8
امیرعباس تقی‌پور/ مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات

چند پیشنهاد درباره شورای اطلاع‌رسانی دولت

  • کد خبر : 9898
  • 09 مهر 1403 - 14:50
چند پیشنهاد درباره شورای اطلاع‌رسانی دولت
در تمام دولت‌ها موضوع اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و اقدامات قوه مجریه زیر سؤال بوده و همواره مدیران اجرایی در سطوح مختلف از عملکرد اطلاع‌رسانی زیرمجموعه خود، ناراضی بوده‌اند. این مهم دلایلی دارد که در حوصله این سرمقاله نیست و بررسی آن را که ضروری نیز هست به بعد می‌سپاریم، اما یک طرف دیگر ماجرا مردم هستند.

◻️ اغلب مردم معتقد بوده و هستند که جریان اطلاع‌رسانی دستگاه‌های دولتی یا بهتر بگوییم حاکمیتی یک‌طرفه است. آن‌ها فقط مایل‌اند اخبار دلخواه‌شان را به گوش مردم بسپارند و کمتر حاضر به شنیدن حرف مردم هستند! در انتخاب نام شورا نیز این موضوع آشکار است. ضمن آن که در مواد و تبصره‌ها هم بیشترین تأکید بر نحوه اطلاع‌رسانی از اقدامات دولت است و به غیر از بند مربوط به تعامل با رسانه‌ها که نمایندگی مردم را باید داشته باشند، اغلب بر کم و کیف چگونگی نشر و بازنشر عملکرد دولت و زیرمجموعه‌های آن توسط روابط‌عمومی‌ها اصرار شده است؛ حال این که اطلاع‌رسانی، آن هم نه ‌فقط با شگردهای تبلیغاتی، بلکه براساس اصول و ارزش‌های خبری، یکی از وظایف روابط‌عمومی‌هاست و مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی وظایف و مسئولیت‌های مهم دیگری دارند که به‌اختصار از آن به‌عنوان «وکیل‌مدافع مردم» یاد می‌شود.

◻️ حال‌وهوای سال‌های اخیر کشور، حضور ۵۰ درصدی مشارکت‌نکردگان در انتخابات اخیر، فاصله معنادار حاکم‌شده در روابط میان دولت- ملت و نظرات کارشناسی صاحب‌نظران ارتباطات می‌طلبد:

۱- نام شورای اطلاع‌رسانی دولت به شورای ارتباطات یا شورای روابط‌عمومی تغییر یابد.
۲- این شورا فقط ناظر بر امر اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی نباشد، بلکه سیاست‌گذار و تنظیم‌گر تمامی وظایف و مسئولیت‌های روابط‌عمومی‌ها بوده و آن‌ها را بیش از گفتن عملکردشان به مردم، به شنیدن حرف مردم و انعکاس آن به دولت وادار کند.
۳- تنظیم روابط میان رئیس شورا و سخنگو خود حکایتی بسیار مهم و لازم است. هم‌پوشانی‌های وظایف هر یک از این دو مسئول آن‌قدری هست که تک‌روی هر یک، خسارت‌زا و مانع از پیشرفت کارها باشد.
۴- وظایف دولت آن‌قدر متنوع و متکثر است که کار سخنگویی از عهده یک نفر برنیاید. تعیین سخنگویان تخصصی که خوشبختانه در آیین‌نامه نیز پیش‌بینی شده، ضروری است.
۵- لزوم شناساندن وظایف و مسئولیت‌های روابط‌عمومی‌ها به مدیران ارشد اجرایی از رئیس‌جمهور گرفته تا وزرا و مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌ها یک ضرورت است که اهتمام رئیس شورا و سخنگوی دولت را برای برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه می‌طلبد.

◻️ همگان می‌دانیم دولت چهاردهم با انباشتی از توقعات و انتظارات مردمی مواجه است که آستانه تحمل‌شان به‌شدت کاهش یافته و حتی لبریز شده است. به همین نسبت اهمیت اقدامات حرفه‌ای در حوزه ارتباطات افزایش می‌یابد و نقش و عملکرد شورا، سخنگو و روابط‌عمومی‌ها هم! تحقق شعار «وفاق ملی» بیش از آن که از مسیر تبلیغ عملکرد دولت به دست آید، از راه احیای اعتماد ازدست‌رفته و زنده‌کردن امید نزد مردم و به‌ویژه جوانان ممکن خواهد شد. خواست مردم را بشنوید و در جهت تحقق آن عمل کنید.

◽️◽️◽️
این سرمقاله در شماره ۱۷۲ ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است. این شماره را از اینجا تهیه کنید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=9898
  • نویسنده : روابط عمومی
  • منبع : ما آنلاین

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.