|  ورود به سايت  |  1397/10/27
                 
آرشیو شماره‌های گذشته
 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1392/08/21 نظرات: 0 نظر نمایش: 4520 مرتبه تعداد امتیاز: 6   (Article Rating)
فرشته‌ها بر هارپ زخمه مي‌زنند

فرشته‌ها بر هارپ زخمه مي‌زنند
گفتوگو با آذرنوش صدرسالک و مجيد انتظامي در چهل و دومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است. بخش هایی از این مصاحبه را می خوانید:

هارپ يکي از سازهايي است که تعداد نوازندگانش در ايران بسيار محدود است. با اين که اين ساز تکامليافته ساز چنگ بوده و اصالتش به ايران بازميگردد، اما به دلايل مختلف اين ساز در کشور ما نوازندگان زيادي ندارد. آذرنوش صدرسالک تنها نوازنده زني است که سالها در ترکيب ارکستر سمفونيک تهران اين ساز را نواخته و امروز پس از بازنشستگي از ارکستر، به تربيت شاگرداني براي اين ساز همت گماشته است. آذرنوش صدرسالک در سال 1334 به دنيا آمده و همسر مجيد انتظامي است. او در دوره دبيرستان وارد کنسرواتوار شده است. پيش از سازهارپ، در 10سالگي پيانو مينواخت. در 12سالگي نواختن هارپ را آغاز کرد. صدرسالک از سال 1357 وارد ارکستر سمفونيک تهران شد و پس از سي و پنج سال نوازندگي در ارکستر بازنشسته شد. او هم اکنون به تدريس نوازندگي هارپ مشغول است و شاگردان خود را به صورت خصوصي تربيت ميکند.

گفتوگو با آذرنوش صدرسالک و مجيد انتظامي در چهل و دومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است. بخش هایی از این مصاحبه را می خوانید:
 
 ظاهر هارپ نسبت به ديگر سازها متفاوت است؛ چه از نظر اندازه که بزرگتر از سازهاي ديگر است و چه از نظر زيبايي که در همان نگاه نخست بيننده را مجذوب خود ميکند. از هارپ و ويژگيهايش برايمان بگوييد.
صدرسالک: هارپ از نظر ساختماني و قدرت نوازندگي ساز کاملي است. از نظر وسعت صدايي درست مانند پيانو است، يعني تمام نتهايي را که پيانو دارد در هارپ نيز ميتوان نواخت. هارپ از نظر تکنيک بسيار گسترده است و سيمهاي رنگي نيز در نوازندگي تعيينکننده هستند، سيم قرمز نت «دو» است و سيم آبي نت «فا» را تعيين ميکند.
 امروزه صداي برخي از سازها را عموم مردم نميشناسند و اين سازها براي اکثر مردم ناشناخته باقي مانده است. سازهايي مانند تار، ويلن، پيانو، تنبک و دف ارتباط بيشتري با مردم برقرار ميکنند؛ چرا که اين سازها در موسيقي ما بيشتر رايج هستند و شنيده ميشوند، اما در رابطه با ساز هارپ که سازي اروپايي با ريشههاي ايراني محسوب ميشود، اين شناخت کمتر وجود دارد.
صدرسالک: متأسفانه هم اکنون در دانشگاههاي کشور براي آموزش دانشجويان از هارپ استفاده نميکنند و من واقعاً دليل اين کار را نميدانم؛ چرا که خريد اين ساز براي دانشگاهها کار دشواري محسوب نميشود. قيمت اين ساز از 10ميليون آغاز ميشود تا 200ميليون تومان. اگر دانشگاهها ميخواستند، ميتوانستند اين کار را انجام دهند چرا که قيمتش با يک پيانوي خوب برابري ميکند. متأسفانه کار آموزش اين ساز در دانشگاهها دنبال نشد. پس از بازنشستگي، خودم تصميم گرفتم که کار آموزش هارپ را احيا کنم، چرا که من تنها نوازنده اين ساز هستم و تقريباً پس از من جانشيني براي نوازندگي حرفهاي اين ساز وجود ندارد. بنابراين تصميم گرفتم که چند شاگرد تربيت کنم.
 هارپ در ميان ترکيببندي سازهاي ارکستر سمفونيک چه جايگاهي دارد؟
صدرسالک: هارپ يکي از سازهاي اصلي و اساسي ارکستر سمفونيکهاي دنياست و تقريباً در ترکيب تمام ارکسترها از اين ساز استفاده ميشود. متأسفانه در ايران گاهي به جاي آن که از هارپ در ترکيب سازبندي ارکستر استفاده کنند، اين ساز را از ترکيب ارکستر حذف کرده و ساز ديگري را جايگزين ميکنند. براي نمونه پيانو را جايگزين اين ساز ميکنند، در حالي که در هيچ کجاي دنيا چنين چيزي متداول نيست. اصولاً جايگزين کردن سازي به جاي سازي ديگر در دنياي موسيقي مفهومي ندارد!
انتظامي: نکته جالبي در اين زمينه وجود دارد. هنگامي که عکسهاي قديمي را ميبينيم هميشه هارپ را فرشتهها مينوازند با بالهاي بزرگ. شايد به اين طريق خواستهاند آسماني بودن نواي اين ساز را نشان دهند. صداي هارپ، شما را با خود ميبرد، براي همين در عکسهايي که از قديم مانده همواره فرشتهها اين ساز را مينوازند. هارپ سازي است که همه چيزش، شکلش و صدايش بسيار ويژه و خاص است و هنگامي که در قالب ارکستر قرار ميگيرد، در ميان آن همه ساز، اين هارپ است که ميدرخشد.
 مردم ايران همواره به موسيقي با کلام علاقه بيشتري دارند و اين نوع موسيقي با استقبال بيشتري از سوي علاقهمندان روبهرو ميشود؛ حال آن که هارپ، سازي غربي است که در ميان علاقهمندان به موسيقي در ايران، چندان شناخته شده نيست و با صداي آن آشنايي زيادي ندارند. به نظر شما ميشود با اين استفاده از اين ساز در کنار آواز ايراني، صداي آن را بيش از پيش به مردم شناساند؟
صدرسالک: نه! ببينيد اين ساز يکسري رپرتوار دارد و براساس رپرتوار بايد با ساز کار کرد، درست مانند همه جاي دنيا که با هر سازي براساس رپرتوارش رفتار ميکنند. براي معرفي کردن هارپ چرا بايد اين ساز را در کنار آواز قرار داد تا اين ساز را بشناسند؟! نه! هر کسي بخواهد اين ساز را بشناسد بايد بدون واسطه با اين ساز آشنا شود.
انتظامي: کاري که شما پيشنهاد ميکنيد به اين معني است که هارپ در زمينه يک خواننده قرار بگيرد و از راه يک خواننده شناسانده شود، در صورتي که ارزش اين ساز بسيار بالاتر از اينها است که يک نفر بيايد و روي اين ساز بخواند، تنها با اين هدف که اين ساز معرفي شود! اين ساز در همه جاي دنيا شناخته شده است. يکي از علتهاي ناآشنايي علاقهمندان موسيقي در ايران با ساز هارپ اين است که نوازندهاش يک نفر است. از سوي ديگر نوشتن براي اين ساز کار سادهاي نيست و بيشتر کساني که هم اينک از هارپ بهره ميبرند، استفاده درستي از اين ساز نميکنند. هارپ يک ساز سليستي است.
صدرسالک: هر آهنگسازي نميتواند براي هارپ بنويسد، مگر آن که اين ساز را خيلي خوب بشناسد و متأسفانه بيشتر آهنگسازان ايراني که براي هارپ نوشتند، هيچ يک درست ننوشتند، چون اين ساز را خوب نميشناسند. بيشتر آهنگسازها در نوشتن قطعاتشان براي هارپ، ساز پيانو را مدنظر داشتهاند، در صورتي که براي اين کار نبايد پيانو را مدنظر قرار داد، بلکه خود هارپ از هر چيزي مهمتر است.
تهیه و مطالعه متن کامل مصاحبه: اینجا
 

 

کد: 574
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  • فرشته‌ها بر هارپ زخمه مي‌زنند
  • فرشته‌ها بر هارپ زخمه مي‌زنند
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

گفتگو های ویژه


  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH