در خلاصهای از این مقاله آمده؛
در گزارش سالیانه ICCO برای سال ۲۰۲۴، «مدیریت حسن شهرت» سازمان، به یکی از مهمترین دغدغهها و انتظارات مدیرانعامل از تیمهای ارتباطات تبدیل شده است. برای درک خاستگاه این نیاز، کافی است نگاهی به بحرانهای اخیر برندها در دنیا و سرعت بازنشر آن در شبکههای اجتماعی و آسیبهای ناشی از آن بیندازیم. فضای دیجیتال و پلتفرمهای ارتباطی متنوع و گسترده از یک سو و افزایش انتظارات و میزان حساسیت جامعه نسبت به کسب و کارها از سوی دیگر، احتمال و شدت وقوع بحران را به شکل معناداری افزایش داده است و همین موضوع، مدیریت حسن شهرت برند را به یکی از مهمترین دغدغههای کسبوکارها تبدیل کرده است. در چنین شرایطی سازمانها دیگر نمیتوانند تنها به واکنش در برابر رویدادها و بحرانها بسنده کنند. «روابطعمومی پیشبین» (Proactive PR) رویکردی آیندهنگر است که به جای واکنش به اتفاقات و بحرانها، با پیشبینی روندها و شکلدهی روایتها، افکارعمومی را در مسیر مطلوب هدایت میکند. در این رویکرد، روایتسازی بهعنوان هستهی اصلی فعالیت روابطعمومی، نقشی کلیدی در جا انداختن مفاهیم مورد نظر کسب و کارها، شکل دادن به ذهن کاربران و مخاطب و ایجاد پیوند احساسی با جامعه دارد.
برای عملیاتی کردن روابطعمومی پیشبین به جای روابطعمومی واکنشی، لازم است تیمهای ارتباطات از یک سو رویکردی فعال در شناخت کامل از کسب و کار و ابعاد مختلف آن، نیازهای کلیدی و حساس مخاطبان، تجربه کاربران، دلایل رضایت و نارضایتی کاربران و شکایات آنها داشته باشند و از سوی دیگر، با زیر نظر داشتن دقیق جامعه و عموم مردم، نسبت به روندهای اجتماعی و تغییرات الگوی رفتاری مردم، آگاهی کامل کسب کنند.
از نمونههای درخشان روابطعمومی پیشبین در دنیا، میتوان به برند Dove و کمپین «زیبایی واقعی» اشاره کرد. این کسب و کار، با آگاهی کامل نسبت به شکلگیری یک روند اجتماعی در ارتباط با پذیرش چهره و بدن و تنوع از نظر ظاهر و ایجاد انزجار نسبت به استانداردهای غیرواقعی و اغراقشدهی زیبایی در جامعه، پیشبینی کرد که چنین روندی ممکن است باعث ایجاد بحران برای این شرکت که در در صنعت زیبایی فعال است بشود. در همین راستا، این برند تلاش کرد با اجرای یک کمپین، رویکرد خود در پذیرش و ارزش دادن به اصالت و فردیت افراد را در ذهن مخاطب جا بیندازد و زنان را تشویق کند که با داشتن اعتماد به نفس بالاتر، زیبایی اصیل و واقعی خود را به جای استانداردهای غیرواقعی بپذیرند.
در نهایت، روایتسازی در روابط عمومی پیشبین، ابزاری است برای مدیریت تصویر برند در آینده. سازمانهایی که روایت خود را آگاهانه طراحی و در قالب محتوای استراتژیک منتشر میکنند، نهتنها از بحرانها آسیب کمتری میبینند، بلکه در ذهن مخاطبان به عنوان برندهایی معتبر، صادق و پیشرو شناخته میشوند.