11

ارزیابی وضعیت پذیرش و چالش‌های کارکنان روابط‌عمومی سازمان تأمین اجتماعی با هدف توانمندسازی در استفاده از هوش مصنوعی

  • کد خبر : 10508
  • 04 اسفند 1403 - 11:30
ارزیابی وضعیت پذیرش و چالش‌های کارکنان روابط‌عمومی سازمان تأمین اجتماعی با هدف توانمندسازی در استفاده از هوش مصنوعی
روابط‌عمومی­‌ها در عصر دیجیتال نقش حیاتی در مدیریت ارتباطات سازمانی ایفا می­‌کنند، به ویژه در سازمان‌هایی مانند تامین‌اجتماعی که با تنوع خدمات و گستردگی مخاطبان روبه رو هستند. استفاده از فناوری های نوین، از جمله هوش مصنوعی، برای بهبود کیفیت ارتباطات و ارتقای بهره‌وری ضروری است.

این مطالعه با هدف بررسی وضعیت فعلی از سطح آگاهی و آشنایی در خصوص امکان استفاده از هوش مصنوعی برای انجام امور مربوط به حیطه وظایف شغلی متخصصان روابط‌عمومی در کل استان‌های کشور در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است. نتایج آماری مشارکت بیش از ۹۰درصد از متخصصین روابط‌عمومی سازمان تأمین اجتماعی نشان داد که چالش‌هایی نظیر عدم آشنایی کافی مدیران با این حوزه، کمبود آموزش­های تخصصی و محدودیت‌های بودجه‌ای روبه­رو است. همچنین مشخص شد که هنوز بسیاری از سازمان‌ها هنوز به نقش استراتژیک روابط‌عمومی به عنوان بازوی کلیدی مدیریت سازمان باور ندارند و این امر مانعی برای جذب و استفاده از متخصصین این حوزه است.
مقدمه
سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نهادهای عمومی غیردولتی کشور، به میلیون‌ها بیمه شده در بخش­های مختلف خدمات ارائه می‌دهد. به عنوان نمونه، استان اصفهان بیش از ۷۲درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را در خود جای داده است که نشان‌دهنده تنوع و حجم گسترده فعالیت­های این سازمان و روابط‌عمومی­ها در سراسر کشور است. این حجم گسترده، چالش‌های بزرگی برای مدیریت ارتباطات ایجاد می­کند که نیازمند ابزارهای نوین و موثر مانند هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی؛ ابزار قدرتمند روابط‌عمومی‌­ها
هوش مصنوعی می­تواند به عنوان ابزاری تحول­آفرین در بهبود عملکرد روابط‌عمومی­ها مورد استفاده قرار بگیرد. از کاربردهای کلیدی هوش مصنوعی به شرح ذیل می­توان اشاره کرد:
بهینه‌سازی پاسخگویی: استفاده از چت­بات‌ها برای پاسخگویی به سوالات پرتکرار مخاطبان به صورت شبانه‌روزی
تحلیل رفتار مخاطبان: با استفاده از کلان داده­ها، روابط‌عمومی می­تواند نیازهای بیمه شدگان را بهتر شناسایی کرده و خدمات موثری ارائه دهد.
تولید محتوای هوشمند: تولید اخبار، گزارش­ها و سایر محتواهای مورد نیاز به صورت دقیق و سریع با کمک الگوریتم‌های پیشرفته

روش
برای ارزیابی وضعیت پذیرش متخصصین روابط‌عمومی سازمان تامین‌اجتماعی از هوش مصنوعی پرسشنامه حاوی ۵ سوال در نرم افزار (پُرس لاین) و اعلام لینک نظرسنجی به صورت تصادفی برای ۶۴ نفر از اعضای متخصصان روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی در کل استان‌های کشور در شبکه مجازی ایتا ارسال و از طریق مصاحبه تلفنی پی­گیری شد.
چقدر با هوش مصنوعی آشنایی دارید؟
چقدر هوش مصنوعی در حرفه روابط‌عمومی تاثیر دارد؟
آیا از هوش مصنوعی در حرفه روابط‌عمومی استفاده می کنید؟
آبا با خطرات مربوط به هوش مصنوعی آشنایی دارید؟
برای کاهش خطرات هوش مصنوعی چه راهکارهایی پیشنهاد می‌دهید؟

یافته ها و پیشنهادات برای بهبود وضعیت
بر اساس یافته‌های این پژوهش، %۸۵ متخصصان روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی استان‌ها، تمایل به استفاده از هوش مصنوعی برای انجام وظابف محوله را داشته که این امر به معنی آگاهی آنها از اهمیت هوش مصنوعی می‌باشد. اما موانعی مانند کمبود دانش فنی، دسترسی محدود به منابع و نگرانی‌های اخلاقی مانع از گسترش استفاده از هوش مصنوعی شده است و با توجه اعداد و آمار به دست آمده در بخش نتایج، برای غلبه بر موانع مذکور و ارتقاء استفاده از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی استان‌ها موارد ذیل پیشنهاد می‌شود:
افزایش آموزش‌های تخصصی: برگزاری دوره­های مهارت افزایی با تمرکز بر فناوری­های نوین مانند هوش مصنوعی
استفاده از ابزارهای هوشمند: استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال برای مدیریت داده­ها و بهینه‌سازی تعاملات
فرهنگ‌سازی: تاکید بر اهمیت روابط‌عمومی در موفقیت سازمان­ها و گنجاندن متخصصین این حوزه در تصمیم‌گیری­های کلان

بحث و نتیجه‌گیری
با توجه به گستردگی و تنوع خدمات سازمان‌هایی مانند تامین‌اجتماعی، بهره‌گیری از ابزارهای هوش مصنوعی و تقویت جایگاه متخصصین روابط‌عمومی می­تواند به ارتقای سطح خدمات و افزایش رضایت مخاطبان کمک کند. اگر چه چالش­هایی در پذیرش متخصصین روابط‌عمومی وجود دارد، اما با تلاش برای بهبود زیر ساخت­ها و تقویت فرهنگ سازمانی این موانع را پشت سر گذاشته و روابط‌عمومی را به ابزاری استراتژیک برای موفقیت سازمان تبدیل کرد.

منابع:

[۱]. GRUNIG, J.E., & Hunt, T. (1984). Managing Public Relations. Holt, Rinehart & Winston.
[۲]. Cutlip, S.M., Center, A. H., & Broom, G.M. (2006). Effective Public Relations. Pearson Prentice Hall.
[۳]. Chung, D.S., Lee, M., & Lee, J.K. (2020). The role of artificial intelligence in public relation: an analysis of the implications and opportunities. Public Relations Review, 46 *3(, 101988).
[۴]. Liu, Y., Liu, X., & Wang, L. (2021).
[۵]. هوش مصنوعی و کاربردهای آن در صنعت روابط عمومی”. نشریه” مدیریت رسانه” ؛۱۳۹۹. دسترسی از پایگاه اطلاعات علمی جهاد دادشگاهی (SID).
[۶]. Artificial intelligence in public relations: Exploring applications, challenges, and ethical issues. Journal of Communication Management, 25 (4), 276-296.
[۷]. Morris, J. (2021). How artificial intelligence is transforming content creation in public relations. Forbes. Retrieved from https://www.forbes.com/.sites/julinmorris/2021/10/06/how-ai-is-transforming-content.creation/.
[۸]. Müller, J., TrautWein, L., & Starke, C. (2021). AI in crisis communication: How artificial intelligence is reshaping PR strategies. International Journal of strategies. International Journal of strategic Communication, 15 (1), 1-19.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=10508
  • نویسنده : روابط عمومی
  • منبع : ما آنلاین

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.