بدون تردید امروز رشد، شکوفایی و توسعهی پایدار کشور پیامد و حاصل حرکت و تلاش منسجم همگانی بوده و حاکمیت به عنوان متولی اداره جامعه زمانی به موفقیت در عرصه های مختلف دست خواهد یافت که شرایط حضور گروهها و نهادهای غیرحاکمیتی که دارای ظرفیتهای بیشمار مردمی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و… میباشند، را در میدان سازندگی و راهبری امور فراهم آورده و نقش و جایگاه این گروهها را به روشنی و به معنای واقعی کلمه تبیین نماید.
همانگونه که به صراحت در قانون اساسی کشور آمده و همانند آنچه که در بسیاری از جوامع توسعه یافته و یا در حال توسعه دیده میشود، مشارکت جامعه مدنی در تصمیمگیریها و تصمیمسازیهای خُرد و کلان اجتماعی– اقتصادی میتواند مسیر پیشرفت و تعالی را سرعت بخشیده و مواهب آن شامل آحاد جامعه گردد و در این میان در عصر نوین ارتباطات و اطلاعات و دورانی که بیش از هر زمان دیگر تعاملات اجتماعی و حفظ و مراقبت از اندیشهها و افکارعمومی در کشور دستخوش حوادث گوناگون گردیده و بازگرداندن آن از اهمیت و اولویت جدی برخوردار است، باور و عمل به مهم برشمردنِ جایگاه حرفه کلیدی روابط عمومی در ساختار و نظام سازمانی با نگاه ویژه، تخصصی، علمی و تجربی برای ایفای نقش و مسئولیت خطیر آنها در تعامل و جلب مشارکت مردم، پاسخگویی شفاف و روشن و بههنگام، همچنین جانبداری از واقعیتها و برقراری رضایت مخاطبان همراه با اقناع منطقی یک راه حل قطعی و مؤثر خواهد بود.
لیکن آنچه را که امروز شاهد آن هستیم بسیاری از سمنها، تشکلها و سندیکاهای صنفی و علمی که از توان بالقوه قابل توجهای برخوردار بوده و در بین آحاد جامعه و نزد افکار عمومی از جایگاه مناسبی برخوردار میباشند، تاکنون در حد انتظار زمینه حضور در میدان عمل را نیافته و نداشتهاند، اینکه در تمامی این انجمنها از جمله در حرفه روابط عمومی ترکیب بسیار ارزشمندی از طیف جوانان خلاق، علاقمند با تحصیلات عالیه حرفهای و مرتبط در کنار افراد صاحب تجربه، متخصص و دلسوز صرفناً با نگاه ملی و میهنی فعالیت مینمایند و بدون چشم داشت همایشها، سمینارها، گردهمایی و بزرگداشتها را برگزار کرده و بر پا میدارند یک فرصت انحصاری و قابل اعتماد و در خور قدرشناسی است، لذا به نظر میرسد که در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر که موضوع مسئولیت اجتماعی و امیدآفرینی نیاز جدی جامعه میباشد و از وضعیت مطلوبی برخوردار نمیباشد، ضرورت دارد نهادهای حاکمیتی ضمن تجدید نظر در آنچه که نسبت به جایگاه سمنها و تشکلها به طور خاص انجمنهای روابط عمومی میگذرد، شرایط لازم برای ارتقاء ساختار و نظام روابط عمومی در درون دستگاهها و سازمانهای اجرایی را با اعطای مسئولیتهای بیشتر و مشارکت در اداره امور اجتماعی، فرهنگی و… جامعه فراهم آورده و بدون تردید موفقیت در بخشهای گسترده خصوصی و گردانندگان چرخه اقتصاد کشور نیز اقدام متناظر مورد انتظار است.
ناصر رزاقمنش عضو شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی
جایگاه تشکلها و انجمنهای تخصصی روابط عمومی در کشور
ناصر رزاقمنش عضو شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی 1403، در ششمین روز از این هفته که با عنوان «روابطعمومی؛ تشکلهای تخصصی (انجمنهای علمی و صنفی)» نامگذاری شده است، در یادداشتی به بررسی نقش و جایگاه انجمنهای تخصصی روابط عمومی در کشور پرداخته است.
متن این یادداشت به شرح زیر است؛
لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=9610