4

هوش مصنوعی یک ابزار تسهیل‌گر برای روابط عمومی، نه یک جایگزین

  • کد خبر : 9578
  • 28 اردیبهشت 1403 - 8:00
هوش مصنوعی یک ابزار تسهیل‌گر برای روابط عمومی، نه یک جایگزین
فرحناز فولادی مدیرمسئول پایگاه خبری توسعه پویا و فعال حوزه روابط عمومی در چهارمین روز از هفته روابط عمومی که با عنوان «روابط‌عمومی؛ فناوری‌های نوین با تمرکز بر هوش مصنوعی» نامگذاری شده است، در یادداشتی به تاثیر هوش مصنوعی در تسهیل فعالیت‌های روابط‌ عمومی پرداخته است. متن کامل این یادداشت به شرح زیر است؛

امروزه روابط عمومی نیز مانند سایر حوزه‌ها دستخوش تغییر و تحولات گسترده شده است.
یکی از تحولاتی که وارد عرضه روابط عمومی شده، بحث هوش مصنوعی است. پر واضح است که هوش مصنوعی چشم‌انداز روابط عمومی را مختل کرده‌ و صدایی ناآشنا و گاهی اوقات ناخوشایند را در این فضا به‌وجود آورده‌ اما با این همه، هوش مصنوعی یک پدیده جدید است که آمده تا بماند و تغییر و تحول را در زندگی ما ایجاد کند و لازم است که چگونه با آن زندگی کردن را یاد بگیریم، نه اینکه احساس کنیم وجودش برای ما مضر است.
هوش مصنوعی با سرعت درحال تغییر حوزه‌های مختلف است‌. استفاده از آن می‌تواند برای روابط عمومی ایده‌های نو و جدیدی به‌همراه داشته باشد. هدف روابط عمومی ایجاد تعادل میان هوش مصنوعی و فعالیت‌های خود است.
با کمی دقت متوجه می‌شویم، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در مدت زمان بسیار کوتاهی، شیوه عملکرد ما را متحول می‌سازد و کارایی و اثربخشی بی‌سابقه‌ای را در حوزه فعالیت ما ایجاد می‌کند. کاربردهای عملی آن گسترده است، اما برای اطمینان حاصل کردن از تاثیرگذاری هوش مصنوعی بر همه حوزه‌ها راه درازی در پیش است. با استفاده مناسب از هوش مصنوعی در حوزه روابط عمومی، می‌توان به خودکار کردن کارهای روزمره، ارائه اطلاعات مبتنی بر داده و مدیریت روابط با مشتری اشاره کرد.

خودکارسازی کارها در روابط عمومی
همه می‌دانیم انجام دادن کارهای روزانه در روابط عمومی وقت‌گیر است اما زمانی‌که نام هوش مصنوعی به میان می‌آید، بازی تغییر می‌کند. کارشناس روابط عمومی، ساعت‌ها وقت خود را صرف بررسی داده‌ها، تولید گزارش‌ها و حتی نظارت و مدیریت ترافیک وب‌سایت و پست‌های رسانه‌های اجتماعی می‌کند، هوش مصنوعی می‌تواند وارد عمل شده و به یکپارچه کردن کارهای تکراری کمک کند. به عنوان مثال، ابزارهایی مانند زمان‌بندی خودکار محتوا می‌توانند در هفته، ساعت‌ها در وقت ما صرفه‌جویی کنند و به ما این امکان را می‌دهند که انرژی خود را به سمت تلاش‌های خلاقانه‌تر و استراتژیک‌تر هدایت کنیم.
با این حال، در حالی که هوش مصنوعی این وظایف را با دقت انجام می‌دهد، ما نباید ماهیت ارتباط واقعی را که در روابط عمومی تعریف شده ‌است را فراموش کنیم. ضروری است که هوش مصنوعی را به‌جای جایگزینی، به‌عنوان یک دستیار ارزشمند در نظر بگیریم.
هوش مصنوعی باید توانایی‌های ما را افزایش دهد و ما را از امور روزمره رها کند تا بتوانیم در ایجاد ارتباطات موثر، معتبر و ساختن تولیدمحتوای متقاعدکننده‌ تمرکز کنیم که بازتاب بیشتری دارد.

