در خلاصه این مقاله آمده:
در عصر دیجیتال، فناوریهای دادهمحور و تحلیل هوشمند، پارادایم روابط عمومی را از رویکرد واکنشی به سوی مدلهای پیشبینانه متحول ساختهاند. در سالهای اخیر، سازمانهای دولتی و خصوصی در ایران و جهان با بهرهگیری از تحلیل دادههای برخط و ابزارهای هوشمند، درک عمیقتری از نگرشهای افکار عمومی، کاربران و مشتریان نسبت به برند یا سازمان خود کسب کردهاند. با وجود این، بهرهبرداری از فناوریهای نوظهور در روابط عمومی، بهویژه در طراحی کمپینهای هدفمند، پیشگیری از بحرانهای ارتباطی و تدوین پاسخهای متناسب با مخاطب، همچنان محدود است. کاربرد کنونی ابزارهای هوشمند و تحلیل احساسات در روابط عمومی دادهمحور، عمدتاً به دریافت بازخوردهای ابتدایی محدود شده و ظرفیتهای آن برای توسعه روابط عمومی پیشبین بهطور کامل مورد توجه قرار نگرفته است. این مطالعه با رویکرد مروری-تحلیلی، کاربردهای عملی فناوریهای نوین، از جمله دادهکاوی و تحلیل احساسات، را در سازمانهای ایرانی و جهانی بررسی میکند. همچنین، با ارائه مدلی دادهمحور ، سازوکاری هوشمند برای حرکت به سوی روابط عمومی پیشبین پیشنهاد میدهد. این مدل با تقویت پیشبینی رفتار مخاطبان و تحلیل احساس آنها، افزایش اثربخشی استراتژیهای ارتباطی و کاهش ریسک بحرانهای روابط عمومی، روابط عمومی را به ابزاری استراتژیک برای تصمیمگیری سازمانی تبدیل میکند. مدل پیشنهادی در صورت پیادهسازی دقیق میتواند اثربخشی استراتژیهای روابط عمومی را افزایش داده، امکان پیشبینی رفتار مخاطبان را بهبود بخشد و به سازمانها در مدیریت بهینه تعاملات با ذینفعان یاری رساند.