10
با حضور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رونمایی از کتاب‌های «سواد رسانه‌ای برای کودکان» با نگاهی آینده‌نگرانه

  • کد خبر : 10666
  • 22 اردیبهشت 1404 - 13:36
رونمایی از کتاب‌های «سواد رسانه‌ای برای کودکان» با نگاهی آینده‌نگرانه
مراسم رونمایی از مجموعه دوجلدی کتاب‌های «سواد رسانه‌ای برای کودکان (سرک)» عصر روز شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه در محل فرهنگسرای رسانه و با حضور دکتر رضا نوروزپور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از فعالان فرهنگی، اساتید ارتباطات و نویسندگان برگزار شد.

انتشار این مجموعه توسط کتاب‌های زرافه (واحد کودک انتشارات سیمای شرق) به نویسندگی اسماعیل رمضانی و تصویرگری فاطمه زمانه‌رو، تلاشی است برای آموزش مفاهیم رسانه‌ای به زبان ساده و داستان‌محور برای نسل کودک و نوجوان.

▫️این مجموعه به عنوان یک اثر دانش‌بنیان ثبت شود
محمد سرشار، فعال فرهنگی و مدیر پیشین شبکه کودک سیما، با حضور در مراسم رونمایی از مجموعه دوجلدی کتاب‌های «سواد رسانه‌ای برای کودکان (سرک)» ضمن بررسی و نقد این مجموعه با اشاره به ضرورت تربیت رسانه‌ای از سنین پایین، گفت: «مفاهیمی که این مجموعه به کودکان منتقل می کند بسیار اثربخش است اما در کنار تهدیدهای این فضا ما باید به کودکان یاد بدهیم که استفاده از رسانه، هدفمند و معنادار نیز باشد؛ مثلاً کودک بگوید «می‌خواهم دستور پخت غذا را پیدا کنم» و بعد از رسیدن به هدف، استفاده را به پایان برساند. این نوع بهره‌برداری هدفمند از رسانه، می تواند در جلد های بعدی مورد توجه قرار گیرد.»
سرشار به سختی انتقال اینگونه مفاهیم به کودکان اشاره کرد و افزود: « ما در کشور در زمینه آموزش مفاهیم سواد رسانه ای به کودکان تا به حال تجربه ای نداشته ایم. به همین خاطر هم پیش از خواندن کتاب ها مشتاق بودم بدانم نویسنده چطور توانسته این مفاهیم را منتقل کند. بعداز خواندن آنها این موضوع برای من روشن شد که این کتاب ها مخصوصا با توجه به خلاقیت در تدوین فعالیت های مرتبط، از عهده این امر مهم برآمده است. می توانم بگویم که از مجموع یازده داستان و شعر، ده مورد آن بخوبی مفهوم را به کودک منتقل می کند.»
او با تحسین داستان‌های مجموعه، به‌ویژه داستان «زرافه و هفت کوتوله»، افزود: «در ابتدا با دیدن عنوان داستان فکر کردم انتخاب زرافه که حیوانی بومی ایران نیست، یک ضعف است، اما با خواندن داستان، نظرم تغییر کرد. این داستان با ظرافت و خلاقیت مثال‌زدنی، موضوع حریم خصوصی را به کودک آموزش می‌دهد و از نظر ادبی و محتوایی نیز بسیار قوی است.»
سرشار همچنین به داستان‌هایی همچون «کفشدوزکی که می خواست لاک‌پشت شود» اشاره کرد که به موضوع امنیت کودک در فضای مجازی می‌پردازند: «یکی از دغدغه‌های مهم، سرقت اطلاعات و امنیت کودکان در فضای مجازی است. این داستان‌ها با زبان کودکانه، به خوبی این مفاهیم پیچیده را ساده و قابل درک کرده‌اند.»
او با اشاره به تجربه شبکه کودک در اقتباس‌های تلویزیونی، پیشنهاد کرد: «برای اقتباس‌های نمایشی، بهتر است شخصیت‌ها و لوکیشن‌ها در داستان‌ها وحدت داشته باشند. اگر در ۵۰ داستان مختلف از یک خانواده یا شخصیت‌های مشترک استفاده شود، می‌توان آنها را در قالب انیمیشن یا سریال به‌راحتی اجرا کرد.»
در پایان، محمد سرشار با تقدیر از نویسنده، ناشر و معاونت رسانه ای وزارت ارشاد، گفت: «پیشنهاد می‌کنم این مجموعه به عنوان یک اثر دانش‌بنیان ثبت شود.
این کار حاصل دو سال تلاش جدی است و جای آن در سبد تربیتی کودکان امروز خالی بود. ما بی‌صبرانه منتظر انتشار جلدهای بعدی هستیم.»

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=10666
  • نویسنده : روابط عمومی
  • منبع : ما آنلاین

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.