|  ورود به سايت  |  1397/08/26
                 
آرشیو شماره‌های گذشته
 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1394/02/21 نظرات: 0 نظر نمایش: 1066 مرتبه تعداد امتیاز: 2   (Article Rating)
دیدگاه‌های مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) درباره نقش رسانه‌ها در مبارزه با قاچاق کالا

دیدگاه‌های مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) درباره نقش رسانه‌ها در مبارزه با قاچاق کالا

محمد خدادی، مدیریت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) را به عنوان بزرگ‌ترین پایگاه خبری دولت عهده‌دار است و با توجه به سوابق طولانی در زمینه مدیریت در این حوزه و همچنین تسلط بر امور بین‌الملل و حوزه‌های فرامرزی، نظرات سازنده‌ای درباره نقش رسانه در زمینه‌های مختلف دارد.

او در گفت‌وگو با شصتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در موضوعی با عنوان فرهنگ، ارتباطات و جلوگیری از قاچاق به پرسش‌های ما پاسخ داده است. بخشی از نظرات وی را می‌خوانید:

·    مهم‌ترین موضوعی که به عنوان چالش در همه ارکان کشور و در همه ابعاد توسعه، اقتدار و امنیت ملی با آن روبه‌رو هستیم، بحث اطلاعات است. توسعه با اطلاعات معنا پیدا می‌کند. توانایی و قدرت نیز با اطلاعات ارتباط مستقیم دارد و هر کشوری که اطلاعات بیشتری دارد، ‌قدرت بیشتری دارد. این موضوع حتی در ابعاد نظامی، رفاهی، بهداشت و درمان و سلامت،‌ توسعه و امنیت و علم و فناوری نیز مصداق دارد.

·     حلقه گمشده ما در کشور فقدان مهارت لازم برای تولید اطلاعات است و بیشتر با نظر و دیدگاه افراد سر و کار داریم که در اکثر مواقع فاقد اطلاعات موثق و مستند است.

·    در مباحث پیچیده و مهمی مانند قاچاق کالا و ارز، اطلاعات صحیح، آگاهی‌بخش و دقیق اهمیتی صدچندان پیدا می‌کند تا به تصمیم‌گیری درست قانون‌گذاران و مجریان منجر شود و مشارکت مردم برای استفاده نکردن از کالای قاچاق را افزایش دهد.

·    در شرایط کنونی دانش‌آموختگان زیادی در سطح دکترا و‌ کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم ارتباطات داریم اما این مجموعه نتوانسته در تولید اطلاعات لازم در زمینه‌های گوناگون موفق باشد‌ زیرا در شکل خوش‌بینانه، دانش موجود به مهارت تبدیل نشده است. در نتیجه وقتی درباره کالای قاچاق، تولید ملی، مصرف کالای داخلی، اقتصاد مقاومتی و نیاز به درست مصرف کردن صحبت می‌شود،‌ اطلاعات لازم و تخصصی وجود ندارد. بنابراین آن اتفاقی که دنبال آن هستیم، صورت نمی‌گیرد.

·    وقتی در موضوع‌های مهمی مانند قاچاق کالا و حمایت از تولید داخلی، اطلاعات پایه‌ای و مورد نیاز برای اقناع و همراهی مخاطب با اهداف ملی را‌ تولید نکرده‌ایم، چگونه انتظار داریم در استفاده از ابزاری مانند رسانه موفق شویم و اهداف ما تحقق پیدا کند. همچنین از آنجا که نقش رسانه‌های ما در حد یک ابزار ثابت مانده و وجود آنها به یک نیاز تبدیل نشده است، بازار خوبی ندارند و افراد برای گذران زندگی و نه زندگی کردن به معنای واقعی، به آنها روی می‌آورند.

·     متأسفانه سازمان‌ها و دستگاه‌های گوناگون اداری، صنعتی، تولیدی و خدماتی برای برقراری ارتباط با رسانه‌ها نیازی احساس نمی‌کنند. البته چون نمی‌توانند به طور کلی این نیاز اصیل را نادیده بگیرند، خود به دنبال راه‌اندازی رسانه می‌افتند. بنابراین ما به جای اینکه رسانه‌مدار باشیم، رسانه‌دار شده‌ایم و به جای تولید اطلاعات، بیشتر در پی نشر دانش سطحی و بعضاً نظرهای بی‌پشتوانه اطلاعاتی موثق هستیم که مشکلی را حل نمی‌کند و آگاهی مخاطب را افزایش نمی‌دهد. در چنین شرایطی است که در زمینه خطر کالای قاچاق برای اقتصاد کشور و هویت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یا در بحث مصرف کالای داخلی فریاد ما به جایی نمی‌رسد. سؤال این است که جز عده‌ای انگشت‌شمار و سودجو که برای منافع مادی خود به هر دری می‌زنند، کدام ایرانی شریفی حاضر است با استفاده از کالای قاچاق، درهای بیکاری و نابه‌سامانی اقتصادی را روی کشور،‌ جامعه،‌ خانواده و فرزندان خود بگشاید. اما چرا در عمل این اتفاق می‌افتد؟ چون اطلاعات و نگرش ما در این زمینه به گونه‌ای نیست که بتوانیم مسأله را برای مردم تبیین و آنان را با اهداف خود همراه کنیم.

·     نقش رسانه‌ها و فضاهای ارتباطی و بهره‌گیری از فرهنگ بسیار مهم است. رسانه‌ها با سه اقدام شبهه‌زدایی، ‌ابهام‌زدایی و القا می‌توانند به مسؤولان و متولیان مبارزه با قاچاق کالا و ارز کمک کنند.

·    جایگاه ارتباطات، فرهنگ و رسانه در امر مهمی مانند مبارزه با قاچاق کالا و ارز این است که مهم‌ترین نقش همه ما و در صدر آن ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تولید اطلاعاتی است که به آگاهی،‌ همدلی و همراهی مخاطب با ما در این مبارزه منجر شود. رسانه‌ها باید در سه زمینه شبهه‌زدایی، ‌ابهام‌زدایی و جلوگیری از القا از سوی تبهکاران ایفای نقش کنند. در ایرنا نیز به طور ویژه با همه امکاناتی که در اختیار داریم در خدمت همه مسؤولان و دیگر رسانه‌ها برای توفیق بیشتر در زمینه پیشگیری و مبازره با قاچاق کالا و حمایت از تولید داخلی هستیم و از هیچ امری برای پیشبرد این هدف متعالی فروگذار نخواهیم کرد.

متن کامل این گفت‌وگو از www.magiran.com/cmmagazine  ‌قابل تهیه و مطالعه است.

روابط‌عمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات

 

 

 

کد: 692
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  • دیدگاه‌های مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) درباره نقش رسانه‌ها در مبارزه با قاچاق کالا
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

گفتگو های ویژه


  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH