آیندهنگری و آیندهسازی ارتباطی، ماموریت اصلی روابط عمومی در سازمان است. روابط عمومی در استانداردهای مطلوب سازمانی، آیندهپژوه، برنامهمدار، مسئلهمحور، تصویرساز، سازنده، بالنده، انسجام بخش، مردممدار و متحولکننده است. لذا مدیران ارشد باید به روابط عمومیها به چشم مدیران آیندهساز و گرهگشا نگاه کنند.
روابط عمومی پیشرفته، مدیریت و مهندسی ارتباطات هوشمند برای اقناع، اعتماد، نفوذ در جامعه، گسترش شبکه ارتباطی و افزایش سرمایه اجتماعی در سازمان است.
مدیران ارشد روابط عمومیها را جدی بگیرند!
روابط عمومی تخصصی، یک سیستم یکپارچه و منسجم ارتباطی است که قادر به مسئلهشناسی ارتباطی و ترسیم نقشه ذینفعان است و با تحلیل و ترسیم نقشه راه، گامهای موثری برای برنامهریزی و مشاوره ارتباطی به مدیران ارشد برداشته و نظام ارتباطات سازمان را مدیریت میکند.
روابط عمومیهای هوشمند باید تخصصی عمل کنند.
روابط عمومیها قادر به حل و فصل دغدغه ها و مسائل ارتباطی سازمانی هستند. هوشمندی روابط عمومیها در فراوانی اقدامات رسانهای و اطلاعرسانی نیست، روابط عمومیها باید منش اطلاعرسانی یک سویه و پلاکارد چسبانیهای کلیشهای را رها کنند و به روششناسی مدیریت گذر از دغدغهها و مسایل ارتباطی سازمان روی آورند. روابط عمومی تخصصی یعنی خوب شناساندن کارهای خوب سازمان به مردم و ارتباط با مردم، دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن است.
مدیران روابط عمومی هم باید مراقب دامهای ارتباطی در روابط عمومیها باشند؛ ظهور تکنولوژیهای مدرن ارتباطی همراه با محتوای بیکیفیت به عنوان دو دام جدی در روابط عمومیها قلمداد میشوند. پیامهای تکراری، محتواهای بیربط واغلب طولانی و ارتباطات بدون استراتژی مشخص نوعی از روابط عمومی بیکیفیت هستند که باید مدیران در دنیای مدرن به صورتی هوشمندانه از آن پرهیز کنند و برای تاثیرگذاری بیشتر بر افکار عمومی به اجتماعیسازی خبر روی آورند.
در بخش کشاورزی نیز به این نکته توجه کنیم که مهمترین عامل اثرگذار در این بخش، علاوه بر اقلیم و شرایط محیطی، عامل انسانی است به همین دلیل آگاه کردن جامعه و تنویر افکار عمومی در این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار است. روابط عمومی وظیفه بسیار سنگینی در حوزه منابع پایه که بستر تولید هستند دارد، لذا در این خصوص بایستی از ابزارها و فناوریهای نوین ارتباطی و تولید هنرمندانه تولیدات متنوع چند رسانهای و بهرهگیری از پتانسیل نهادهای مردمی در آگاهسازی و جلب مشارکت مردم برای جهش تولید و لزوم اقناع جامعه به حفظ و بهرهبرداری مطلوب از منبع خدادادی آب و خاک حداکثر بهرهبرداری را کرد.
دکتر فاطمه زارعان، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت جهاد کشاورزی
روابط عمومی کارآمد، گره گشا و امید آفرین است
روابط عمومی کارآمد با تصمیمسازیهای کلیدی و تخصصی، تصویر مثبتی را از دستگاه اجرایی ایجاد میکند و آن را در مقابل مخاطرات احتمالی و بحرانهای گوناگون حفظ میکند.
لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=9592