بلکه در عصری که با انفجار اطلاعات و تغییر سریع افکار عمومی مواجهیم، «پیشبینی» به کلیدواژه اصلی تبدیل شده است. روابطعمومی نوین، باید بتواند پیش از وقوع رخدادها، امواج اجتماعی را رصد، تحلیل و برای آنها راهبرد تدوین کند. این یادداشت به بررسی راهبردهای کلیدی برای تبدیل روابطعمومی از حالت «واکنشی» به «پیشبین» و «کنشی» میپردازد.
فضای کسبوکار و ارتباطات امروز، بیش از هر زمان دیگری غیرقابلپیشبینی، پیچیده و پرسرعت است. در این محیط، سازمانهایی موفق خواهند بود که نهتنها پاسخگوی هوشمندانه به رویدادها باشند، بلکه بتوانند آینده را پیشبینی و خود را برای آن آماده کنند. اینجاست که نقش روابطعمومی از یک واحد پشتیبانی به یک مرکز راهبردی و پیشبین ارتقا مییابد.
راهبردهای کلیدی روابطعمومی پیشبین:
هوش مصنوعی و تحلیل کلاندادهها (AI & Big Data Analytics):
ابزارهای نوین بر پایه هوش مصنوعی این توانایی را به متخصصان روابطعمومی میدهند تا نهتنها sentiment (احساس) جامعه نسبت به برند خود را بسنجند، بلکه روندهای نوظهور، نگرانیهای پنهان و فرصتهای آتی را در لایههای عمیق دادههای شبکههای اجتماعی، اخبار و forums تخصصی شناسایی کنند. پیشبینی بر مبنای داده، جایگزین حدس و گمان میشود.
رصد فعال و شناسایی ریزموجها (Proactive Monitoring):
یک روابطعمومی پیشبین، منتظر نمیماند تا بحرانی به رسانهها راه یابد. او با ایجاد یک سامانه رصد جامع، Conversations و دیالوگهای مرتبط با صنعت خود را به طور مستمر زیر نظر دارد و «ریزموجها» را پیش از آنکه به «طوفان» تبدیل شوند، شناسایی میکند.
سناریوسازی و نقشهبرداری از ذینفعان (Scenario Planning & Stakeholder Mapping):
متخصصان این حوزه باید برای آیندههای محتمل مختلف (بهترین حالت، بدترین حالت، محتملترین حالت) سناریو بنویسند و پاسخهای ارتباطی خود را از پیش آماده کنند. همچنین، با نقشهبرداری دقیق و پویا از ذینفعان، تأثیرگذاران جدید را شناسایی و رابطهای استراتژیک با آنان برقرار میکنند.
قصهگویی پیشدستانه (Proactive Storytelling):
بهجای آنکه منتظر بمانیم دیگران درباره ما داستانسازی کنند، باید با خلق روایتهای جذاب، اصیل و مبتنی بر ارزشهای برند، پیشدستانه فضای ذهنی مخاطب را شکل دهیم. این کار «اعتبار بانکی» ایجاد میکند که در زمان بحران، از آن بهره میبریم.
سرمایهگذاری بر آموزش و توسعه قابلیتها (Building Capabilities):
حرفهایگرایی مستلزم سرمایهگذاری بر نیروی انسانی است. تیم روابطعمومی باید به طور مستمر در حوزههای تحلیل داده، هوش مصنوعی، روانشناسی اجتماعی و مدیریت بحران آموزش ببیند تا توانایی پیشبینی و اقدام کنشی را داشته باشد.
روابطعمومی در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد. حرفهایگرایی در این عصر، به معنای بهکارگیری فناوری، دادهکاوی و تفکر استراتژیک برای «دیدن نادیدهها» است. سازمانها باید روابطعمومی را بهعنوان «چشم و گوش» پیشبین خود بپذیرند و به آن اجازه دهند تا در بالاترین سطوح راهبردی تصمیمگیری مشارکت کند. آینده از آنِ سازمانهایی است که نهتنها واکنشگرا نیستند، بلکه با روابطعمومی پیشبین، خود، آیندهساز هستند.