.ir قابل تهیه است.
کد: 373
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  •  سرانه مطبوعات روزانه در کشور ما کمتر از 30 نسخه برای هر هزار نفر است!
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

گفتگو های ویژه


  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH