|  ورود به سايت  |  1397/08/28
                 
آرشیو شماره‌های گذشته
 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1391/12/02 نظرات: 0 نظر نمایش: 1453 مرتبه تعداد امتیاز: 2   (Article Rating)
سیر تحول و تکامل ژورنالیسم علی اکبر عبدالرشیدی منتشر می‌شود

 سیر تحول و تکامل ژورنالیسم علی اکبر عبدالرشیدی منتشر می‌شود

  کتاب «سیر تحول و تکامل ژورنالیسم» نوشته علی اکبر عبدالرشیدی با پیشگفتار پروفسور یحیی کمالی‌پور، توسط انتشارات سیمای شرق همزمان با برگزاری هفته روابط‌عمومی در اردیبهشت ماه 92 منتشر و رونمایی خواهد شد.

 عبدالرشیدی در مورد جدیدترین اثر خود می‌گوید: گمان من بر اين است كه كار رسانه در جامعه ما با همه فزونها و كاستي‏هايي كه داشته است، از آغاز نخود نيم پزي بوده كه بايد برداشتي ناقص و خام از جوامع داراي رسانه‏هاي مترقي و فعال به شمارش آوريم. اگر اين فرض درست باشد، مي توان نتيجه گرفت كه به همين علت است كه در عصرها و دوره هاي مختلف و در جناحها و احزاب گوناگون، چه در زماني كه حاكم بوده اند و چه زماني كه در جبهه مخالف فعاليت داشتهاند برداشتهاي متفاوتي از كار در رسانه و كاركرد رسانه در جامعه ما وجود داشته و دارد.

وی در مورد تعبیر نخود نيم پز می‌گوید: منظورم اين است كه شايد ظاهر، شكل و ساختار رسانه در كشور ما شبيه هر رسانه ديگري در هر جامعه ديگر بوده است، اما در حاشيه آن به رغم برخي تلاشها بحث دروازه باني خبر، نحوه مقاله‏نويسي و تفسير‏نويسي، اخلاق رسانه، نحوه تحقيق و پژوهش براي تهيه خبر و گزارش، چگونگي پرهيز از دروغ گويي و انتشار اخبار مخدوش و مورد ترديد، حفط مرز راست و دروغ، ضرورت رعايت اصل صحت و دقت، حدود و خطوط قرمز در رسانه، رابطه رسانه با جامعه و دولتمردان، موارد قابل اعتراض در برخورد با رسانه، نحوه پيگيري اعتراضات و شكايات و بسياري موارد ديگر در همه اين سالها همچنان روي ميز بحث و گفتگو باقي مانده و گويا هيچ ساختار منسجم و تعريف شده پايداري كه مبنايي علمي يا تجربي داشته باشد، براي اين موارد تعريف نشده است.

این کارشناس، مجری مشهور ادامه می‌دهد: البته اين بدان معنا نيست كه "هيچ كاري" در اين زمينه ها نشده است. اتفاقاً كارهاي زيادي صورت گرفته و تعاريف مختلفي مطرح شده است. اما به نظر مي‏رسد كه هيچ انسجام و يكپارچگي پايداري در اين تعاريف وجود نداشته و ندارد، و الا اين بحث‏ها تا به حال تمام شده بود و تا به حال ادامه نمي يافت. در نتيجه، اين تعاريف و اين مختصات - هر چه بوده يا هست - هنوز مورد بحث و ابراز ترديد است و بايد اجماعي ملي بر سر اين موارد حاصل شود.

وی در مورد کتاب جدیدش می‌گوید: كتاب حاضر مجموعه اطلاعاتي است كه مسير تكامل سخت افزاري و نرم‏افزاري رسانه را تشريح مي كند و به شناخت روابط دروني و مناسبات رسانه‏ها  با ديگر نهاد‏هاي سياسي، اجتماعي و قضايي جوامع ديگر، به خصوص جوامع غربي كمك مي‏كند. اين اطلاعات به صورت پراكنده از اين سو و آن سو جمع‏آوري و تدوين شده و به تشخيص گردآورنده كه خود از ژورناليست‏هاي قديمي است و عملاً با مشكلات ناشي از اين نياز به درك و شناخت روبرو بوده است، به درك بيشتر خواننده از نحوه رفتار رسانه ها در غرب، به خصوص در ايالات متحده امريكا كه خاستگاه رسانه‏هاي جديد است، كمك فراوان مي كند.

