|  ورود به سايت  |  1397/10/27
                 
آرشیو شماره‌های گذشته
 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1393/01/30 نظرات: 0 نظر نمایش: 1159 مرتبه تعداد امتیاز: 2   (Article Rating)
تلویزیون به شدت نیازمند برنامه‌هایی همچون برنامه 90 در زمینه‌های سیاسی - اجتماعی است

تلویزیون به شدت نیازمند برنامه‌هایی همچون برنامه 90 در زمینه‌های سیاسی - اجتماعی است

مدیریت ارتباطات(ما) آنلاین- محمدحسن خازنی- تلویزیون، رسانه‌ای پرنفوذ در میان وسایل ارتباط‌جمعی است. خیلی از ما انسان‌ها نمی‌توانیم موقعیتی را تصور کنیم که در آن تلویزیون نباشد و بدون آن گذراندن حتی یک روز هم برای خیلی‌ها دشوار خواهد بود. محمدرضا رسولی، استاد دانشگاه و مدرس ارتباطات معتقد است که ما در تلویزیون به سلیقه مخاطب توجه کافی نمی‌کنیم و از طرفی فقدان تلویزیون‌های خصوصی زمینه افول رسانه‌ای را فراهم کرده است.

 چه تعریفی از تلویزیون، ابعاد و نقش آن در میان سایر رسانه‌های ارتباط‌جمعی دارید؟

تلویزیون رسانه ارتباط‌جمعی بسیار فراگیر و تأثیرگذارترین رسانه قرن حاضر است که در میان مجموعه وسایل ارتباط‌جمعی، هنوز به رغم تکثر و تنوع رسانه‌ای به حیات پرقدرت خود ادامه می‌دهد و در میان رسانه‌های نوین هنوز حرف اول را می‌زند. تلویزیون رسانه‌ای است که در اجتماع، سیاست، فرهنگ و... تأثیر دارد، به ویژه در ایران که یک رسانه بی‌بدیل، انحصاری و بدون رقیب است. در این فضای غیررقابتی، تلویزیون با قدرتی که دارد پیشتاز عرصه است و کماکان بی‌رقیب است. این رسانه در جامعه ایران با نفوذ بالایی فعالیت می‌کند.

تلويزيون فهم پيام را آسان‌تر مي‌کند، چون تصوير و صدا اطلاعات كامل‌تري به تماشاگر مي‌دهد. تلويزيون از جهت كنترل و تسلط بر افكارعمومي رسانه‌اي بسيار قوي است. هر چند تأثير آن بر زندگي و افكار ما غيرقابل انكار است، ولي با قيد احتياط بايد به آن نگاه كرد زيرا تلويزيون زماني تأثير قوي دارد كه زمينه‌هاي لازم هم براي پذيرش پيام‌هاي آن وجود داشته باشد. نفوذ و جاذبه تلويزيون در دنياي كنوني به عنوان مهم‌ترين وسیله ارتباط‌جمعي امري بديهي است و نقش آن در آموزش، هدايت، ‌جهت‌دهي و قالب‌سازي افكارعمومي جامعه انكارناپذير است. به همين دليل تلويزيون به عنوان يكي از ابزارهاي اصلي «نفوذ در افكار عمومي» مورد استفاده قرار گرفته و توسط دولت‌ها يا بخش خصوصي به كار برده مي‌شود.

 باید وضعیت تلویزیون در جوامع دیگر را هم مقایسه کنیم. آیا فکر می‌کنید که در جوامع دیگر نیز همین‌طور است؟

بی‌شک تلویزیون به عنوان بزرگ‌ترین پدیده فرهنگ‌ساز در قرن بیستم و نوک پیکان صنعت فرهنگ، از آغاز ورود خود تا به امروز نقش بی‌بدیلی را در تغییر و تحول فرهنگ جوامع ایفا کرده است. چیزی که در مجموع باید گفت این است که عصر، عصر تلویزیون است. خیلی‌ها می‌گویند که عصر تلویزیون به پایان رسیده، ولی این طور نیست. این وسیله ارتباطی هنوز مخاطبان بالایی دارد. نکته‌ای که در اینجا مطرح است اینکه اصولاً رسانه‌ها همدیگر را از دور رقابت خارج نمی‌کنند بلکه با بازنگری کارکردهای اصلی خود در جامعه، به شکل هم‌گرا در کنار هم بالا می‌آیند. در مقایسه بین رسانه‌ای می‌توان گفت که تلویزیون حرف اول را می‌زند.

 فکر می‌کنید علت این اتفاق چیست؟ تلویزیون چگونه توانسته جای خودش را در میان مخاطبان باز کند و سپس آن را تثبیت کند؟

یک دلیلی که برای این قضیه می‌توان مطرح کرد، مسائل فنی جاذبه‌های تصویر و صدا و رنگ و... است. اساساً تلويزيون يك رسانه مدرن ارتباطي است. پيدايش تلويزيون، رويداد بسيار جالبي بوده و شايد اين وسيله بهتر از هر يك از رسانه‌هاي جمعي ديگر پيشرفت‌هايي را كه در امر ارتباط پديد آمده در خود خلاصه مي‌كند. تلویزیون را اگر از نگاه تاریخ تحول وسایل ارتباطی بنگریم، مهم‌ترین تجلی پایان عصر کتابت و چاپ به حساب می‌آید. تلویزیون با بازی رنگ، صدا و حرکت تصاویر، کاملاً این حرکت ارتباطی تاریخی را نشان می‌دهد. در این دوره شکل‌گیری انحصارهای رسانه‌ای، به قول «اینیس» منجر به سوگیری ارتباطات شده است. این عناصر در عصر تلویزیون به خوبی مصادره به مطلوب شده‌اند. از این زاویه تلویزیون وامدار رسانه‌های پیش از خود است. ولی غیر از جنبه‌های فنی، عمده‌ترین دلیلی که می‌شود ذکر کرد، مدیریت ارتباطات رسانه‌ای است. همان‌طور که گفتم تلویزیون در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به شکل تأثیرگذاری عمل می‌کند و تأثیر بالایی نیز از خود به جای می‌گذارد. این به نوع مدیریتی که دارد تلویزیون را پیش می‌برد برمی‌گردد. مدیریت رسانه‌ای به آن معنی است که تشخیص دهیم در رقابت و هماوردی با سایر رسانه‌ها، باید در چه جنبه‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم. این نکته به شناخت نسبی نقاط قوت و ضعف تلویزیون بازمی‌گردد. به اعتقاد من همین روند برای سایر رسانه‌ها نیز افتاده چرا که تاریخ رسانه‌ها نشان می‌دهد که تلویزیون بیشترین تهدید را برای سینما ایجاد کرد، اما سینما نه تنها حذف نشد بلکه با بازنگری کارکرد رسانه‌ای خود قدرت دوباره خود را به دست آورد.

 البته به طور طبیعی تلویزیون مانند خیلی از رسانه‌های دیگر آثار مخربی نیز دارد.

بله. درست است. باید به این جنبه‌های مخرب وسایل ارتباط‌جمعی نیز توجه داشت.

متن کامل: اینجا

 

 

کد: 610
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  • تلویزیون به شدت نیازمند برنامه‌هایی همچون برنامه 90 در زمینه‌های سیاسی - اجتماعی است
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

گفتگو های ویژه


  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH