|  ورود به سايت  |  1397/08/28
                 
آرشیو شماره‌های گذشته
 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1391/12/23 نظرات: 0 نظر نمایش: 1259 مرتبه تعداد امتیاز: 1   (Article Rating)
تئاتر ایران در سال 1391 روزهای چندان خوبی را پشت سر نگذاشت

 تئاتر ایران در سال 1391 روزهای چندان خوبی را پشت سر نگذاشت

 مهرداد رایانی مخصوص عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، در ویژ‌ه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات که از طریق سایتwww.prshop.ir  قابل تهیه است، وضعیت تئاتر در ایران در سال 91 را مورد بررسی قرار داده و آورده: تئاتر ایران در سال 1391 روزهای چندان خوبی را پشت سر نگذاشت. 

اگرچه همواره تئاتر ایران از مشکلات مالی رنج برده، اما در سال سپری شده به سبب تشدید این مشکل، تئاترپیشگان دچار مشکلات بیشتری شدند. این یک روی سکه است، اما روی دیگر سکه به نظر من بسیار نویدبخش است، زیرا تئاتری‌ها راه دیگری را برای ادامه حیات تئاتر و خویش گشودند و این یک نوید خوش است و بهاری دوباره.

تقویت «تئاتر خصوصی»، بیش از آنکه یک خواست و تدبیر دولتی باشد، از سوی تئاترپیشگان دنبال شده است. سال 1391 باعث شد تا تئاتری‌ها یک بار هم که شده بی‌چشمداشت به حمایت‌های مالی دولت و یارانه‌های آن، به سمت درآمدزایی بروند و ببینند که چگونه و تا چه حد می‌توانند به حیات خویش ادامه دهند.

شاید وجود تئاتر ایرانشهر، یکی از راه‌کارهایی بود که هنرمندان را به این سمت کشاند. حدود 5سال پیش سمیناری تحت عنوان تئاتر خصوصی در تهران برگزار شد که در آن به نکات مثبت و منفی و راه‌کارهای دستیابی به تئاتر خصوصی پرداخته شد، اما به طور کلی اکثر نگاه‌های مطرح شده در این سمینار در راستای حفظ حمایت‌ها و یارانه‌های دولتی بود و گاه آن دسته از افرادی که به تشکیل تئاتر خصوصی اعتقاد داشتند، حمایت‌های اولیه دولتی را لازمه شکل‌گیری این نوع از تئاتر اعلام کردند، زیرا به گمان آنها باید انگیزه‌های کافی و وافی برای حرکت تئاتر خصوصی و پایدار ماندن آن فراهم می‌شد.

این جرقه با بدبینی دنبال، اما به سرعت فراموش شد تا آنکه سال جاری فرا رسید؛ همراه با مشکلات چند برابر شده مالی در بخش دولتی و افزایش نیروهای انسانی و متقاضی‌ها. سال 1391 سالی بود که تئاترپیشگان خواستند تا به سبب مشکلات مالی موجود، در درآمدزایی حاصل از فروش بلیط‌هایشان شریک شوند.

این مشارکت ناخواسته که به دلیل محدودیت‌های مالی و نه از روی تدبیر مسؤولان تئاتر کشور بود، باعث شد تا شماری از تئاترپیشگان خود را وارد یک آزمون ناخواسته کنند؛ خواستی که همواره با مقاومت‌های بسیاری همراه بود، اما سرانجام تحقق یافت.

رایانی در ادامه یادداشت خود به بررسی نقاط مثبت و منفی تئاتر خصوصی در ایران پرداخته است. متن کامل این یادداشت را در ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات بخوانید.

 

کد: 438
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  •  تئاتر ایران در سال 1391 روزهای چندان خوبی را پشت سر نگذاشت
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

گفتگو های ویژه


  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH