به گزارش ما آنلاین، مهدی هاشملو _کارشناس ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران و کارشناس ارتباطات بانک سپه_ و مریم همتی _کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه و کارشناس مشارکتهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور_ مولفین مقاله «نقش استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صنعت روابط عمومی» در این اثر پژوهشی تلاش دارند با مطرح کردن فرضیه “هوش مصنوعی بر بهبود عملکرد روابط عمومیها تاثیر میگذارد” به چهار سوال که در ادامه آورده شده است، پاسخ دهند.
یکی از اهداف انجام این تحقیق با توجه به توضیح نویسندگان آن «ارائه الگویی مبتنی بر هوش مصنوعی و روابط عمومی مدرن در ادارات و سازمانها» بوده است و در نهایت به این نتیجه میرسد که روابط عمومیها میتوانند و باید از نرمافزار هوش مصنوعی برای بهینهسازی فرآیندهای خود، کاهش بالاسری، کاهش زمان رفتوبرگشت و بهبود خروجی، استفاده کنند.
در ادامه خلاصهای از این مقاله آورده شده است:
مقدمه: كاركرد اصلی روابط عمومی، بهعنوان واحد ارتباطی- اطلاعاتی یك سیستم اجتماعی كه در درون ابرسیستم (جامعه) قرار دارد، مدیریت جریان اطلاعاتی و خدمت به ایجاد و توسعه مناسبات دوسویه و همسنگ میان آن سازمــان با همگانها، از جمله مشتریان است(بوتان و هزلتون، 1398). در دهه اخیر شاهد رشد سریع فناوری اطلاعات در ایجاد و تحول نحوه کسبوکارها و اطلاعرسانی شده است و بهعنوان یک صنعت جدید در عرصه کشورهای در حال توسعه رشد و مطرح گردیده است و حجم زیادی از اطلاعات به این صنعت روی آوردهاند.
روش تحقیق: در این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع از روش کیفی استفاده میشود. تحقیق کیفی ریشه در علوم اجتماعی دارد و در واقع یکی از نخستین صورتهای مطالعات اجتماعی است که به وسیله «برونی اسلاو مالینوسکی» یا «التون میو » اجرا شد(پیر بداقی، 1389: 76). در این تحقیق ابتدا به مطالعه ادبیات و پیشیه تحقیق و مصاحبه عمیق با خبرگان و مدیران محتوایی خواهیم پرداخت سپس با استفاده از یافتهها، مولفههای هوش مصنوعی در روابط عمومی را استخراج خواهیم کرد.
فرضیههای پژوهش: فرضیه اصلی عبارت است از اینکه هوش مصنوعی بر بهبود عملکرد روابط عمومیها تاثیر میگذارد.
سوالات پژوهش: 1-آیا هوش مصنوعی بر بهبود عملکرد روابط عمومیها تاثیر دارد؟ 2-چه اقدامات و فعالیتهای روابط عمومی در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی صورت گرفته است؟ 3-چه اقدامات و فعالیتهای روابط عمومی در زمینه اطلاع رسانی و ارتباطات در زمینه هوش مصنوعی صورت گرفته است؟ 4-چه اقدامات و فعالیتهای روابط عمومی در زمینه تبلیغات هوش مصنوعی صورت گرفته است؟
اهداف تحقیق: 1-ارائه الگویی مبتنی بر هوش مصنوعی و روابط عمومی مدرن در ادارات و سازمانها. 2-ترویج و استفاده بهینه از ظرفیتهای به وجود آمده با استفاده از هوش مصنوعی در روابط عمومیها. 3-بهره گیری مدیران سازمانها و ادارات از فناوریهای جدید همچون هوش مصنوعی در ارائه بهتر خدمات به مشتریان و مخاطبان
چارچوب و مبانی نظری/ ارتباط هوش مصنوعی و روابط عمومی: روابط عمومی، بازاریابی هدفمند، قابل اندازهگیری، روشی تعاملی مخاطبان و خدمات از طریق فناوریهای دیجیتال است که هدف آن در جهت رسیدن به مخاطبان نهایی است. کایزر، چرخه بازاریابی دیجیتالی را در قالب ۵ مرحله جذب، درگیر کردن، حفظ، یادگیری و درنهایت ارتباط با مشتری بیان میکنند. از طرفی رفتار مصرفکننده، مجموعه فعالیتهایی است که در جهت کسب، مصرف و دور انداختن کالا و خدمات صورت میگیرد. شناخت صحیح رفتار مصرفکننده در محیط دیجیتال میتواند از عواملی باشد که موجب موفقیت شرکتها و مؤسسات حاضر در این محیط شود(بلالی شربیانی، 1395: 61).
نقش یادگیری ماشین در روابط عمومی: روابط عمومی الکترونیکی در سطح وسیعی کاربرد دارد. بدین معنا که نهتنها شامل خریدوفروش از طریق اینترنت است؛ بلکه شامل سایر جنبههای فعالیت تجاری مانند تهیه لیست از کالاها، مدیریت تولید، تهیه، توزیع، جابهجایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش میباشد. روابط عمومی الکترونیک روز به روز بیشتر در سهم زیادی از اطلاعرسانی را شامل میشود. از طرفی، حوزههای دیگری از هوش مصنوعی مانند: یادگیری ماشین و یادگیری عمیق تأثیرهای فراوانی روی بهبود عملکرد روابط عمومی الکترونیک دارند(سرآبادی، 1399: 82).
شبکههای اجتماعی: امروزه با گسترش شبکههای اجتماعی در اینترنت شاهد تغییر در ارتباط، همکاری و تعامل در جامعه میباشیم؛ تجزیهوتحلیل روابط عمومی، با روشهای اطلاعرسانی سنتی اغلب پرهزینه و وقتگیر میباشند، ولی در مقابل، استفاده از دادههای شبکههای اجتماعی و رفتار مخاطبان برای تحلیل بازار و مطالعه به آسانی در دسترس است. ازسویی دیگر، برای استخراج اطلاعات مفید در کسبوکار نیاز است دادههای شبکههای اجتماعی(کلان دادهها)، پردازش و توسط الگوریتمهای یادگیری ماشین و روشهای هوشمند مورد تجزیهوتحلیل و پردازش قرار گیرند.
نتیجهگیری: روابط عمومی بهطور پیوسته در حال تکامل است. هوش مصنوعی و به دنبال آن یادگیری ماشین یکی از بزرگترین فناوریهایی است که در این عرصه نتایج چشمگیری به دلیل توانایی تصمیمگیری سریع و دقیق مبتنی بر داده در عرصه کسبوکار داشته است. یادگیری ماشین و هوش مصنوعی این امکان را برای سازمانها فراهم میسازند تا با تجزیهوتحلیل کلان دادهها و با استفاده از الگوریتمها به شناسایی روندهای بازار و حتی پیشبینی روندها در آینده نزدیک، پرداخته و به مدیران در تصمیمهای استراتژیک یاری رسانند. روابط عمومیها از نرمافزار هوش مصنوعی برای بهینهسازی فرآیندهای خود، کاهش بالاسری، کاهش زمان رفتوبرگشت و بهبود خروجی، استفاده میکنند. روندها نشان میدهد که در سالهای آتی تغییرات و اثرات قابل مشاهدهای را در فضای کسبوکارها و بخصوص اطلاعرسانی به سبب کاربرد هوش مصنوعی شاهد خواهیم بود. از سویی دیگر، هوش مصنوعی بهعنوان یک محصول نرمافزاری یاد میگیرد که خودش را پیوسته بهبود بدهد. یادگیری ماشین با استفاده از الگوریتمهایی که الگوها را در دادههای دریافتی شناسایی میکند قابل دسترسی است و سیستم نرمافزاری بر مبنای آنها تصمیماتی میگیرد یا پیشبینیهایی انجام میدهد.
انتهای پیام