این مطالعه با هدف بررسی وضعیت فعلی از سطح آگاهی و آشنایی در خصوص امکان استفاده از هوش مصنوعی برای انجام امور مربوط به حیطه وظایف شغلی متخصصان روابطعمومی در کل استانهای کشور در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است. نتایج آماری مشارکت بیش از ۹۰درصد از متخصصین روابطعمومی سازمان تأمین اجتماعی نشان داد که چالشهایی نظیر عدم آشنایی کافی مدیران با این حوزه، کمبود آموزشهای تخصصی و محدودیتهای بودجهای روبهرو است. همچنین مشخص شد که هنوز بسیاری از سازمانها هنوز به نقش استراتژیک روابطعمومی به عنوان بازوی کلیدی مدیریت سازمان باور ندارند و این امر مانعی برای جذب و استفاده از متخصصین این حوزه است.
مقدمه
سازمان تامیناجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای عمومی غیردولتی کشور، به میلیونها بیمه شده در بخشهای مختلف خدمات ارائه میدهد. به عنوان نمونه، استان اصفهان بیش از ۷۲درصد بیمهشدگان تامین اجتماعی را در خود جای داده است که نشاندهنده تنوع و حجم گسترده فعالیتهای این سازمان و روابطعمومیها در سراسر کشور است. این حجم گسترده، چالشهای بزرگی برای مدیریت ارتباطات ایجاد میکند که نیازمند ابزارهای نوین و موثر مانند هوش مصنوعی است.
هوش مصنوعی؛ ابزار قدرتمند روابطعمومیها
هوش مصنوعی میتواند به عنوان ابزاری تحولآفرین در بهبود عملکرد روابطعمومیها مورد استفاده قرار بگیرد. از کاربردهای کلیدی هوش مصنوعی به شرح ذیل میتوان اشاره کرد:
بهینهسازی پاسخگویی: استفاده از چتباتها برای پاسخگویی به سوالات پرتکرار مخاطبان به صورت شبانهروزی
تحلیل رفتار مخاطبان: با استفاده از کلان دادهها، روابطعمومی میتواند نیازهای بیمه شدگان را بهتر شناسایی کرده و خدمات موثری ارائه دهد.
تولید محتوای هوشمند: تولید اخبار، گزارشها و سایر محتواهای مورد نیاز به صورت دقیق و سریع با کمک الگوریتمهای پیشرفته
روش
برای ارزیابی وضعیت پذیرش متخصصین روابطعمومی سازمان تامیناجتماعی از هوش مصنوعی پرسشنامه حاوی ۵ سوال در نرم افزار (پُرس لاین) و اعلام لینک نظرسنجی به صورت تصادفی برای ۶۴ نفر از اعضای متخصصان روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی در کل استانهای کشور در شبکه مجازی ایتا ارسال و از طریق مصاحبه تلفنی پیگیری شد.
چقدر با هوش مصنوعی آشنایی دارید؟
چقدر هوش مصنوعی در حرفه روابطعمومی تاثیر دارد؟
آیا از هوش مصنوعی در حرفه روابطعمومی استفاده می کنید؟
آبا با خطرات مربوط به هوش مصنوعی آشنایی دارید؟
برای کاهش خطرات هوش مصنوعی چه راهکارهایی پیشنهاد میدهید؟
یافته ها و پیشنهادات برای بهبود وضعیت
بر اساس یافتههای این پژوهش، %۸۵ متخصصان روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی استانها، تمایل به استفاده از هوش مصنوعی برای انجام وظابف محوله را داشته که این امر به معنی آگاهی آنها از اهمیت هوش مصنوعی میباشد. اما موانعی مانند کمبود دانش فنی، دسترسی محدود به منابع و نگرانیهای اخلاقی مانع از گسترش استفاده از هوش مصنوعی شده است و با توجه اعداد و آمار به دست آمده در بخش نتایج، برای غلبه بر موانع مذکور و ارتقاء استفاده از هوش مصنوعی در روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی استانها موارد ذیل پیشنهاد میشود:
افزایش آموزشهای تخصصی: برگزاری دورههای مهارت افزایی با تمرکز بر فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی
استفاده از ابزارهای هوشمند: استفاده از پلتفرمهای دیجیتال برای مدیریت دادهها و بهینهسازی تعاملات
فرهنگسازی: تاکید بر اهمیت روابطعمومی در موفقیت سازمانها و گنجاندن متخصصین این حوزه در تصمیمگیریهای کلان
بحث و نتیجهگیری
با توجه به گستردگی و تنوع خدمات سازمانهایی مانند تامیناجتماعی، بهرهگیری از ابزارهای هوش مصنوعی و تقویت جایگاه متخصصین روابطعمومی میتواند به ارتقای سطح خدمات و افزایش رضایت مخاطبان کمک کند. اگر چه چالشهایی در پذیرش متخصصین روابطعمومی وجود دارد، اما با تلاش برای بهبود زیر ساختها و تقویت فرهنگ سازمانی این موانع را پشت سر گذاشته و روابطعمومی را به ابزاری استراتژیک برای موفقیت سازمان تبدیل کرد.
منابع:
[۱]. GRUNIG, J.E., & Hunt, T. (1984). Managing Public Relations. Holt, Rinehart & Winston.
[۲]. Cutlip, S.M., Center, A. H., & Broom, G.M. (2006). Effective Public Relations. Pearson Prentice Hall.
[۳]. Chung, D.S., Lee, M., & Lee, J.K. (2020). The role of artificial intelligence in public relation: an analysis of the implications and opportunities. Public Relations Review, 46 *3(, 101988).
[۴]. Liu, Y., Liu, X., & Wang, L. (2021).
[۵]. هوش مصنوعی و کاربردهای آن در صنعت روابط عمومی”. نشریه” مدیریت رسانه” ؛۱۳۹۹. دسترسی از پایگاه اطلاعات علمی جهاد دادشگاهی (SID).
[۶]. Artificial intelligence in public relations: Exploring applications, challenges, and ethical issues. Journal of Communication Management, 25 (4), 276-296.
[۷]. Morris, J. (2021). How artificial intelligence is transforming content creation in public relations. Forbes. Retrieved from https://www.forbes.com/.sites/julinmorris/2021/10/06/how-ai-is-transforming-content.creation/.
[۸]. Müller, J., TrautWein, L., & Starke, C. (2021). AI in crisis communication: How artificial intelligence is reshaping PR strategies. International Journal of strategies. International Journal of strategic Communication, 15 (1), 1-19.