اطلاعات داده محور
یکی از مهم‌ترین مزایای هوش مصنوعی برای روابط عمومی، توانایی آن در پردازش حجم وسیعی از داده‌ها و استخراج اطلاعات معنادار است. هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه و دقیق‌تری بگیریم. هوش مصنوعی مانند یک قطب‌نما برای کمپین‌های روابط عمومی عمل می‌کند تا بتواند مسیر راه را به روابط عمومی نشان دهد که حداکثر تأثیرگذاری را داشته باشد.

ایجاد تعادل میان هوش مصنوعی و انسان
باید به یاد داشته باشیم که پشت داده‌ها افراد واقعی با احساسات و تجربیات واقعی قرار دارند. هوش مصنوعی می‌تواند ما را در مسیر درست راهنمایی کند، اما وقتی نوبت به تفسیر این داده‌ها و اطلاعات و در نهایت ایجاد یک پیام می‌رسد، نظرات شخصی یک کارشناس نیز ضروری است. به هر حال، داده‌ها به تنهایی نمی‌توانند جایگزین عمق درک ناشی از مشارکت واقعی انسان شوند.

مدیریت روابط با مشتری
در عصر رسانه‌های اجتماعی و پیام‌های فوری در فضای مجازی، روابط با مشتری بیش از هر زمان دیگری پویا شده است. چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و سیستم‌های پاسخ‌گویی خودکار نقش مهمی در مدیریت موثر این روابط دارند. آنها به صورت شبانه‌روزی در دسترس هستند و اطمینان حاصل می‌کنند که مشتریان پاسخ‌های فوری به سؤالات خود را دریافت می‌کنند.
با این وجود، نیاز به اصالت در این تعاملات وجود دارد. مواردی دیده شده که شرکت‌ها به شدت به هوش مصنوعی متکی هستند که این امر منجر به تعاملات سرد و غیرشخصی می‌شود.
تعادل میان پشتیبانی مبتنی بر هوش مصنوعی با نظارت انسانی ضروری است تا اطمینان حاصل شود که همیشه مشتریان احساس کنند که شنیده می‌شوند، درک می‌شوند و ارزشمند هستند.
رمز موفقیت پذیرش هوش مصنوعی در روابط عمومی، درک این موضوع است که هوش مصنوعی یک ابزار است، نه یک جایگزین.
ما باید آن را مسئولانه در فعالیت‌های شغلی خود بپذیریم. برای اطمینان از دستیابی به تعامل با هوش مصنوعی، باید همیشه نیازها و ارزش‌های مشتری را در اولویت قرار دهیم. با ایجاد تعادلی هماهنگ بین هوش مصنوعی و شرایط انسانی، می‌توانیم به تولید محتواهای سودمند بپردازیم تا به کاری که برای خود و مشتریان خود انجام می‌دهیم، ارزش و معنا بیافزاید.
استفاده از هوش مصنوعی در روابط عمومی با استفاده از ابزارهایی مانند چت‌بات‌های سنتی تا پلتفرم‌های پیشرفته و جامع ‌می‌تواند هیجان‌انگیز و مفید باشد.
به عنوان مثال Chat GPT یک ابزار هوش مصنوعی خوب برای روابط عمومی است. این ابزار می‌تواند کارهای زیادی را برای آسان کردن کارِ روابط عمومی انجام دهد. از جمله می‌تواند پیش‌نویس‌هایی را برای بیانیه‌های مطبوعاتی، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها بر اساس آنچه به آن می‌گویید را بنویسد. همچنین می‌تواند با نوشتن ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده به شما کمک کند با روزنامه‌نگاران و تأثیرگذاران ارتباط برقرار کنید.Chat GPT می‌تواند در نوشتن سریع اظهارات و پاسخ‌ها کمک کند.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=9578

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.