|  ورود به سايت  |  1397/08/28
                 
آرشیو شماره‌های گذشته
 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1392/06/26 نظرات: 1 نظر نمایش: 2693 مرتبه تعداد امتیاز: 3   (Article Rating)
لباس به مثابه یک رسانه!

لباس به مثابه یک رسانه!

لباس، بهانه‌ای شده است تا فاطمه پورمعصوم به همراه شفیع بهرامیان، محمد جواد منصورزاده، حسین سرافراز و محمد دشتی، پرونده مدیریت ارتباطات فرهنگی چهلمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات را آماده کنند.

· لباس‌ها‌، اولین حرف را می‌زنند...

· فرشته کاوه، دبیر جشنواره طراحی ژورنال ایرانی - اسلامی: لباس را هم بپوشید و هم با آن، اطلاع‌رسانی کنید

· از کوزه همان برون تراود که در اوست؛ برای برقراری ارتباط مؤثر، به لباسی در خور هویت‌مان نیاز داریم

· رخت بندری‌ها، نشان از عمر تنگستان دارد

· لباس، نشانه‌‌ای رسمی برای ورود به یک فرهنگ

· خط ارتباطی هویت ایرانی  در رنگین کمان رنگ‌ها و طرح‌ها؛ نگاهی به نقش پوشش زنان ایرانی در برقراری و حفظ ارتباطات نسلی

مطالب این پرونده را تشکیل می دهند. بخشی از دیدگاه‌های فرشته کاوه، دبیر جشنواره طراحی ژورنال ایرانی – اسلامی را در اینجا می‌خوانید:

 

فرشته کاوه، دبیر جشنواره طراحی ژورنال ایرانی – اسلامی در گفت‌وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات:

 لباس را هم بپوشید و هم با آن، اطلاع‌رسانی کنید

· تفسير انسان بدون پوشاك او ميسر نيست زيرا از طريق لباس مي‌توان هويت قومي، جغرافيايي، سياسي، مذهبي و... هر فرد را دريافت. در ميان جامعه‌شناسان نيز پوشاك از مهم‌ترين ابزار شناخت جامعه است، به گونه‌اي كه از پوشاك‌ با تعبير «زبان پوشاك» نام‌ مي‌برند، لذا لباس نشان هويت اجتماعي و حيات تاريخي نسل‌هاست.

· لباس دارای دو کارکرد پوشش و اطلاع‌رسانی است که به نظر می‌رسد متناسب با زمان،‌ سطح درآمد و طبقه اجتماعی، فرهنگ، سن و برخی متغیرهای دیگر، اهمیت کارکرد دوم لباس برای برخی افراد افزایش می‌یابد. ما با لباس خود، همواره با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم و دیگران بر مبنای لباس راجع به شخصیت ما، طبقه اجتماعی ما، تحصیلات ما، روحیات ما و بسیاری دیگر از حالات و ابعاد شخصیتی ما قضاوت خواهند داشت. در بسیاری از مواقع، لباس‌ها ماهیت صنفی و طبقه‌ای هم پیدا کرده‌اند مانند لباس روحانیون، لباس کارگران، لباس اشراف،‌ لباس ورزشکاران، لباس دانش‌آموزان، لباس پزشکان و.... بنابراین لباس زبان غیرکلامی برای ارتباط بین انسان‌هاست. لباس و پوشش براي افراد معنا و هويت اجتماعي به همراه دارد. طراحي لباس علم است و ما با لباس‌مان به صورت سربسته با ديگران حرف مي‌زنيم. در بسياري از مراسم اين لباس است كه صحبت مي‌كند، لباس يك زبان اجتماعي است و تنها كاركردش پوشش بدن نيست.

·  شاخص‌های زیادی در طراحی لباس دخیل هستند؛ مثل سن، موقعیت اجتماعی، رنگ پوست و مو، بلندی و کوتاهی قد، چاقی و لاغری اندام و موقعییت زمانی و مکانی استفاده از لباس و ورای همه این موارد، پیام لباس مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع همواره سعی می‌کنیم تا برای هر موضوع،‌ مکان،‌ زمان و هر مناسبتی از لباس خاص و متناسب با آن استفاده کنیم. چرا که می‌دانیم باید بین پیام لباس‌مان و موضوع محل حضورمان تناسب و سنخیت وجود داشته باشد تا بینندگان، درک درست یا بهتری از ما داشته باشند. این مسأله برای خیلی از ما اهمیت اساسی دارد. باید توجه داشت که بسیاری از افراد به لباس به عنوان رسانه نگاه نکرده و توجه جدی به آن نمی‌کنند، اما این رسانه، چه بخواهیم و چه نخواهیم به اطلاع‌رسانی درباره ما می‌پردازد و دیگران بر مبنای اطلاعات دریافتی از وضع ظاهر ما (لباس و آرایش سر و صورت) از ما قضاوتی اولیه داشته و آن را مبنای نوع و سطح ارتباط با ما قرار می‌دهند. مد لباس و گرایش به لباس‌های مد روز نیز از همین زاویه قابل تحلیل است. از این طریق، با استفاده از لباس‌های مد شده، تلاش می‌کنیم خود را افرادی به‌روز، شاد و سرزنده و همراه با جمع معرفی کنیم. در بسیاری از موارد پیام لباس به خود ما هم می‌رسد و خود نیز پیام لباس را دریافت می‌کنیم. خیلی وقت‌ها از بعضی از افراد می‌شنویم که می‌گویند: «این لباس روحیه‌ام را خسته کرده است»، یا این‌که «از پوشیدن این لباس احساس شادی یا اعتماد به نفس بیشتری می‌کنم». بنابراین نمی‌شود از اهمیت اطلاع‌رسانی لباس غافل شد.

·  گفته می‌شود که لباس معرف شخصیت و رنگ آن معرف احساسات درونی شخص است و از احساسات درونی او الهام می‌گیرد. در تاریخ ما نیز رنگ‌ها مفهوم خاصی داشته و دارند. با بررسی، چه از دید مذهب و چه از دید جامعه، مشاهده می‌کنیم که در ایران از قدیم‌الایام تنوع رنگ وجود داشته است.

· پوشاک یکی از بارزترین سمبل‌های فرهنگی، مهم‌ترین و مشخص‌ترین مظاهر قومی و سریع‌الانتقال‌ترین نشانه فرهنگی است که به سرعت تحت تأثیر پدیده‌های فرهنگ‌پذیری در بین جوامع گوناگون انسانی قرار می‌گیرد، تا جایی که می‌توان با تغییر پوشاک یک جامعه، نوع معیشت و شیوه تولید آنها را نیز دچار گرگونی کرد و تغییرات و تحولاتی در ساختار زندگی اجتماعی آن جامعه ایجاد کرد. امروزه مهندسي فرهنگ در لباس، براساس زندگي به سبك ايراني ـ اسلامي، يك ضرورت اجتناب‌ناپذير بوده و متوليان امر بايد براي تثبيت هويت ايراني از مباني روان‌شناختي طيف‌هاي مختلف جامعه بهره‌برداري كنند و با اتخاذ روش‌هاي مناسب و رعايت اصول فني در جهت برند‌سازي لباس ايراني اسلامي گام بردارند.

· «مد» يك هنجار ناپايدار است كه براي عده‌اي از افراد به دليل تمايز يافتن با ديگر اقشار جامعه، اتفاق مي‌افتد. پس مي‌توان گفت که مد، اشاعه سريع كالا يا گرايش يك رفتار در بين افراد جامعه است. البته مد و مدگرايي صرفاً در پوشش افراد، خودنمايي نمي‌كند بلكه تمامي شئونات زندگي را در برگرفته و در همه سنين وجود دارد.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند این شماره از ماهنامه را توسط نرم‌افزار «برگ» (کیوسک الکترونیکی مطبوعات) بر روی گوشی‌های و تبلت‌های دارای سیستم عامل اندروید خریداری کرده و مطالعه کنند. نرم‌افزار اندرویدی «برگ» از نشانی
http://cando.asr24.com  قابل دریافت است. آرشیو کامل ماهنامه مدیریت ارتباطات و همچنین شماره فعلی، از طریق آدرس http://www.magiran.com/cmmagazine   قابل تهیه و مطالعه است. این ماهنامه از طریق سایت www.prshop.ir  نیز برای درخواست‌کنندگان، ارسال می‌شود.

 

 


کد: 530
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  • لباس به مثابه یک رسانه!
امتیاز بندی

نظرات
lمریم سلطانی

# ارسال کننده: lمریم سلطانی
   تاریخ ارسال: 1392/07/02
با سلام و خداقوت برای ذهن و قلم تمام دلسوزان اهالی دین فرهنگ و هویت ایرانی. فوق العاده باید تلاش و پیگیر ی شود نسئله لباس و ÷وشش خضوصا بحث پوشش زنان ایرانی در زمان امروز و وضعیت نامناسب و ناهنجار. چنین بحثای علمی به شدت موردنیاز است و باید سی شود ادر داخل دانشگاهها و سایر موسسات راه یابد تا تاثیر خود را بین مردم بگذارد. اینجانب از علاقه مندان ابن بحثهای فرهنگی رسانه ای با توجه به رشته تحصیلی ام که مطالعات فرهنگی و رسانه است می باشم. در ÷ناه خدا حرکتتان پایدار
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

گفتگو های ویژه


  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH