|  ورود به سايت  |  1397/08/26

                 
آرشیو شماره‌های گذشته

 شماره102 آبان 1397 همراه با متن کامل مطالب
 شماره101 مهر 1397 همراه با متن کامل مطالب
 شماره100  شهريور 1397 همراه با متن کامل مطالب
 شماره99 مرداد 1397 همراه با متن کامل مطالب
 شماره98 تير 1397 همراه با متن کامل مطالب
 شماره97 خرداد 1397 همراه با متن کامل مطالب
 شماره96  ارديبهشت 1397 همراه با متن کامل مطالب
 شماره95 فروردين 1397 همراه با متن کامل مطالب

 شماره94  اسفند 1396 همراه با متن کامل مطالب
 شماره93  بهمن 1396 همراه با متن کامل مطالب
 شماره92  دی 1396 همراه با متن کامل مطالب
 شماره91  آذر 1396 همراه با متن کامل مطالب
 شماره90  آبان 1396 همراه با متن کامل مطالب
 شماره89 مهر 1396 همراه با متن کامل مطالب
 شماره88 شهريور 1396 همراه با متن کامل مطالب
 شماره87 مرداد 1396 همراه با متن کامل مطالب
 شماره86 تير 1396 همراه با متن کامل مطالب
 شماره85 خرداد 1396 همراه با متن کامل مطالب
 شماره84 ارديبهشت 1396 همراه با متن کامل مطالب
 شماره83 فروردين 1396 همراه با متن کامل مطالب
 شماره82 اسفند 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره81 بهمن 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره80 دي 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره79 آذر 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره78 آبان 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره77 مهر 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره76 شهريور 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره75 مرداد 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره74 تير 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره73 خرداد 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره72 اردیبهشت 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره71 فروردین 1395 همراه با متن کامل مطالب
 شماره70 اسفند 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره69 بهمن 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره68 دی 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره67 آذر 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره66 آبان 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره65 مهر 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره64 شهريور 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره63 مرداد 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره62 تير 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره61 خرداد 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره60 ارديبهشت 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره59 فروردین 1394 همراه با متن کامل مطالب
 شماره58 اسفند 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره57 بهمن 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره56 دي 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره55 آذر 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره54 آبان 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره53 مهر 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره52 شهریور1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره51 مرداد  1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره50 تیر 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره49 خرداد 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره48 ارديبهشت 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره47 فروردين 1393 همراه با متن کامل مطالب
 شماره46 اسفند 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره45 بهمن 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره44 دي 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره43 آذر 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره42 آبان 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره41 مهر 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره40 شهريور 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره39 مرداد 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره38 تير 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره37 خرداد 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره36 ارديبهشت 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره35 فروردي 1392 همراه با متن کامل مطالب
 شماره34  اسفند 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره33  بهمن 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره32  آبان 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره31  آذر 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره30 آبان 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره29  مهر 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره28  شهريور 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره27  مرداد 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره26 تير 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره25  خرداد 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره24  ارديبهشت 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره23 فروردين 1391 همراه با متن کامل مطالب
 شماره22 اسفند 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره21  بهمن 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره20  دي 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره19  آذر 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره18  آبان 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره17 مهر 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره16 شهريور 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره15 مرداد 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره14 تير 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره13 خرداد 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره12  ارديبهشت 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره11  فروردين 1390 همراه با متن کامل مطالب
 شماره10  اسفند 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره9  بهمن 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره8  دي 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره7  آذر 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره6  آبان 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره5  مهر 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره4 شهريور 1389  همراه با متن کامل مطالب
 شماره3  مرداد 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره2  تير 1389 همراه با متن کامل مطالب
 شماره1  خرداد 1389 همراه با متن کامل مطالب

 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1392/08/27 نظرات: 0 نظر نمایش: 1223 مرتبه تعداد امتیاز: 3   (Article Rating)
8 راهکار توسعه گردشگری داخلی

8 راهکار توسعه گردشگری داخلی

در چهل‌ودومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات موضوع  «ارتباطات در خدمت گردشگری» در قالب پرونده‌ای مجزا مورد توجه قرار گرفته است.

در این پرونده مطالب زیر درج شده است: «با هدف توسعه گردشگري داخلي؛ چگونه مي‏توان نگرش‏هاي منفي را تغيير داد» نوشته يونس نوري، كارشناس ارشد مديريت ارتباطات، «صنعت توريسم و چهره «مدني» فرهنگ» نوشته عبدالصمد محمودی، کارشناس ارشد ارتباطات، گردشگري با چاشني روابط‏عمومي؛ مروري بر چند و چون خدمات  متقابل روابط‏عمومي و گردشگري» نوشته محمد دشتي و «نقدي بر بازنمايي مراکز و نقاط گردشگري و تفريحي  در رسانه‏ها و فيلم‏ها و نقش سازمان ميرات فرهنگي و گردشگري؛ همه جاي ايران تهران و شمال نيست» نوشته منصور ساعی، مدرس ارتباطات.

در ذیل با انتشار یکی از مطالب این پرونده، از علاقمندان دعوت می‌شود برای مطالعه تمام مطالب این بخش به اینجا مراجعه کنند.

 

با هدف توسعه گردشگري داخلي؛ چگونه مي‏توان نگرش‏هاي منفي را تغيير داد

 

کشور ايران از روزگاران باستان و از هنگام مهاجرت آرياييها از مناطق سيبري به اين مرز و بوم، خاستگاه اقوام گوناگون بوده است. اين اقوام سالهاست که در کنار هم وراي هر مذهب، زبان و نژاد، همزيستي مسالمتآميزي دارند. در تمام اين سالها نه کسي به خاطر زبانش تحقير شده، نه به خاطر جغرافياي تولدش. از طرفي متون تاريخي در ايران اثباتکننده اين موضوع هستند که ايرانيان در مراسم مختلفشان به گشت و گذارهاي طولاني ميپرداختند و سفر به اقصي نقاط ايران عادت ديرينه مردمان اين فلات بوده است.

با ورود وسايل ارتباط جمعي به بطن جامعه، مسأله توجه به اقليتهاي زباني و نژادي بيش از پيش احساس شد و کار تا جايي پيش رفت که گروههاي قومي و زباني، رسانهها را محکوم به اهانت و تحقير کردن آنها کردهاند به ويژه پس از ورود صنعت موبايل برخي از قوميتها که از خاستگاه تمدني بالايي برخوردارند از طرف برخي از تودهها که نه انديشه و نه تاريخ خواندهاند، مورد تمسخر قرار گرفتند که در اين جريان بيملاحظه بودن مسؤولان فرهنگي و دخالت رسانههاي خارجي را نميتوان ناديده گرفت. بسياري از عوامل دست به دست هم داده و منجر به شکلگيري يک‏سري کليشههاي ذهني در ميان اقوام مختلف ايراني نسبت به هم شده که بسيار نگران‏کننده است؛ طوري که گردشگران پس از مراجعه به مناطقي که تصور خوبي از آنجا نداشتهاند، به پوچ بودن تصوراتشان واقف ميشوند. اما همه افراد اين موقعيت را ندارند تا به تمام نقاط ايران مسافرت کنند، لذا مبناي قضاوتشان درباره برخي مناطق، تصورات کليشهاي ميشود تا تجربه مستقيم. اين امر به نوبه خود موجب کاهش تمايل افراد جهت انجام سفر به برخي مناطق ميشود. نگارنده مدعي است که با مديريت هوشمند رسانهها و برخوردار کردن اقليتهاي خاموش از رسانههاي جمعي به جاي به حاشيه راندن آنها، ميتوان ضمن تعديل کليشههاي ذهني به توسعه اقتصادي آن مناطق از منظر اقتصادي کمک شاياني کرد.

تنوع قومي در بسياري از کشورهاي جهان وجود دارد و برخي توانستهاند اين موضوع را به عنوان يک فرصت براي اقتدار ملي نگاه کنند تا تهديد. علاوه بر تنوع فرهنگي و قومي در ايران، ما شاهد تنوع اقليمي نيز هستيم که در نوع خود در جهان کم‏نظير است. تنوع اقليمي يکي از مهمترين بسترها براي رشد اکوتوريسم در يک کشور است. رشد صنعت توريسم در يک کشور ميتواند راهگشاي بسياري از مسائل فرهنگي و اقتصادي باشد. اما يکي از موانع موجود در اين زمينه يک‏سري کليشههاي ذهني است که در ايران نسبت به برخي مناطق وجود دارد. پژوهشهاي صورت گرفته درباره قوميت و گردشگري نشان‏دهنده اين است که برخي کشورها توانستهاند با تدوين برنامههاي بلندمدت رسانهاي، ضمن تعديل کليشههاي ذهني به توسعه صنعت توريسم داخلي کمک شاياني بکنند. در اينجا و به خاطر محدوديت، از پرداخت به علل شکلگيري اين کليشهها معذوريم و ماهيت کار ما را وادار ميکند تا فقط به اين راهکارها اشاره کنيم. راهکارهايي که در ذيل عنوان ميشود در کشورهاي مختلف مورد بررسي قرار گرفته و در بسياري از مواقع در رفع اين مشکل فرهنگي و اقتصادي مؤثر بودهاند.

