باید قدم سخت را برداشت
باج نیوزها چه کسانی هستند؟ چگونه فکر میکنند؟ چه عملکردی دارند؟ این سه پرسش کلیدی پرونده شماره جدید ماهنامه مدیریت ارتباطات است. پروندهای که قصد دارد سازوکار باج خواهی در رسانهها را کاهش داده و افرادی را که خواهان انتشار خبر در ازای دریافت پول هستند، شناسایی کند. در این پرونده با روزنامهنگاران پیشکسوت و باتجربه و مدیران روابط عمومیهای چند سازمان و شرکت گفتوگو کردهایم و و از آنها پرسیدهایم که کی و کجا و چگونه سروکله «باج نیوزها» پیدا شد؟ برخی سازمان را مقصر دانستند و برخی دیگر تقصیر را به گردن ساختارهای کلانی انداختند که باعث شده رسانهها از مشروعیت بیفتند. برخی باج نیوزها را با «فیک نیوزها» برابر میدانند و عدهای نیز شفافیت را گمشده ماجرا میدانند. از گفتوگوها مشخص شد که باجخواهها هم در رسانههای رسمی حضور دارند و هم در رسانههایی از جنس شبکههای اجتماعی. برخی از مصاحبه شوندگان از تجربههای شخصیشان در مواجهه با باج نیوزها نیز گفتهاند. این پرونده ۱۱ گفتوگو دارد و شامل امیر لعلی، داوود محمدی، محمد رهبری، حدیث خسروی، کیاداوود اسفندیاری، نگار عرب، هستی شهریزفر امیرحسین صدقی، حسین عمیدی، مهرک محمودی و مسعود یوسفنژاد است.
از روزگار رفته حکایت
مرتبط با پرونده باجنیوزها، تبارشناسی اصطلاح باج نیوز و ردیابی آن در ادبیات جهان و ایران به قلم محسن محمودی، مطلبی خواندنی است. در بخشی از این گزارش آمده است: «ریشههای باج نیوز بسیار قدیمیتر از ظاهر مدرن این اصطلاح است. برای نمونه، در روم باستان، هم فعل باج خواهی و هم انتشار شایعات منفی، اعمالی غیرقانونی محسوب می شدند. با این حال، این محدودیت های قانونی صرفا در مورد نخبگان اعمال میشد. افشای اطلاعات شرم آور درباره یک فرد نخبه، مگر در موارد استثنایی و با داشتن امتیازی خاص، غیرمجاز تلقی می شد. تنها طی چند قرن اخیر بوده که نظام های حقوقی اجازه انتشار شایعات ناخوشایند اما صادقانه درباره نخبگان را صادر کردهاند و به موازات آن، مجازاتهای مربوط به باج خواهی به طور چشمگیری افزایش یافته است.»
ده به علاوه یک: نگاهی به پلتفرمهای برتر خریدوفروش طلا در جهان
در شماره ۱۸۰ ماهنامه مدیریت ارتباطات، گزارشی تحقیقی و آماری درباره ۱۰ شرکت برتر عمده فروش طلای آنلاین جهان معرفی شده است. شرکتهایی که نقش مهمی در دسترسی افراد به فلزات گران بها مانند طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم ایفا میکنند و از دهه ۱۹۹۰ با گسترش اینترنت رشد چشم گیری داشتهاند. پلتفرمهایی کاربرپسند با قیمتگذاری لحظهای، محصولات متنوع و خدمات ذخیرهسازی امن، محبوب کاربران شدهاند. در بخشی از این گزارش با تکیه به آمار و اطلاعات، پلتفرم میلی نیز در زمره بزرگترین شرکتهای فروش آنلاین طلا قرار گرفته است. میلی از آبان ۱۴۰۲ وارد بازار شد و بهسرعت با ترکیب فناوری، شفافیت قیمتی و سهولت دسترسی، به یکی از پربازدیدترین و معتبرترین پلتفرمهای فروش آنلاین طلای آبشده در کشور بدل شده است. این شرکت بنا به آمارهای گزارش تا پایان اردیبهشت ماه امسال بیش از ۸ و نیم میلیون کاربر داشته و در مقایسه با دیگر اپلیکشنهای حوزه خرید و فروش آنلاین طلا، بیشترین تعداد نصب را داشته است.
مسئله شدن پدیده باجنیوزها
در تازهترین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، امیرعباس تقیپور سرمقاله خود را به محوریترین موضوع این شماره یعنی باحجنیوزها اختصاص داده است. مدیرمسئول نشریه در مطلبی با تیتر «تعامل حرفهای روابط عمومیها و حذف باجنیوزها» از این نوشته که مدیران و کارشناسان روابط عمومی باید از وظایف و مسئولیتهای خود در عصر شهروندخبرنگاران شناخت کافی داشته باشند. همچنین سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات در «سخن ماه» شماره ۱۸۰، پنج دلیل برای مهم بودن مسئله باجنیوزها را صورتبندی کرده است. مشخص نبودن تعریف دقیق و مشترک از باجنیوز، نبود مجازات مشخص برای باجنیوزها و فقدان بازدارندگی قانونی، اقتصاد ناپایدار رسانهها، ضعف روابط عمومیها در آموزش، اقناع مدیران و پذیرش نقد، و افشاگری بهعنوان تنها ابزار مؤثر و در دسترس برای مقابله با این پدیده.
◾️ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به شما کمک میکند که از جهان جدید، جهان ارتباطات سردربیاورید.
🗞 نسخه چاپی «مدیریت ارتباطات» را از دیجیکالا و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید. همچنین برای اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.