|  ورود به سايت  |  1397/08/26
                 
آرشیو شماره‌های گذشته
 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1392/06/19 نظرات: 0 نظر نمایش: 1255 مرتبه تعداد امتیاز: 1   (Article Rating)
طرح مشورتی فعالان روابط عمومی؛ نماد حرفه ای گرایی

طرح مشورتی فعالان روابط عمومی؛ نماد حرفه ای گرایی

مدیرمسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات اعتقاد دارد: مدیر روابط عمومی وزارتخانه باید درس پس داده و متخصص باشد چرا که به هیچ وجه زمان آزمون و خطا نیست.

ارایه این فهرست از جانب فعالان روابط عمومی نشان داد فعالان روابط عمومی علاوه بر دستیابی به اعتماد به نفس و پختگی لازم، برای ایفای موفق نقش و مسؤولیت شان، مطالبه گر نیز شده اند.

کاوشگران روابط عمومی  – زهرا علی پور - با وجود این که مدتی است دولت جدید فعالیت خود را آغاز کرده است و وزرا نیز انتخاب شده اند، اما تاکنون به جز سه وزارتخانه؛ صنعت، معدن و تجارت، آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری ؛ بقیه وزرا مدیران روابط عمومی وزارتخانه خود را انتخاب نکرده اند. از طرفی نیز برای نخستین بار در تاریخ روابط عمومی، جمعی از فعالان روابط عمومی کشور لیستی به دولت ارایه دادند که در آن برای تصدی مدیریت روابط عمومی هریک از وزارتخانه‌های دولت حداقل 3 نفر معرفی شده‌ بودند، کاوشگران روابط عمومی در همین ارتباط ابتدا در گفت و گو با علیرضا تابش رییس هیات مدیره مجمع فعالان، نخبگان و مدیران روابط عمومی، جزییات این طرح مشورتی فعالان روابط عمومی کشور را جویا شد؛ حال در ادامه بررسی این طرح مشورتی به سراغ تنی چند از صاحبنظران و کارشناسان روابط عمومی رفتیم تا نظرات آن ها را نیز در همین رابطه جویا شویم:
  

  حضور مسوولانه فعالان روابط عمومی در اعلام شاخص های حرفه ای

 

 

 

دکتر اسماعیل قدیمی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: اقدام اخیر شورای مشورتی یا مجمع فعالان، نخبگان و مدیران روابط عمومی در اعلام شاخص های حرفه ای گزینش مسوولان روابط عمومی به همراه معرفی لیستی از افراد واجدشرایط به دولتمردان ستودنی و بی مانند است، برای این که فعالان و کارشناسان روابط عمومی برای اولین بار تحت اجماعی فراگروهی و ملی و فارغ از گرایش های مسلکی و سیاسی و منافع فردی و گروهی براساس تجربیات عملی و نظری خود شاخص هایی را که تجربیات تاریخی بر آن ها صحه گذاشته و افرادی را که دارای سابقه علمی و عملی در رشته روابط عمومی و پایبند و ملتزم به حرفه، منافع ملی و ارزش های پایدار انقلاب اسلامی هستند به دولت یازدهمی معرفی کردند که باشعار تدبیر و امید به میدان سیاست گام نهاده است.

او اضافه می کند: این اقدام پسندیده عبور از انفعالی تاریخی بود که گریبان اهالی روابط عمومی را گرفته و آن ها را به افرادی خنثی، دلسرد، سرخورده و منفعل تبدیل کرده بود. این بیماری مهلک سالیان درازی است که به عنوان یک آسیب اجتماعی بیشتر افراد کارشناس را به خودسانسوری، بی ابتکاری و عزلت گزینی دچار کرده و عملا پتانسیل و ظرفیت های برون رفت از ناکارآمدی های کنونی روابط عمومی را ازبین برده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: این که بیشتر افراد عضو این شورا در اعلام اسامی درخواست شده از مطرح کردن نام خود پرهیز کرده و به صورتی دلسوزانه بر توانایی های دیگران و لزوم اولویت دادن به معرفی شدگان تأکید کرده و از این رهگذر ازخودگذشتگی در اصلاح روندهای کنونی را با برتری دادن دیگران نسبت به خود نمونه دار کرده اند. این ویژگی هنگامی که اوراق تاریخ شکست ها و ناکامی های حرفه ای گری را به دلیل رقابت های ویرانگر و خودخواهانه برخی از گذشتگان ورق می زنیم، برجستگی فوق العاده اش را بیشتر نشان می دهد. 

او افزود: توجه همزمان این شورا یا مجمع، به عنوان تبلوری از خردجمعی حرفه ای های روابط عمومی، به شاخص های نظری و انتزاعی و معرفی عملی واجدین ویژگی های نزدیک به این شاخص ها بیانگر عبور آنان از تفکر انتزاعی به اندیشه ورزی مصلحت اندیشانه و پراگماتیستی است و این حرکت تاریخی اراده حرفه ای آنان را برای شکستن بن بست ها و عمل به تعهدات حرفه ای خود برمبنای منافع ملی متجلی می کند.

وی در پایان گفت: گزینش یا عدم گزینش کمی دولتمردان محترم ازمیان این لیست ملاک ومعیار درستی یا نادرستی این اقدام تاریخی و روند معرفی افراد ازسوی مجمع نیست، بلکه درستی عمل و التزام حرفه ای نفرات برگزیده از میان این لیست، لزوم اشراف هرچه بیشتر اعضای محترم این شورا به پیچیدگی های عمل حرفه ای و حفظ آمادگی برای تداوم پشتیبانی های خود از دولتمردان و لزوم گسترش تماس ها و همکاری های سازمان های غیردولتی و نهادهای مدنی و موسسات خصوصی با مقامات تصمیم گیر و اجرایی در قوای سه گانه است که میزان و معیاری ماندگار برای دولتمردان برای اعتماد به این شورا و مجمع و نهادهای مدنی مشابه و بالعکس اعضای محترم شورا و فعالان سازمان های غیردولتی به دولتمردان یازدهم را برای پیشبرد امور عمومی و منافع ملی فراهم می کند.
 

 

انتخاب مدیران روابط عمومی غیر متخصص آفت حرفه ای گرایی در روابط عمومی است

 

 

 

سید شهاب سید محسنی رییس انجمن متخصصان روابط عمومی می گوید: ارایه این لیست یک کار کارشناسی شده بود که توسط اساتید و فعالان و متخصصان روابط عمومی کشور صورت گرفت و یک طرح کمک کننده به دولت برای انتخاب مدیران روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های بزرگ بود و یک حرکت خوب از سوی فعالان روابط عمومی بود که به ارتقا و پیشرفت روابط عمومی در کشور کمک شایانی می کند.

وی ضمن تایید و موافقت با طرح مذکور افزود: در واقع این لیست بستری است که از طریق آن مدیران ارشد سازمان ها می توانند افراد مورد نظر خود را راحت تر شناسایی و انتخاب کنند و  نکته مهمی که در ارتباط با این لیست مشورتی از اهمیت برخوردار است توجه به این موضوع است که این لیست فراجناحی است و ملاک معرفی افراد تنها تجربه، تخصص و توانمندی آن ها بوده است.

 سید محسنی ادامه می دهد: متاسفانه در سال های اخیر شاهد انتخاب مدیران روابط عمومی متخصص، با تجربه و سابقه موثر به ویژه در سطح وزارتخانه ها و سازمان های بزرگ نبوده ایم و بسیاری از مدیران روابط عمومی تنها بر اساس رابطه انتخاب می شدند و به شایستگی و تخصص توجهی نمی شد و از طرفی بیشتر روسای سازمان ها نیز سعی می کردند افرادی را انتخاب کنند که خودشان به آن ها اطمینان و اعتماد داشتند و  به بیان دیگر می توان گفت این گونه مدیران روابط عمومی به جای این که مدیر روابط عمومی سازمان باشند، مدیر روابط عمومی رییس سازمان هستند و گماردن این گونه مدیران در سازمان ها آفت کار حرفه ای در روابط عمومی است و از یک روابط عمومی حرفه ای به دور است که کارهای ارتباطی رییس سازمان را پیگیری کند، در صورتی که روابط عمومی کارآمد برای رضایت و مشروعیت سازمان باید برای کل سازمان اطلاع یابی و اطلاع رسانی داشته باشد نه این که به دنبال مشروعیت بخشیدن به فعالیت های رییس سازمان باشد.

وی معتقد است : تا زمانی که مدیران روابط عمومی متخصص در راس روابط عمومی کشور قرار نگیرند ما همچنان با معظل ناکارآمدی ، عدم حر فه ای گرایی در روابط عمومی و نبود جایگاه مناسب برای روابط عمومی ها در سازمان ها مواجه خواهیم بود.   

رییس انجمن متخصصان روابط عمومی گفت: در دولت تدبیر و امید این انگیزه برانگیخته شد که زمینه و بستر ارایه نظرات کارشناسی وجود خواهد داشت و شایسته سالاری زمینه و بروز بیشتری پیدا خواهد کرد و در همین راستا طبق نظرات کارشناسانه 3 مدیر روابط عمومی برای هر وزارتخانه پیشنهاد داده شد که طرح کارشناسانه و بسیار خوبی بود. قطعا اگر این اتفاق در این دولت اتفاق بیفتد و افراد متخصص در حوزه روابط عمومی برای مدیریت انتخاب شوند زمینه توسعه و تحول در سازمان ها فراهم می شود و نظام اطلاع رسانی و ارتباطات نیز ارتقا پیدا می کند.   

وی در ادامه اشاره کرد: انجمن متخصصان روابط عمومی نیز در بسته اعتلای دانش روابط عمومی کشور که به دولت محترم نیز تقدیم شده است، در یکی از بندهای این بسته بر ضرورت انتخاب مدیران روابط عمومی متخصص و مجرب در راس روابط عمومی سازمان ها تاکید داشته است.

او در پایان بیان داشت: روابط عمومی هنر هشتم است و افرادی باید به عنوان مدیر روابط عمومی سازمان ها انتخاب شوند که علاوه بر داشتن تخصص ؛ هنر مند و توانمند بوده و ضمن داشتن بینش و تفکر ارتباطی و برنامه ریزی ، با مقوله های تصمیم گیری، تصمیم سازی، اتاق فکر، مهندسی افکار عمومی نیز آشنا باشند.
 

 

روابط عمومی ها علاوه بر ارایه مشورت حرفه ای، مطالبه گر نیز شده اند

 

 

 

امیر عباس تقی پور مدیرمسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات ضمن موافقت با ارایه این لیست گفت: ارایه این فهرست از جانب فعالان روابط عمومی نشان داد فعالان روابط عمومی علاوه بر دستیابی به اعتماد به نفس و پختگی لازم، برای ایفای موفق نقش و مسؤولیت شان، مطالبه گر نیز شده اند.

وی در خصوص توضیح بیشتر درباره مطالبه‌گری روابط‌ عمومی ها افزود: به هر حال، اختیار نصب و عزل مدیران روابط ‌عمومی وزارتخانه‌ها و هر سازمان دیگری با مدیر ارشد آن وزارتخانه و سازمان است و وقتی جمعی از فعالان روابط عمومی از آن ها می خواهند که در انتخاب مدیران روابط عمومی دقت کنند، یعنی روابط عمومی ها علاوه بر ارایه مشورت حرفه ای، مطالبه گر نیز شده اند.

عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران ادامه داد: دقت در به کار گماردن افراد متخصص و ماهر در پست های کلیدی روابط عمومی، منجر به ایجاد رضایت مندی بیشتر در جامعه مخاطبان سازمان مربوطه و مشارکت فعالانه متخصصان این حوزه در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری‌های کلان خواهد شد.

وی افزود: بررسی سوابق عزل و نصب‌ها در حوزه روابط‌ عمومی مؤید این نکته است که در برخی از انتخاب های پیشین، اعتماد بین منصوب کننده و منصوب شونده ، تنها ملاک نصب بوده و سایر فاکتورهای مهم، نظیر تجربه، دانش و مهارت‌های حرفه‌ای مورد توجه قرار نگرفته بود.

مدیرمسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات اعتقاد دارد: مدیر روابط عمومی وزارتخانه باید درس پس داده و متخصص باشد چرا که به هیچ وجه زمان آزمون و خطا نیست.

تقی‌پور باور دارد برای پاسخگو بودن یک سازمان بزرگ باید افردی با قابلیت انجام کارهای بزرگ، انتخاب شوند تا بتوانند با بهره‌گیری از پشتوانه فکری و تجربی قوی، شناخت مناسب و تجزیه و تحلیل مسایل به ارایه راه‌حل‌های ارتباطی مؤثر بپردازند.

او در پایان می گوید: بنابراین ارایه این لیست نشان از پختگی و خودباوری خانواده بزرگ روابط عمومی است؛ از طرفی نیز کمک بزرگی به دولت کرده تا افراد حرفه ای را پیدا و معرفی کنند و با توجه به شعار دولت تدبیر و امید ارایه این لیست نشان از مشورت و تعامل صنفی است که رییس جمهور از آن یاد کرده بودند و ما نیز از این تعامل رضایت داریم.

 

 

نگاه تخصصی در انتخاب مدیران روابط عمومی حاکم شود

 

 

 

مجتبی آقایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ ضمن تایید وموافقت با این لیست مشورتی می گوید: ارایه این طرح متاسفانه در برهه ای که روابط عمومی کمتر جدی گرفته می شوند، بسیار مهم می باشد؛ چرا که روابط عمومی ها وظیفه برقراری ارتباط دو سویه بین سازمان و افکار عمومی، همراه کردن افکار عمومی با ماموریت های سازمان و معرفی درست عملکرد سازمان نزد افکار عمومی را برعهده دارند و این وظایف نشان از جایگاه مهم روابط عمومی در سازمان دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته کمتر به روابط عمومی ها توجه شده بود و روابط عمومی ها بیشتر به مکانی برای تدوین گزارش های دولتی و برگزاری مراسم مناسبتی و تشریفاتی تبدیل شده بودند، در صورتی که این موارد بخش کوچکی از وظایف روابط عمومی حرفه ای است و جامعیت وظایف روابط عمومی تنها شامل این موارد نیست، لذا باید نگاه تخصصی بر روابط عمومی ها حاکم شود تا موجب ارتقای جایگاه روابط عمومی در کشور شود.

آقایی معتقد است: ما در حوزه روابط عمومی ابلاغیه های خوبی داریم امابا چالش های اساسی رو به رو هستیم ؛ اول این که هیچ گاه این ابلاغیه ها اجرا نشده اند و دوم این که برای تصدی پست روابط عمومی نگاه تخصصی حاکم نبوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و  فرهنگ گفت: عمده پیشنهاد فعالان روابط عمومی به دولت جدید نیز توجه به این موضوع است که این دو رویکرد در دولت درنظر گرفته شود . لذا فارغ از این که چه کسی از این لیست انتخاب شود، اگر جهت و رویکردهای پیشنهاد شده مد نظر قرار گیرد، قطعا شاهد ارتقای جایگاه روابط عمومی و اصلاح رویه ها خواهیم بود و در عین حال روند اجرای درست آیین نامه ها می تواند ضمن فراهم آوردن زمینه برقراری ارتباط منطقی با رسانه ها به ارتقای جایگاه روابط عمومی ها نیز کمک کند.

وی در ادامه افزود: این لیست صرفا یک طرح مشورتی بوده است و لزومی ندارد که مدیران روابط عمومی از این لیست انتخاب شوند ولی اگر این رویکردها مدنظر دولتمردان قرار گیرند، اثرگذار خواهد بود، از طرفی نیز اگر ارایه و استفاده از چنین نظرات مشورتی و کارشناسی در طول ماموریت های دولت ارایه و مورد توجه قرار گیرد بسیاری از مشکلات روابط عمومی ها در سازمان ها به حداقل خواهد رسید.

چرا که به هیچ وجه زمان آزمون و خطا نیست.

کد: 516
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  • طرح مشورتی فعالان روابط عمومی؛ نماد حرفه ای گرایی
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

گفتگو های ویژه


  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH