1
محسن محمودی/ عضو هیئت تحریریه

دیپلماسی در مهار پلتفرم‌ها

  • کد خبر : 11584
  • 17 خرداد 1405 - 8:40
دیپلماسی در مهار پلتفرم‌ها
اکنون در دوران گذار از «دیپلماسی برای دیجیتال» به سوی «دیجیتالی‌شدن دیپلماسی» ایستاده‌ایم؛ فرایندی که در آن، پلتفرم‌ها دیگر نه ابزارهای جانبی، بلکه معماران نوین ساختار قدرت هستند.

در این میان، ظهور الگوهایی همچون «ترامپیسم دیجیتال» لرزه‌ای بنیادین بر پیکرۀ دیپلماسی رسمی و کلاسیک افکند.
این رویکرد با نادیده‌گرفتن تشریفات و سنت‌های رایج، کنوانسیون‌های مورد اجماع «وین» و «رم» را که دهه‌ها ضامن ثبات و زبان مشترک جهانی بودند، درنوردید و با جایگزینی ایکس، فیس‌بوک، تروث‌سوشال و سایر پلتفرم‌ها به جای «تفاهم‌نامه»، نظم بوروکراتیک مستقر را به چالش کشید.
این استحالۀ مرزها نشان داد که شبکه‌های اجتماعی، فراتر از یک رسانه، به میادین نبرد گفتمانی بدل شده‌اند که در آن‌ها «تأثیرگذاری بر توده‌ها» جایگزین «مذاکرات پشت درهای بسته» شده است. این پرونده از شش زاویۀ استراتژیک، این نظم‌گریزی را کالبدشکافی می‌کند.

این پرونده‌ در شماره ۱۹۲ ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است. می‌توانید نسخه کاغذی ماهنامه را از سیمای شرق سفارش دهید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=11584
  • نویسنده : روابط عمومی
  • منبع : ما آنلاین

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.