6
دکتر علی مصریان، استاد دانشگاه و کارآفرین برگزیده

از خاموشی تا روشنایی؛ نقش کلیدی روابط‌عمومی‌ها در نهضت صرفه‌جویی

  • کد خبر : 10160
  • 24 دی 1403 - 17:13
از خاموشی تا روشنایی؛ نقش کلیدی روابط‌عمومی‌ها در نهضت صرفه‌جویی
 در شرایط کنونی ایران، بحران‌ها و ناترازی‌ها در بسیاری از ابعاد زندگی ما دومینووار در حال گسترش‌اند؛ از ناترازی در «برق»، «گاز»، «بنزین»، «گازوئیل» و «منابع آب»، تا ناترازی در «بودجه»، «نظام بانکی»، «ارزی» و «فرسایش خاک و آلودگی هوا».

عبور از بحران ناترازی انرژی که عمدتاً ریشه در مسائل فرهنگی دارد، بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست؛ متأسفانه، غفلت در حوزه فرهنگ‌سازی، امروز خود را به‌صورت بحران مصرف نشان می‌دهد؛ جامعه‌ای که آموزه‌های دینی آن همواره بر پرهیز از اسراف تأکید داشته، اکنون به‌شدت نیازمند یک نهضت صرفه‌جویی فراگیر است.

در این راستا اهمیت نقش روابط‌عمومی‌ها بیش‌ازپیش آشکار می‌شود؛ پل‌های ارتباطی میان سازمان‌ها و مردم که در مدیریت ارتباطات و بحران‌ها، کلیدی‌ترین وظیفه را بر عهده دارند.

نیک می‌دانیم که روابط‌عمومی‌ها، با ورود به عصر دیجیتال، فرصت‌های بی‌نظیری را در اختیار دارند، آنها می‌توانند پیام‌ها را با سرعت و در بهترین قالب‌ها منتقل کنند؛ اما این ابزارها تنها زمانی مؤثرند که باصداقت، شفافیت و مسئولیت‌پذیری همراه شوند؛ لذا عبور از بحران‌های کنونی، نیازمند مدیریت کارآمد، یکپارچه و تصمیم‌گیری‌های اصولی و انگیزه‌بخش برای صرفه‌جویی فراگیر است.

برای ثمربخشی نهضت صرفه‌جویی فراگیر، آموزش کارشناسان روابط‌عمومی در زمینه فناوری‌های دیجیتال، یک ضرورت است؛ با استفاده صحیح از این ابزارها، می‌توان بحران‌ها را نه‌تنها مدیریت، بلکه به فرصت‌هایی برای تقویت روابط و بازسازی اعتماد تبدیل کرد؛ هوش مصنوعی یکی از آن ابزارهای مؤثر در توانمندسازی روابط‌عمومی‌هاست.

این فناوری امکان تحلیل سریع داده‌ها، شناسایی الگوهای بحرانی و ارائه راهکارهای اثربخش را فراهم می‌کند؛ همچنین، «پلتفرم‌های اجتماعی» ابزارهای قدرتمندی برای ارتباط شفاف و سریع با مخاطبان هستند، این شفافیت می‌تواند ضمن اعتمادسازی، اعتبار سازمان‌های مرتبط را نیز حفظ و تقویت کند.

تجربه‌های موفق در صنعت نشان داده که ترکیب دانش، فناوری و تعامل سازنده با جامعه مدنی، می‌تواند بحران‌ها را به نقطه عطفی برای توسعه تبدیل کند.

بر همین اساس اطلاع‌رسانی شفاف و مستند از اقدامات و برنامه‌ها، مهم‌ترین ابزار برای جلب‌اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی است؛ روابط‌عمومی‌ها باید وضعیت ناترازی انرژی را صادقانه با مردم در میان بگذارند و آنها را به ملحق شدن به نهضت فراگیر صرفه‌جویی دعوت کنند؛ همچنین، استفاده از تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای و شخصیت‌های تأثیرگذار برای فرهنگ‌سازی و کاهش مصرف انرژی، یک گام حیاتی است؛ مردم باید نتیجه مشارکتشان در صرفه‌جویی را به‌صورت ملموس حس کنند و متناسب با میزان مشارکتشان به شکل انگیزه‌بخشی تشویق شوند.

ایمان دارم که با همدلی و مشارکت که می‌تواند به‌وسیله تمام روابط‌عمومی‌های کشور فرهنگ‌سازی شود، می‌توانیم از خاموشی‌ها عبور کنیم و آینده‌ای روشن‌تر برای کشورمان رقم بزنیم.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=10160
  • نویسنده : روابط عمومی
  • منبع : ما آنلاین

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.