7
امیرعلی خلج، پژوهشگر حوزه ارتباطات

در جهان امروز، «روابط‌عمومی فردا» کارآمد است

  • کد خبر : 10336
  • 15 بهمن 1403 - 12:06
در جهان امروز، «روابط‌عمومی فردا» کارآمد است
امروز، شرایطی که سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌عنوان نهادهای اجتماعی مولد تجربه می‌کنند، تفاوت‌های بسیاری با همین دیروز دارد.

تا همین چند سال پیش، به‌ویژه پیش از همه‌گیری کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰، روابط‌عمومی بیشتر به‌عنوان ابزاری برای اطلاع‌رسانی، تبلیغات و مدیریت شهرت شناخته می‌شد و در مواجهه با بحران‌ها رویکردی واکنشی داشت و تنها پس از وقوع، می‌کوشید تا با دارایی‌ها، مهارت‌ها، و توانمندی‌های ارتباطی، بحران را مدیریت کند، اما امروز به‌واسطه‌ی دگرگونی‌های فناورانه، اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و غیره و به‌ویژه تغییر ویژگی‌ها و ماهیت بحران‌ها، نه‌تنها عملاً و رسماً به‌عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت بحران و توسعه پایدار به شمار می‌آید؛ بلکه به لطف ابزارهای فناورانه نوینی مانند تحلیل پیشگویانه (Predictive Analytics)، می‌تواند مسئله‌ها را پیش از تبدیل‌شدن به بحران رصد کرده و سازمان را برای رویاروشدن با آنها آماده سازد.

مرور نمونه‌ها و سوابق تاریخی نشان می‌دهد که سازمان‌هایی توانسته‌اند در دوران بحران‌هایی مانند همه‌گیری‌ها، رکودهای اقتصادی و تحولات فناوری، دوام آورده و حتی کم‌وبیش به مسیر رشد خود ادامه دهند که ارتباطات مؤثر، شفاف، و سریعی داشته‌اند. به‌این‌ترتیب، روابط‌عمومی دیگر مانند بخش‌های مربوط به ساقه مغز، عملکردی واکنشی ندارد، بلکه مانند قشر پیش‌پیشانی مغز، یک بخش و نیروی استراتژیک برای هدایت سازمان در شرایط پیچیده و پیش‌بینی‌نشده تلقی می‌شود. ازآنجاکه بحران‌های امروز، از نظر ماهیت و ویژگی‌هایی شامل سرعت انتشار، شدت تأثیر، پیچیدگی، تعداد ابعاد، میزان حساسیت‌های عمومی و انتظارات از سازمان‌ها‌، بسیار متفاوت‌تر از بحران‌هایی هستند که درگذشته تجربه شده بودند، بی‌تردید برای مدیریت ارتباطات بحران، به روابط‌عمومی‌هایی نیاز است که چابک، مجهز به فناوری‌ها و ابزارهای نوینی مانند تحلیل پیشگویانه، و برخوردار از بینشی آینده‌پژوهانه باشند. به‌عنوان‌مثال، در شرایطی که اخبار و اطلاعات به‌سرعت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، روابط‌عمومی نه‌تنها باید در کمترین زمان ممکن پیام‌هایی درست را به گروه‌های هدف منتقل و از گسترش اطلاعات نادرست جلوگیری کند، بلکه باید بتواند نخستین نشانه‌های وقوع بحران در آینده را پیش‌بینی و سناریوهای مختلف را طراحی و تمرین کند تا درنهایت، با اتکا به پروتکل‌های ارتباطی مشخص، میزان آسیب‌های احتمالی را کاهش دهد.

با این رویکرد، روابط‌عمومی قادر خواهد بود که علاوه بر مدیریت بحران، نقشی اساسی در توسعه‌سازمانی داشته باشد. امروزه، رویکردهای نوینی مانند روابط‌عمومی داده‌محور و استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل مخاطبان، به سازمان‌ها کمک می‌کند که ارتباطات خود را هدفمندتر و اثربخش‌تر پیش برند.

در دورانی که در آن، تنها اصل ثابت برای سازمان‌ها و شرکت‌ها، همیشگی بودن تغییرات است و ایجاد تحولاتِ پی‌درپی به یک قاعده تبدیل شده، روابط‌عمومی آینده‌پژوه دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. روابط‌عمومی‌هایی که از چنین رویکردی داشته باشند، نه‌تنها در زمان بحران عملکرد بهتری خواهند داشت، بلکه در توسعه نیز نقشی محوری ایفا خواهند کرد.

دهمین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت با موضوع اصلی نقش روابط عمومی در مدیریت بحران ناترازی‌ها و توسعه صنعتی» و با حضور مدیران، کارشناسان و علاقمندان روابط‌عمومی و صنعت ۲۷ بهمن ماه در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

گفتنی است، استادان، دانشجویان، فعالان و علاقمندان به حوزه‌های ارتباطات، روابط‌عمومی، جامعه اطلاعاتی و صنعت که تمایل دارند در این کنفرانس به ارائه مقاله بپردازند، می‌توانند تا تاریخ  ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۳، نسبت به ارسال اصل مقاله خود به آدرس الکترونیکی info@prconference.ir اقدام کنند.

علاقمندان به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این کنفرانس و ارسال مقالات می‌توانند به پایگاه خبری ما آنلاین مراجعه و یا با شماره تلفن ۸۸۳۵۶۲۱۱ تماس حاصل نمایند.

دانلود (دریافت) فرم ثبت‌نام و ارایه مقاله دهمین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=10336
  • نویسنده : روابط عمومی
  • منبع : ما آنلاین

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.