1- دعوت از افراد کاريزما براي بازديد و سفر به مناطق منزوي: بيشتر تمرکز اين استراتژي رسانهاي روي رهبري افکار عمومي است و سعي دارد تا با استفاده از رسانههاي مختلف، رهبران افکار عمومي و افراد تصميم‏گيرنده را متقاعد کند تا به صورت مستقيم به بازديد از آن کشور اقدام کنند. استراتژي دعوت افراد جهت بازديد از مقصد گردشگري ميتواند از طريق برگزاري کنفرانسها، نمايشگاهها و تورهاي مختلف کنفرانسهاي مطبوعاتي صورت گيرد.

2- استراتژي ميزباني رويدادهاي برجسته: استفاده از رويدادهاي برجسته يک استراتژي قديمي و شناخته‏شده براي بهبود درک مخاطبان از يک مکان خاص است. نمونه بارز استفاده از اين استراتژي به تبليغات حکومت نازي در بازيهاي المپيک 1936 برميگردد. در واقع هدف اين تبليغات ايجاد يک تصوير و ذهنيت مثبت نسبت به رژيم نازي آن وقت آلمان بود. از آن زمان استفاده از اين تکنيک بسيار متداول شد. المپيکهاي زمستاني و تابستاني، کنسرتهاي بينالمللي موسيقي، برنامههاي اسکار و... همه در راستاي اين استراتژي صورت ميگيرد. از آنجا که اين رويدادها هواداران بيشماري در اقصي نقاط جهان دارند و از طرفي در سطح جهاني اين رويدادها پوشش داده ميشوند، در بهبود تصوير منفي جهانيان از يک مکان يا يک کشور بسيار ميتوانند مؤثر باشند.

3- تبديل ويژگيهاي منفي به ويژگيهاي مثبت از طريق اذعان به وجود آنها و تلاش براي رفع آنها: يکي از راههاي ديگر مقابله با تصورات قالبي، اعتراف به وجود برخي از مشکلات و سعي در تبديل مشخصه‏هاي منفي به مشخصه‏هاي مثبت است. به عنوان مثال ايالت مينه‏سوتا در آمريکا به داشتن زمستانهاي بسيار سرد و حتي کشنده مشهور است. کارفرمايان اين شهر توانستند با استفاده از رسانههاي مختلف اين تهديد را به فرصت تبديل کنند. بهگونهاي که سالانه صدها رويداد مختلف ورزشي و جشنوارههاي مختلف زمستاني در اين ايالت برگزار ميشود.

4- تغيير نام و لوگوي برخي از مناطق که بار معنايي بدي براي افراد مختلف دارد: اين مسأله به خوبي ثابت شده که در بسياري از مواقع درک و تصور افراد از يک شهر با برخي از اسامي و نمادها گره خورده است. بنابراين تغيير تصور افراد از يک منطقه يا شهر، مستلزم تغيير دادن برخي از نمادهاي اسامي است که با آمدن اسم يک منطقه خاص آن نماد ترسيم ميشوند. يک اسم قسمتي از هويت يک شخص، سازمان يا شهر است. برخي از شهرها اسمهايي دارند که همين اسم کمک فوقالعادهاي به بازار آن ميکند. در شهرهاي ديگر ممکن است اسم شهر تثبيت‏کننده مفاهيم کليشهاي شود که رسانههاي ديگر کشورها آن را خلق کردهاند. به عنوان مثال ميتوان به تصميم پارلمان فرانسه براي تصويب قانوني مبني بر ممانعت از به‏کارگيري اصطلاح دولت ويشي اشاره کرد. اين شهرستان يکي از توريستيترين شهرستانهاي فرانسه است که حجم عظيمي از گردشگران به خاطر درمانهاي پزشکي روانه آنجا مي‏شوند. در زمان جنگ جهاني به خاطر همکاري دولت ويشي با هيتلر، اين شهر به‏رغم تغييرات اساسي از طرف دولت، براي گردشگران همچنان يادآور آن دوران است.

5- پرورش حس غرور و عزت نفس در ميان افراد يک جامعه يا شهر که کانون بسياري از گردشگران است: ساکنان بسياري از شهرهاي توريستي در بسياري از مواقع داراي عزت نفس پاييني هستند و اين امر موجب نوعي بيتفاوتي در ميان افراد آن منطقه در انجام دادن فعاليتهاي داوطلبانه و کارآفرينانه ميشود.

6- حل مسائل منجر به شکلگيري نگرش بد در اذهان افراد، نسبت به برخي مناطق که از پتانسيل گردشگري بالايي برخوردار هستند: برخي از تصورات منفي نسبت به شهرها ساخته و پرداخته اذهان نيستند بلکه ريشه در عالم واقعيت دارد و منعکسکننده مسائلي از زندگي واقعي هستند. بنابراين شهرها در نخستين گام بايد اقدام به حل اين مسائل کنند. به فرض اگر شهري به خشونت شهرت دارد، محور فعاليتهاي آن شهر بايد بر مبارزه با شرارت قرار گيرد و اين مسأله به کرات توسط رسانهها پوشش داده شود.

7- ارائه پيامهاي ضدکليشهاي: منظور اصلي اين استراتژي اين است که رسانهها بايد در گام نخست به شناخت کليشهها و تصورات منفي که نسبت به شهر يا کشور آنان وجود دارد، اقدام کنند و در گام بعدي به توليد و ارسال پيامهايي در راستاي خنثي کردن آن بپردازند. اين نوع استراتژي يک استراتژي تقابلي و مؤثر است.

8- ناديده گرفتن بحرانها: در هنگام وقوع بحرانها، رسانهها مي‏توانند به گونهاي عمل کنند که اتفاق خاصي رخ نداده و وقايع تازهاي را نشان دهند که منجر به آن شود که مردم آن بحران را فراموش کنند. اين استراتژي همچنين شامل ايجاد پايگاههاي اطلاعاتي مختلف و توانايي دسترسي به اين پايگاههاي اطلاعاتي براي توريسمهاي مختلف است.

 پيشنهادي کاربردي

هنگام استفاده از رسانهها براي تدوين چنين استراتژيهايي بايد چندين نکته حياتي را در نظر گرفت که مهمترين آنها عبارتند از:

1- از هر رسانهاي متناسب با ويژگيهاي منحصر به فرد آن استفاده شود. به فرض در مناطق داراي سطح پايين سواد عمومي و رسانهاي، بهتر است از راديو استفاده شود.

2- به هيچ عنوان از استراتژي واحد در همه مناطق استفاده نشود. به عنوان مثال وقتي ميخواهيم براي بهبود ذهنيت مردم نسبت به مناطق مرزي برنامه بسازيم، نبايد براي کردستان و سيستان برنامه واحدي ساخت. به عبارت بهتر در هر منطقه برنامههاي کليشهزدايي منطبق با ويژگيهاي زبانشناختي و فرهنگي آن ناحيه يا منطقه ساخته شود.

3- تأکيد بر ويژگيهاي جمعيتشناختي در هنگام تدوين اين استراتژاي رسانهاي: منظور از ويژگيهاي جمعيتشناختي در تدوين استراتژيها اين است که برنامههاي مختلف و در گروههاي سني متفاوت براي اين هدف ساخته شود.

 

کد: 577
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  • 8 راهکار توسعه گردشگری داخلی
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

 

گفتگو های ویژه

گفتگو با حمید بقایی

 گفتگو با هاشمی رفسنجانی

‌گفتگو ‌با‌ سید محمد حسینی

 گفتگو با کمال خرازی

 گفتگو با محسن رضایی

 گفتگو با حسین توفیق

 گفتگو با مهدی کلهر

 گفتگو با فاطمه طباطبایی

 گفتگو با منوچهر متکی

گفتگو با حسن خجسته

گفتگو با محمد حسین صوفی

گفتگو با معصومه ابتکار

گفتگو با باقر لاريجاني 

گفتگو با کاظم معتمد نژاد

گفتگو با جواد شمقدری

گفتگو با محمد جعفر محمد زاده

گفتگو با مسعود جزایری

گفتگو با رامین مهمانپرست

گفتگو با محمد هاشمی

گفتگو با احمد مسجد جامعی

گفتگو با سعید رضا عاملی

گفتگو با رضا تقی پور

گفتگو با علیرضا کریمی

گفتگو با صابر فیضی

گفتگو با پدرام پاک آیین

گفتگو با یحیی کمالی‌پور

گفتگو با مهدی محسنیان‌راد

گفتگو با محمد جواد آقاجری

گفتگو با شهیندخت خوارزمی

گفتگو با‌علی‌اصغر‌شعردوست

گفتگو با باقر ساروخانی

گفتگو با علی اکبر جلالی

گفتگو با یونس شکر خواه

گفتگو با حسام الدین بیان

گفتگو با حسام الدین آشنا

 گفتگو با حسین انتظامی

 گفتگو با خلیف کدیه موسی

گفتگو با محمد سلطانی‌فر

گفتگو با پدرام پاک آیین

گفتگو با عفت مرعشی

گفتگو با امیر خوراکیان

گفتگو با علی معلم

گفتگو با رضا سجادی

گفتگو با محسن گودرزی

گفتگو با اسحاق صلاحی

گفتگو با محمدرضا عارف

گفتگو با سیداحمد معتمدی

گفتگو با  علی زارعی‌نجفدری

گفتگو با سید محمد غرضی

گفتگو با حسن نمکدوست

گفتگو با محمد‌رضا صادق

گفتگو با محمد سلیمانی

گفتگو با علی‌اکبر فرهنگی

گفتگو با مسعود کوثری

گفتگو با کامبیز نوروزی

گفتگو با بهمن نامور‌مطلق

گفتگو با سیدرضا صالحی امیری

گفتگو با مجید رضاییان



  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH