5
نگاهی به شماره ۱۶۳ ماهنامه مدیریت ارتباطات

دشت مشوش

  • کد خبر : 9159
  • 09 دی 1402 - 16:12
دشت مشوش
⁠شماره ۱۶۳ ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیر مسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد. در این شماره مفاهیم مهمِ پروپاگاندا، اطلاعات نادرست، دروغ پراکنی و سایبربولی بررسی شده‌اند و اینکه مجموع پیاده شدن این‌ها چطور می‌توانند فهم غیر واقعی به کاربران بی‌شمار بدهند.

◽️ شبکه‌های اجتماعی  و حمله به میانداران

در آسیب‌شناسی اعتراضات سال گذشته در چند مورد شاهد بودیم که نمادهایی؛ از فرد گرفته تا کسب‌وکارهای بخش خصوصی به‌ناگاه در شبکه‌های اجتماعی مورد حمله‌های نظام‌مند قرار می‌گرفتند و کاربران بسیاری هم بدون صحت‌سنجی خبر و تحلیل واقع‌بینانه با آن همراه می‌شدند. از تبعاتی که چنین اقداماتی داشت، بگذریم؛ از حذف چهره‌های میان‌دار و خشونت‌پرهیز تا تبعات اقتصادی و ناامیدی بسیاری برای ماندن و کار کردن در ایران. امروز بعد از گذشت یک سال از آن رخدادها شاید بتوان تحلیلی از این داشت که چرا مردم خشمگین چنین مسیری را برای برون‌ریز خشم خود انتخاب می‌کردند؟ چرا در فضای هیجانی، مردم نمادهایی را که در وضعیت فعلی تأثیرگذاری‌ای نداشتند، نشانه گرفتند و با موج‌هایی که هدفمند ایجاد شده بود، همراهی کردند؟ درباره‌‌ی این موضوع، اقتراحی از جامعه‌شناسان و فعالان سیاسی داشته‌ایم. تقی آزاد ارمکی، عباس عبدی، احمد زیدآبادی، مسعود سپهر و احسان حمیدی‌زاده درباره‌‌ی این موضوع صحبت کرده‌اند.

◽️ ابر و مِه

همچنین در پرونده‌ای در شماره ۱۶۳ به این پرداخته شده است که «چطور ابر آروان به یکی از مهم‌ترین موردهای آسیب‌شناسی شبکه‌های اجتماعی در ایران تبدیل شد؟» در واقع در جهان کنونی ما، به مدد آخرین فناوری‌های دیجیتال، سرعت انتشار پروپاگاندا، دروغ‌پراکنی، اطلاعات نادرست و آزارسایبری، به سرعت کلیک کردن یک ماوس است. از این رو، به‌طور فزاینده‌ای، برای شرکت‌ها، کسب‌وکارها، استارتاپ‌ها و سایر نهادهای سیاست‌گذار، درک اینکه چگونه و چرا گمراه‌سازی و دستکاری رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با موفقیت و با سرعتی برق‌آسا پخش شوند، کاملاً حیاتی شده است. در رسانه‌های اجتماعی مهم مانند ایکس، اینستاگرام و فیس‌بوک، خبرهای دروغین سریع‌تر و گسترده‌تر از اطلاعات دقیق، منتشر می‌شوند.  شاید به میانجی این مفاهیم بتوان متوجه شد که چرا در فضای هیجانی، مردم نمادهایی را که در وضعیت فعلی تأثیرگذاری‌ای نداشتند، نشانه گرفتند؟

امیر ناظمی، معاون سابق وزارت ارتباطات و پژوهشگر در این پرونده، داستان ابر ایران را مفصل گفته است و هم چنین از چرایی حمله رادیکال‌های دو سر طیف به استارتاپ‌ها در مقاطع گوناگون. کامبیر نوروزی، حقوقدان و روزنامه‌نگار قدیمی، اپوزسیون خارج از کشور و فعالیت‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی را مورد واکاوی قرار داده است. وحید آگاه، حقوقدانان مسئله را به لحاظ حقوقی بررسی کرده است. امیرحسن موسوی مدیر سابق ارتباطات دیجی‌کالا از  تجربه خودش در مواجهه با بحران‌های بوجود آمده برای استارتاپ‌ها گفته است. محمد رهبری در پژوهشی توئیت‌کنندگان در مورد ابر آروان را تحلیل کرده است و گراف آن را کشیده است. حامد بیدی، کنشگر اینترنت آزاد هم در تحلیلی به این نتیجه رسیده است که چطور رادیکال‌ها از وضعیت حمله به استارتاپ‌ها سود می‌برند.

◽️ روزنامه‌نگاران؛ اهالی همین‌جا هستند

در ادامه‌‌ی سلسله گفت‌وگوهایی در باب گفت‌وگو، بعد از هادی خانیکی و حسن نمکدوست که درباره‌‌ی لزوم و اهمیت گفت‌وگو سخن گفتند، این بار امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول ماهنامه‌‌ی مدیریت ارتباطات، در برابر یونس شکرخواه، روزنامه‌نگار و استاد علوم ارتباطات نشست تا سخن از چیستی تعریف گفت‌وگو از منظر زبان‌شناختی و جایگاه آن در میان اهالی رسانه به میان آورده شود. دکتر شکرخواه از سطوح سه‌گانه‌‌ی گفت‌وگو نزد اهالی ارتباطات گفت و نهایتاً چاره را در ضرورت توجه به ایجاد فضای گفت‌وگوی ملی دید؛ فضایی که در آن گفت‌وگو مبتنی بر همدلی، انطباق و مفاهمه شکل می‌گیرد. یونس شکرخواه در این گفت‌وگو توصیه قابل تاملی برای مسئولان دارد: «توصیه‌‌ی من این  است که سیستم به این نتیجه برسد که اگر هزار رسانه‌‌ی خارج از ایران بدون خبرنگار در ایران دارد از ما تصویر ارائه می‌دهد، بگذارد نشریه‌‌های داخل هم هزار و یکمی باشند، اینها ضعف‌ها و قدرت‌های خود را دارند، اما اهالی همین‌جا هستند و در مورد کشور خود به‌دنبال فریبکاری نیستند.»

◾️ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به شما کمک می‌کند که از جهان جدید، جهان ارتباطات سردربیاورید.

◾️◾️◾️

نسخه چاپی «مدیریت ارتباطات» را از  دیجی‌کالا  تهیه کنید. نسخه الکترونیکی آن را در طاقچه و مگیران بخوانید، همچنین برای اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=9159
  • نویسنده : روابط عمومی
  • منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.