|  ورود به سايت  |  1397/08/29
                 
آرشیو شماره‌های گذشته
 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1391/07/18 نظرات: 0 نظر نمایش: 1951 مرتبه تعداد امتیاز: 7   (Article Rating)
بررسی مدل کسب‌وکار سایت‌های عصر ایران و تابناک به عنوان دو سایت خبری برتر ایران

بررسی مدل کسب‌وکار سایت‌های عصر ایران و تابناک به عنوان دو سایت خبری برتر ایران
در بیست‌ونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، مدل کسب‌وکار  سایت‌های عصر ایران و تابناک به عنوان دو سایت خبری برتر ایران طبق ارزیابی سایت الکسا مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی توسطمریم بورقانی فراهانی انجام شده و در بخشی از آن آمده است: تفاوت این دو رسانه خبری-تحلیلی از نظر خط‌مشی و سیاست‌گذاری از زمین تا آسمان است. به همین دلیل هم این دو سایت بسیار متفاوت را انتخاب کردیم تا تفاوت جهت‌گیری سیاسی را در تحلیل‌مان بی‌اثر کرده باشیم که البته مرور کوتاه ما نشان داد که به جز تفاوت گفته شده، این دو رسانه در ارزش‌های پیشنهادی کسب‌وکارشان هم تفاوت دارند و به عبارت دیگر، تنها تفاوت این دو کسب‌وکار در همین ارزش‌های پیشنهادی‌شان است.

نویسنده با توضیح اینکه هر مدل کسب‌وکاری 9 بخش دارد که در مورد رسانه‌های دیجیتال هم صادق است تأکید کرده: مخاطبان عصر ایران و تابناک غالباً مردان در سنین 25 تا 34 سال هستند که اکثراً تحصیلات دانشگاهی ندارند و البته درصد کمتری هم دانشگاه رفته‌اند و در محل کارشان بیشتر این سایت‌ها را استفاده می‌کنند. تنها تفاوت مخاطبان این دو رسانه در این است که افراد بالای 65 سال هم از عصر ایران استفاده می‌کنند (به گزارش الکسا). مخاطب جوان این رسانه‌ها و محل استفاده غالب آنها (محل کار) این نکته را نشان می‌دهد که ظاهراً مخاطب جوان این سایت‌ها به دنبال خبر داغ همراه با سرگرمی است. استفاده از سایت‌های خبری در محل کار به این معنی است که مخاطب هم خبرها را لحظه‌ای دنبال می‌کند و هم برای رفع خستگی و ایجاد تنوع به این سایت‌ها مراجعه می‌کند. در نتیجه اطلاعات- سرگرمی بهترین ژانر این کسب‌وکارها با توجه به گروه مخاطبانشان خواهد بود. هزینه‌هایی که برای جلب رضایت این سرور می‌شود هم به اندازه خود آنها مهم است. پس «ساختار هزینه»های کسب‌وکارها هم مهم‌اند و در رسانه‌های دیجیتالی چون سایت‌های خبری عصر ایران و تابناک در دو دسته هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر قرار می‌گیرند. یعنی هم یک‌سری تولیدات ثابت دارد که بدون توجه به خرید یا مصرف باید تولید شوند و هم یک‌سری تولیداتی که در پاسخ به نیاز مخاطبان تولید می‌شود. مثلاً خبرهای روزانه که وظیفه هر رسانه خبری است را به‌طور مرتب و با دقت تولید کند که جزء هزینه‌های ثابت محسوب می‌شود و پوشش وقایعی مثل المپیک یا نوسانات بازار ارز که در شرایط و دوره‌ای خاص معمولاً برای گروه مخاطبان خاصی تولید می‌شود که هزینه‌هایی متغیر است.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: خبرنگاران ثابت هر دو سایت کمتر از 10 نفرند و بقیه محتوا توسط نیروهای پراکنده و حق‌التحریری و همین‌طور افراد و کارشناسانی که علاقه‌مندند از این تریبون‌ها حرف بزنند، تهیه می‌شود. منابع خبری هر رسانه‌ای هم تقریباً جزء محرمانه‌های آن رسانه محسوب می‌شود و گفتنی نیست. اما در مورد حمایت‌ها می‌توان گفت که حامی معنوی تابناک، محسن رضایی است و حامی عصر ایران هم جعفر محمدی است که به عنوان مدیرمسؤول هم فعالیت می‌کند. 
متن کامل این تحلیل در بیست‌ونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است. این ماهنامه از طریق کیوسک‌های مطبوعاتی و یا سایت www.prshop.ir قابل تهیه است.
در این ماهنامه پرونده ای با عنوان  رسانه‌های دیجیتال؛ چیستی وکارکردها منتشر شده است. چگونه منطق دنیای رسانه‌های دیجتیال را درک کنیم؟ نوشته رضا قربانی، بررسي الگوي كارآفريني در رسانه‌هاي ديجيتال- رسانه دیجیتال باید پول خودش را در بیاورد نوشته مينا والي، نگاهی به مدل کسب‌وکار 2 سایت خبری برتر ایران از نظر الکسا - چه چیزی سایت‌های خبری ایرانی را متفاوت می‌کند؟ نوشته مریم بورقانی فراهانی، وب‌لیبرتی‌ها (آدم معروف‌های اینترنت) چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ و آیا اینترنت ملی ایران می‌تواند تحولی بزرگ در فضای رسانه‌های دیجیتال ایجاد کند؟ نوشته مریم فراهانی، کارآفرینی در رسانه‌های دیجیتال؛ فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو در کشور- آیا کارآفرینی در رسانه‌های دیجیتال ایران امکان‌پذیر است؟ چگونه؟ نوشته سید محمد مقیمی و عباس نیک نژاد، آیا رسانه‌های دیجیتال آینده روزنامه‌ها را تغییر می‌دهند؟ نگاهی به The Daily - چه کسی پادشاه دنیای قشنگ نو می‌شود؟ و آیا سی‌دی عمو پورنگ هم یک رسانه دیجیتال است؟ نوشته فاطمه پورمعصوم، تلويزيون يا اينترنت؛ رقابت بر سر اول بودن- برگ برنده همچنان در دست تلويزيون است نوشته   قاسم سرافرازي و بررسی عوامل موفقیت وب - سايت ورزش3- ورزش3؛ طوفان فضای مجازی نوشته محمدجواد هنرمندساری مطالب این پرونده را تشکیل می‌دهد که زیر نظر رضا قربانی منتشر شده است.
کد: 374
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  • بررسی مدل کسب‌وکار سایت‌های عصر ایران و تابناک به عنوان دو سایت خبری برتر ایران
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

گفتگو های ویژه


  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH