|  ورود به سايت  |  1397/10/27
                 
آرشیو شماره‌های گذشته
 چاپ   

آخرین اخبار
تاریخ: 1394/02/22 نظرات: 0 نظر نمایش: 1118 مرتبه تعداد امتیاز: 4   (Article Rating)
هیچ کالای قاچاقی استاندارد نیست!

هیچ کالای قاچاقی استاندارد نیست!

امیدعلی مسعودی، علاوه بر تدریس در دانشگاه،‌ مشاور رئیس سازمان و مدیرکل دفتر روابط‌عمومی و ارتباطات بین‌الملل سازمان ملی استاندارد ایران هم هست. وی اعتقاد دارد بدون حضور و مشارکت مردم،‌ هیچ طرح و برنامه‌ای به سامان و سرانجام درستی نمی‌رسد. می‌گوید: «سازمان ملی استاندارد ایران و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مأموریت‌های مشترکی دارند که اگر بتوانیم مردم را برای استفاده از کالای استاندارد مجاب کنیم،‌ استفاده از کالای قاچاق هم عملاً متوقف خواهد شد». آنچه می‌خوانید بخشی از گفت‌وگویی است که در دفتر وی در سازمان ملی استاندارد ایران صورت گرفته است. مشروح این گفت‌وگو که www.magiran.com/cmmagazine   قابل دریافت و مطالعه است در شصتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات و در پرونده‌ای که به عنوان فرهنگ، ارتباطات و مبارزه با قاچاق کالا منتشر شده، درج گردیده است.

•    در کلیت امر استاندارد، در کالاهای مشابه و یکسان معمولاً استانداردهایی مشابه و واحدی وجود دارد که براساس پروتکل‌ها، قراردادها یا تفاهم‌نامه‌هایی که نوشته می‌شود، در این زمینه اتفاق نظر وجود دارد اما ممکن است یک استاندارد که در شرایط بومی و اقلیمی ایران جواب می‌دهد در کشور همسایه ما مثل عراق جوابگو نباشد.
•    ما می‌توانیم در همین مراوداتی که داریم به گونه‌ای با همدیگر تفاهم و توافق کنیم که بتوانیم از ورود یا مصرف کالاهای قاچاق هم جلوگیری کنیم. واقعاً اگر این هم‌فکری و هم‌افزایی بین نهادهایی مانند سازمان ملی استاندارد ایران و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود داشته باشد که بتوانیم مسیر درست صادرات و واردات را هموار کنیم و تصمیمات به گونه‌ای باشد که کالای قاچاق صرفه اقتصادی نداشته باشد. شاید به بهترین روش که همان بحث پیشگیری و فراهم کردن زمینه استفاده از تولید داخلی و کالای استاندارد است،‌ بتوانیم با موضوعی مثل کالای قاچاق برخورد مناسب‌تری داشته باشیم.
•    یکی از حرف‌های اساسی WTO این است که تا جایی که ممکن است، ‌گمرک و عوارض گمرکی را از مبادلات تجاری و بازرگانی حذف کنیم. حالا باید ببینیم که معنای این حذف عوارض گمرگی در سازمان تجارت جهانی چیست؟ معنای این حرف این است که ما باید محصولاتی را که در بیرون از مرزها وجود دارند و ارزان‌تر هستند وارد کنیم و ضمناً محصولات خودمان را با قیمت رقابتی و ارزان‌تر صادر کنیم تا مشتری انگیزه خرید از ما را داشته باشد. مشاهده می‌کنید که همه این مسائل ماهیت و نوع کالای قاچاق را عوض می‌کنند و می‌توانند در مناسبات ما در تجارت خارجی و داخلی اثر بگذارند. به همین دلیل می‌گویم که ایجاد فضای همکاری و هماهنگی بین تمام دستگاه‌ها و در این مورد خاص بین ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و سازمان ملی استاندارد از ضرورت‌هایی است که می‌تواند بسیار راهگشا باشد.
•         توجه داشته باشیم که چگونگی و نحوه مراودات بین‌المللی تأثیر زیادی در مصرف یا پرهیز از مصرف کالای قاچاق دارد. مثلاً وقتی که ما و یک کشور دیگر در مورد واردات برنج به توافق نمی‌رسیم و هر کدام بر استانداردها و شرایط محلی خودمان اصرار داریم و نمی‌توانیم مسیر دریافت و ارسال کالا بین دو کشور را تسهیل کنیم و عملاً این کالا وارد نمی‌شود یا کمتر از نیاز واقعی مردم وارد می‌شود، موضوع قاچاق کالا مطرح می‌شود. این درست است که ما باید برای حفظ سلامت مردم از استانداردهای اجباری و حداقلی قدمی هم عقب ننشینیم‌ اما باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که اگر صادرات و واردات رسمی برخی کالاهای ضروری و مورد تقاضای مردم به هر دلیل به خصوص به دلیل عدم توانایی ما در برقراری ارتباط و توافق روی استانداردها،‌ قطع شود، زمینه برای قاچاق آن نوع کالا فراهم خواهد شد. اینجاست که تأکید می‌کنم ارتباط بین نهادهای گوناگون و سازمان ملی استاندارد می‌تواند در مسیر حفظ منافع مردم بسیار کارساز و مؤثر باشد.
•     معمولاً قاچاق در مرزهای قانونی اتفاق نمی‌افتد. در کشوری مثل ایران که مرزهای طولانی آبی و خاکی با کشورهای همسایه دارد، ‌نقاط کور و پوشیده زیادی برای ورود کالای قاچاق وجود دارد که کار مبارزه با قاچاق را به کاری سخت و کاهنده تبدیل می‌کند. مرزهای هوایی ما هم همین مشکلات را دارند و انصافاً کنترل همه این مرزها و مراقبت دائمی و پایش آن برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق کار بسیار سختی است که نیاز به برنامه‌ریزی و تجدیدنظر در برخی مسائل جاری دارد که می‌توان در خصوص آنها با همکاری بیشتر، شرایط سهل‌تر و متناسب‌تری را برای پیشگیری از ورود کالای قاچاق فراهم آورد.
•    اگر نتوانیم این موضوع را در ذهن مردم ایجاد کنیم که چرا کالای لوکس خارجی که بسته‌بندی شکیلی هم دارد و ارزان‌تر هم هست، در نهایت برای او ضرر اقتصادی و فرهنگی و گاه جسمی هم در پی خواهد داشت،‌ طبیعی است که مصرف‌کننده، کالای شیک‌تر، ارزان‌تر و در دسترس را انتخاب خواهد کرد. اگر ما با همکاری و همدلی توانستیم این آگاهی را در مخاطب و مصرف‌کننده ایجاد کنیم که کالای ارزان و بدون مهر استاندارد هیچ تضمینی برای سلامت و صحت خود ندارد و ضمناً خطرات و آسیب‌های مصرف این کالاها را هم به درستی و آن‌گونه که مشتری می‌پسندد بیان کنیم، دیگر نیازی به بگیر و ببندهای مرسوم نخواهیم داشت. وقتی مشتری با آگاهی و میل خودش کالای قاچاق را مصرف نکند و برای استفاده از هر کالایی به دنبال مهر استاندارد و اطمینان از سلامت آن باشد، دیگر موضوع کالای قاچاق مطرح نخواهد شد که بخواهیم با آن مبارزه کنیم.
•    می‌توانیم با انجام فعالیت‌های مشترک با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که این ستاد هم در نوع خود همکاری‌هایی با این سازمان‌ها و نهادها دارد، فعالیت‌های مشترکی را تعریف کنیم و با اتصال این حلقه‌های ارتباط زمینه کارآمدی و تأثیر این فعالیت‌های مشترک را در زمینه استفاده از کالای استاندارد داخلی و پرهیز از مصرف بی‌رویه کالای خارجی و به خصوص استفاده نکردن از کالای قاچاق را بیش از پیش فراهم کنیم.
 
روابط‌عمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات


کد: 694
نویسنده خبر: ماهنامه مدیریت ارتباطات
 
تصاویر مرتبط
  • هیچ کالای قاچاقی استاندارد نیست!
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

Enter the code shown above:


چاپ  

گفتگو های ویژه


  Copyright 2009-2012 by cmmagazine Design & Support: 7TABLIGH