این فرهنگ مدنی میتواند موجب پایداری در توسعه کشور شود. روابطعمومی با ایجاد ارتباط مؤثر میان دولت و مردم، تسهیل فرایندهای توسعهای و ارتقای سطح مشارکت اجتماعی میتواند به توسعه پایدار کشور کمک کند.
یکی دیگر از وظایف اصلی روابطعمومی بهبودی حکمرانی شرکتی است. در این زمینه روابطعمومی با ایجاد شفافیت در ارتباطات با ذینفعان داخلی و خارجی (مانند سهامداران، کارکنان، مشتریان، و رسانهها)، اطلاعرسانی دقیق و بهموقع از وضعیت مالی، استراتژیها و تصمیمات مدیریتی، به افزایش اعتماد و اعتبار شرکت کمک میکند و بر حسن شهرت آن تأثیر مثبت دارد.
همچنین روابطعمومی میتواند از طریق استراتژیهای برندینگ و روابطعمومی هدفمند، برند شرکت را تقویت کند. برند معتبر بهراحتی میتواند در بازار رقابتی رشد کند و از لحاظ حکمرانی شرکتی، نشاندهنده ارزشهای مثبت و شفاف است.
از دیگر نقشهای اصلی روابطعمومی در سازمان میتوان به کارکردهای آن در بحث بحران اشاره کرد. مهمترین کارکرد روابطعمومی در بحرانها، مدیریت مؤثر ارتباطات است. این نقش کلیدی میتواند به بهبود وضعیت شرکت، سازمان یا دولت در شرایط بحرانی و کاهش آسیبهای بلندمدت آن کمک کند. در این زمینه، چندین کارکرد اساسی وجود دارد:
اطلاعرسانی سریع و دقیق، حفظ اعتماد و اعتبار، مدیریت بحران رسانهای، پاسخگویی به نیازهای فوری، ارائه برنامههای اصلاحی و پیشگیرانه، مدیریت احساسات عمومی.
همچنین در حوزه بحران ناترازیها، علیالخصوص ناترازیهای انرژی، روابطعمومی باید به مردم توضیح دهد که برای مدیریت این بحران چه تدابیر موقتی در نظر گرفته شده است. این تدابیر میتواند شامل اعمال محدودیت در مصرف انرژی، قطعیهای برنامهریزیشده، یا استفاده از منابع انرژی جایگزین باشد. ارتباط شفاف در این زمینه باعث میشود که مردم همکاری لازم را داشته باشند و کمتر دچار سردرگمی شوند. در بحرانهای انرژی، یکی از چالشهای مهم حفظ اعتماد عمومی است. روابطعمومی باید با استفاده از پیامهای همدلانه، اطمینان دهد که مسئولین در حال پیگیری و رفع مشکل هستند و تمامی تلاشها برای حل بحران بهکارگرفتهشده است. این اقدام باعث میشود که مردم احساس کنند که اقدامات لازم برای بهبود وضعیت در حال انجام است.
در خصوص راهبردهای ارتباطی که به تعادل سازمانی و پایداری شرکتی منجر میشود نیز درنظرگرفتن این موضوع بسیار حائز اهمیت است که تمامی فعالیتهای ارتباطی سازمان باید با اهداف استراتژیک آن هم جهت باشد. این همراستایی به سازمان کمک میکند تا تمرکز خود را بر روی اهداف کلیدی حفظ کند و درعینحال همه ذینفعان از این اهداف مطلع باشند. روابطعمومی باید به طور مستمر استراتژیهای ارتباطی را بهروز کند تا با تغییرات بازار و نیازهای ذینفعان همگام باشد. راهبردهای ارتباطی که به تعادل سازمانی و پایداری شرکتی کمک میکنند، باید بر مبنای شفافیت، همکاری، مسئولیتپذیری و نوآوری باشند. این راهبردها به سازمانها کمک میکنند تا در مواجهه با چالشها و بحرانها، با اعتمادبهنفس بیشتری عمل کرده و به رشد و پایداری بلندمدت دست یابند.
▫️ دهمین کنفرانس روابطعمومی و صنعت با حضور مدیران، کارشناسان و علاقمندان روابطعمومی و صنعت ۲۷ بهمن ماه در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.
گفتنی است، استادان، دانشجویان، فعالان و علاقمندان به حوزههای ارتباطات، روابطعمومی، جامعه اطلاعاتی و صنعت که تمایل دارند در این کنفرانس به ارائه مقاله بپردازند، میتوانند تا تاریخ ۱۵ بهمنماه ۱۴۰۳، نسبت به ارسال اصل مقاله خود به آدرس الکترونیکی info@prconference.ir اقدام کنند.
علاقمندان بهمنظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این کنفرانس و ارسال مقالات میتوانند به پایگاه خبری ما آنلاین (https://cmmagazine.ir/)مراجعه و یا با شماره تلفن ۸۸۳۵۶۲۱۱ تماس حاصل نمایند.
▫️دانلود (دریافت) فرم ثبتنام و ارایه مقاله دهمین کنفرانس روابطعمومی و صنعت (https://t.me/prconference/4945)