در خلاصه این مقاله آمده؛
در دنیای امروز، توسعه صنایع و معادن تنها به جنبههای فنی و اقتصادی آن محدود نمیشود. بلکه تأثیرات اجتماعی، فرهنگی و زیستمحیطی این فعالیتها نیز به اندازهای مهم است که نمیتوان از تاثیرات آن چشمپوشی کرد. روابطعمومیها در حوزه های صنعتی، معدنی، اقتصادی و انرژی شاید داشتن سندی بهعنوان پیوست رسانهای را برای اطلاعرسانی و اقناع افکارعمومی اولین گام خود بدانند و نسبت به تدوین و اجرا پیوست رسانهای پروژه مذکور اقدام نمایند، اما آن چیزی که اهمیت بیشتری دارد و بر اقناع افکارعمومی تاثیرگذارتر است «پیوست فرهنگی» است.
پیوست فرهنگی بهعنوان یک ابزار مدیریتی، بهمنظور کاهش اثرات منفی و افزایش اثرات مثبت پروژههای صنعتی و معدنی بر جوامع محلی و محیطزیست، مطرح شده است.
پیوست فرهنگی و پیوست رسانهای دو مفهوم مرتبط با هم هستند. پیوست فرهنگی، زیربنای پیوست رسانهای است، به این معنا که پیوست رسانهای باید بر اساس درک عمیقی از محیط فرهنگی تدوین شود. پیوست رسانهای، مجموعهای از فعالیتهای ارتباطی است که برای رساندن پیامهای سازمان به مخاطبان هدف طراحی میشود. این فعالیتها میتواند شامل روابطعمومی، تبلیغات، بازاریابی محتوا، رسانههای اجتماعی و سایر ابزارهای ارتباطی باشد.
روابطعمومیها بهعنوان متخصصان ارتباطات، نقش بسیار مهمی در تدوین و اجرای پیوست فرهنگی ایفا میکنند.
برخی از وظایف اصلی روابطعمومیها در این زمینه عبارتند از:
تحلیل محیط فرهنگی، شناسایی ذینفعان، تدوین پیامهای کلیدی، انتخاب کانالهای ارتباطی مناسب و نظارت بر اجرای برنامهها
نهایتا اجرای موفق پیوست فرهنگی در مدیریت بحران ناترازی با چالشهایی همراه است که برخی از مهمترین آنها شامل:
مقاومت در برابر تغییر، کمبود منابع مالی، عدم هماهنگی بین دستگاههای مختلف، آموزش و آگاهیسازی، تغییر سیاستها و قوانین، مشارکت بخش خصوصی و همکاری با سازمانهای مردمنهاد خواهد بود.
نتیجهگیری
پیوست فرهنگی، یک ابزار قدرتمند برای سازمانها است تا بتوانند در شرایط پیچیده و چالشبرانگیز، ارتباطات مؤثری با مخاطبان خود برقرار کنند. روابطعمومیها با توجه به تخصص خود در زمینه ارتباطات، میتوانند نقش بسیار مهمی در تدوین و اجرای پیوست فرهنگی ایفا کنند و به این ترتیب، به سازمانها کمک کنند تا به اهداف خود دست یابند. پیوست فرهنگی، یک ابزار ضروری برای توسعه پایدار صنایع و معادن است.
با توجه به اهمیت این موضوع، لازم است که همه ذینفعان از جمله دولت، شرکتها، جوامع محلی و سازمانهای غیردولتی، به نقش پیوست فرهنگی در کاهش اثرات منفی و افزایش اثرات مثبت پروژههای صنعتی و معدنی واقف باشند و برای اجرای موفق آن همکاری کنند.
دهمین کنفرانس روابطعمومی و صنعت با حضور مدیران، کارشناسان و علاقمندان روابطعمومی و صنعت ۲۷ بهمن ماه در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.
گفتنی است، استادان، دانشجویان، فعالان و علاقمندان به حوزههای ارتباطات، روابطعمومی، جامعه اطلاعاتی و صنعت که تمایل دارند در این کنفرانس به ارائه مقاله بپردازند، میتوانند تا تاریخ ۱۵ بهمنماه ۱۴۰۳، نسبت به ارسال اصل مقاله خود به آدرس الکترونیکی info@prconference.ir اقدام کنند.
علاقمندان بهمنظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این کنفرانس و ارسال مقالات میتوانند یا سایت maonline.ir مراجعه و یا با شماره تلفن ۸۸۳۵۶۲۱۱ تماس حاصل نمایند.
دانلود (دریافت) فرم ثبتنام و ارایه مقاله دهمین کنفرانس روابطعمومی و صنعت