 گفتنی است عبدالرشیدی روزنامه‌نگار، مترجم، نویسنده و خبرنگاری است که دردهه‌های۱۹۸۰و۱۹۹۰ میلادی از سوی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خبرنگار حوزه اروپا، سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد، اوپک و اتحادیه اروپا بوده است. علاوه بر آن وی اجرای بسیاری از مصاحبه‌های مهم با شخصیت‌های برجسته جهانی و همچنین انبوهی از برنامه‌های گفت‌وگومحور را در کارنامه دارد.

چرا ژورناليسم؟، تاريخچه، صنعت چاپ، رسانه‏هاي گروهي، مدیا، تلگراف، سينما، تلويزيون،رسانه و فرهنگ‏سازي، تبليغات غير‏مستقيم، قوانين ناظر بر فعاليت رسانه، ژورناليسم، مختصات ژورناليسم، تعريف ژورناليسم از نظر دولتها، منبع خبرو اطلاعات، انقلاب رسانه، آموزش ژورناليسم، اخلاق و معيارهاي ژورناليسم، كميسيون شكايات، بي طرفي، نظارت يا سانسور، منبع مالي رسانه، آزادي بيان، رابطه آزادي بيان با آزادي‏هاي ديگر، مخالفت با آزادي بيان، حق مالكيت، مونيتورينگ (رهگيري)، آزادي رسانه، بيان مجرمانه، انتشار اطلاعات نادرست، سانسور، سازمانهاي نظارتي رسانه‏ای، مظاهر ژورناليسم، روزنامه، اولين روزنامه، رسانه و انقلاب صنعت، خبرگزاري‏ها، خبرنگار خارجي، مجله، تأثير رنگ و طرح، هنر و رسانه، ژورناليسم راديويي و تلويزيوني، راديو، تلويزيون، تاريخچه ساخت تلويزيون، تلويزيونهاي پخش مستقيم، اينترنت، جامعه اطلاعاتي، انواع ژورناليست، خبرنگار، كانون خبري، ستوننويس، خبرگزار، مجري، ويژگي‏هاي مجري، تهيه‏كننده، كارگردان تلويزيوني، تدوينگر، ويراستار، دبير و سردبير، مفسر، تصوير‏بردار، صدا‏بردار، ابزار كار ژورناليست‏ها، حروفچيني ، عكس ، ميكروفون ، ضبط صوت، دوربين، ويدئو، اي.ان.جي، اس.ان.جي، ماهواره، تلويزيون ماهوارهاي، راديوي ماهواره‏اي ، رسانه‏ها و فناوري‏هاي جديد، مكاتب ژورناليسم، روزنامه‏نگاري تهاجمي،  ژورناليسم افراد سرشناس، شايعه پراكني، چورناليسم، درز كردن خبر، ژورناليسم تركيبي ، ژورناليسم پژوهشي، ژورناليسم نوين، ژورناليسم علمي، ژورناليسم اقتدار، ژورناليسم وبلاگ، شبكه اجتماعي، انواع ژورناليسم، ژورناليسم آزاد، ژورناليسم پژوهشي، ژورناليسم جهت‏دار، ژورناليسم جنگ و‏صلح ، ژورناليسم بازدارنده، ژورناليسم افشاگر ، مستند، ژورناليسم پنهان، قوانين و اخلاق حاكم بر ژورناليسم پنهان، ژورناليسم اجتماعي، ژورناليسم ورزشي، ژورناليسم مبني بر حدس و گمان، ژورناليسم عريان، ژورناليسم مشاركتي، پروپاگاند، پروپاگاند و كودكان، جنگ رواني، سكوهاي متفاوت جنگ‏رواني، فرهنگسازي، چهرهسازي، جنگ رسانه‏اي، ژورناليسم الكترونيكي، ژورناليسم تجاري، معروفترين ژورناليست‏هاي تاريخ، در رسانه‏هاي مكتوب، در شبکه هاي راديويي و تلويزيوني، جايزه پوليتزر، رسانه در هزاره سوم ميلادي، جملات قصار در باب ژورناليسم، اعلام و اصطلاحات و آلبوم عكس سرفصل مطالب این کتاب را شامل می‌شوند.

سیر تحول و تکامل ژورنالیسم در 212 صفحه، قطع وزیری، 1000تیراژ نسخه و 15 هزارتومان منتشر می‌شود.

گفتنی است در سال 92 هفته روابط‌عمومی برای نخستین بار در کشور (27 اردیبهشت لغایت 2 خردادماه) برگزار خواهد شد. برگزاری هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک و دومین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت از جمله برنامه‌های این هفته است.

کد: 425
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  •  سیر تحول و تکامل ژورنالیسم علی اکبر عبدالرشیدی منتشر می‌شود
  •  سیر تحول و تکامل ژورنالیسم علی اکبر عبدالرشیدی منتشر می‌شود
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

گفتگو های ویژه


  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH