0
امیرعباس تقی‌پور | مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات

‍ انتخابات زودهنگام و چند پرسش از نامزدها

  • کد خبر : 9718
  • 28 خرداد 1403 - 8:32
‍ انتخابات زودهنگام و چند پرسش از نامزدها
چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری یک سال پیش از موعد مقرر در حال برنامه‌ریزی و برگزاری است.

کمتر کسی تصور می‌کرد عمر دولت سیزدهم به یک دوره ختم بشود، چه رسد به اینکه حتی یک دورۀ چهارساله هم تکمیل نشود! وقوع سانحۀ سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهور و همراهانش باعث شده بر اساس قانون اساسی، کشور خیلی سریع آرایش انتخاباتی بگیرد و مقرر است روز هشتم تیرماه، چهاردهمین رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران انتخاب شود.

▪️شورای نگهبان شش نفر را تأیید صلاحیت کرده و کاندیداها حدود دو هفته فرصت خواهند داشت تا خود را بیش از گذشته به مردم معرفی کنند و برنامه‌هایشان را برای ادارۀ بهتر قوه مجریه ارائه دهند.

▪️واقعیت‌های موجود کشور، به‌ویژه از نیمۀ سال ۱۴۰۱ حکایت از نارضایتی شدید و ایجاد فاصلۀ عمیق میان درصد قابل توجهی از مردم با سیاست‌های جاری کشور در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد و متأسفانه در این مدت نه‌تنها کمترین تلاشی برای ترمیم این فاصله از سوی مسئولان دیده نشده، بلکه برخی از آنها خواسته یا ناخواسته بر عمیق‌تر شدن آن می‌دمند.

▪️به نظر می‌رسد اگر اراده‌ای برای اصلاح و ترمیم وضعیت موجود باشد، انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری فرصت بسیار مناسبی است تا درصدی از همان بخشهای ناراضی، امیدوار شده و میزان مشارکت مردم را افزایش دهند. مخالفان و مردم خاموش از هیچ کاندیدا و جناحی، کلی‌گویی را نخواهند پذیرفت و پرسش‌ها خیلی مشخص هستند:

۱. برای رفع فیلترینگ چه خواهید کرد؟
۲. برای غلبه بر چالش حجاب و دوقطبی ایجادشده در جامعه چه راهکارهایی دارید؟
۳. تحریم‌ها و روابط با غرب چه سرانجامی و چه محدودۀ زمانی پیدا خواهد کرد؟
۴. برای توقف روند مهاجرت نخبگان و جوانان چه برنامه‌هایی دارید؟
۵. بازیابی امید یکی از ضروری‌ترین نیازهای کشور است. چگونه این مسیر را طراحی خواهید کرد؟ و …

▪️اگرچه هیچ ضمانت اجرایی‌ای برای پاسخ‌های نامزدها نمی‌توان یافت، اما در اینجا نیز قول و قرار آنها مثلاً مبنی بر کناره‌گیری زودهنگام در صورت عدم تحقق خواسته‌های مردم، می‌تواند عاملی برای مشارکت بیشتر و رونق انتخابات و امید به تغییر باشد.

این یادداشت در شماره ۱۶۹ ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=9718

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.