به همین دلیل میتوان گفت، ارتباطات در بحران، بخشی از وظایف یک روابطعمومی است و عبور از هر بحرانی به شیوه اطلاعرسانی و ارتباط رسانهای آن روابطعمومی بستگی دارد.
ظهور رسانههای اجتماعی، شبکههای مجازی و پیامرسانها، فرصت بینظیری را برای اطلاعرسانی روابطعمومی و کمک به حل بحرانها فراهم آوردهاند، ظرفیتی که نمیتوان از آن بهراحتی عبور کرد. فضایی که حضور گسترده و مشارکت فعال مخاطب از یکسو و سرعت بالای انتشار پیام در آن از سوی دیگر، حرف اول را میزند.
«برنارد کوهن» دانشمند علوم سیاسی با بسط مفهوم نظریه «برجستهسازی» در سال ۱۹۶۰ به این نکته رسید که: رسانهها ممکن است در بیشتر مواقع در گفتن این نکته به مردم که چه فکر کنند، موفق نباشند، اما به طور عمده، آنها در گفتن این نکته به خوانندگان که راجع به چه فکر کنند، موفق هستند. (راجرز و دییرینگ)
به استناد این نظریه، در چارچوب برجستهسازی یا درشتنمایی با ایجاد یک واکنش عاطفی خاص (مانند خشم، ترس یا شادی) میتوان پیام معنیداری را به مخاطبان منتقل کرد.
بنابراین، باتکیهبر نظریه برجستهسازی، روابطعمومیها میتوانند با خلق پیام و انتشار آن به کمک فضاهای رسانهای که در اختیار دارند و نقطه اتصال آنها با مخاطبانشان است، تصاویر جدیدی از رویدادها در ذهن آنها بیافرینند.
اگر از موضوع بسیار مهم و کلیدی خلق پیام کوتاه، جذاب و خلاقانه بگذریم. شیوه انتشار و بازنشر پیام در رسانههای در اختیار روابطعمومی موضوع مهم دیگری است. امروزه بسیاری از روابطعمومیها در انواع پیامرسانهای داخلی و خارجی حضور فعال داشته و با ایجاد کانال به انتشار اخبار و اطلاعات مجموعه خود میپردازند.
گاهی این کانالهای ارتباطی برای جذب حداکثری مخاطب و تأمین نیازهای اطلاعرسانی، شکل تخصصی و محلی به خود گرفته و تا دل کوچکترین کسبوکارها نیز نفوذ دارد. این شبکه گسترده اطلاعرسانی در جوامع بانوان، کودکان و نوجوانان شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاها نیز پیش رفته است.
به همین دلیل، این فضاها که گاهی اعضای آن به هزاران و حتی میلیونها نفر میرسد، فرصت مناسبی برای «اطلاعرسانی مویرگی» است. در مجموعه بزرگی مانند خانواده صنعت که با طیف گستردهای از مخاطب در کشور مواجه است، بیشک فضای گستردهای برای این شیوه اطلاعرسانی فراهم است.
برجستهکردن ابتکارات CSR (مسئولیت اجتماعی شرکت)، بهویژه آنهایی که به جوامع محلی و پایداری کمک میکنند، میتواند در تولید پیام، برای شبکه اطلاعرسانی مویرگی مؤثر واقع شوند.
برای اطلاعرسانی مویرگی میتوان از تاکتیک ماساژ پیام (Spinning the Massage) بهره جست. این تاکتیک به فرایندی اشاره دارد که در آن یک فرد، گروه یا سازمان، اطلاعات را به شکلی معین ارائه میدهد تا یک تصویر مشخص، به مخاطبان منتقل شود. این تاکتیک در زمینههای مختلف مانند سیاست، بازاریابی و روابطعمومی کاربرد دارد.
چرا از این تاکتیک استفاده میشود؟
۱. مدیریت تصویر: Spinning به افراد یا سازمانها اجازه میدهد تصویر مثبتی از خود، دیدگاه، محصولات، سیاستها یا واقعیتهای موجود ارائه دهد.
۲. کنترل داستان: با کنترل نحوه ارائه یا تفسیر یک واقعه، میتوان داستان یا خبر را به سمت معینی هدایت کرد.
۳. جلوگیری از نقدها: اگر یک خبر یا واقعه منفی وجود داشته باشد، با Spinning میتوان نقد و بررسیها را به حداقل رساند یا توجه را از جنبههای منفی آن دور کرد. فرض کنید یک شرکت به یک مشکل محیط زیستی برخورده است. بهجای اینکه به طور مستقیم و منفی به این مشکل پرداخته شود، ممکن است تیم روابطعمومی شرکت تأکید کند که چقدر شرکت به محیطزیست اهمیت میدهد و بهسرعت در حال اتخاذ اقدامات لازم برای حل این مشکل است. در اینجا، خبر منفی با یک Spin مثبت پوشش داده شده است.
البته نکتهای حائز اهمیت در استفاده از این تاکتیک وجود دارد و آن اینکه تولید و انتشار پیام تنها در یک مدت کوتاه (مانند مقطعی که کمپین رسانهای در جریان است) به این روش انجام شود تا اثرگذار باشد.
مخلص کلام اینکه عبور از هر بحرانی حتی بحران ناترازی و رسیدن به توسعه صنعتی در گروه استفاده از شیوههای ساختارمند تولید محتوا و انتشار آن در فضاهای در دسترس عموم است. این پیامها ضمن اینکه باید قدرت تأثیرگذاری بر مخاطب را داشته باشند، میبایست در مسیر درستی نشر و بازنشر یابند.
دهمین کنفرانس روابطعمومی و صنعت با موضوع اصلی نقش روابط عمومی در مدیریت بحران ناترازیها و توسعه صنعتی» و با حضور مدیران، کارشناسان و علاقمندان روابطعمومی و صنعت ۲۷ بهمن ماه در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.
علاقمندان بهمنظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این کنفرانس میتوانند به پایگاه خبری ما آنلاین مراجعه و یا با شماره تلفن ۸۸۳۵۶۲۱۱ تماس حاصل نمایند.
▫️دانلود (دریافت) فرم ثبتنام و ارایه مقاله دهمین کنفرانس روابطعمومی و صنعت