7
‍ با حضور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رونمایی از کتاب‌های «سواد رسانه‌ای برای کودکان» با نگاهی آینده‌نگرانه

  • کد خبر : 10662
  • 22 اردیبهشت 1404 - 13:32
رونمایی از کتاب‌های «سواد رسانه‌ای برای کودکان» با نگاهی آینده‌نگرانه
مراسم رونمایی از مجموعه دوجلدی کتاب‌های «سواد رسانه‌ای برای کودکان (سرک)» عصر روز شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه در محل فرهنگسرای رسانه و با حضور دکتر رضا نوروزپور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از فعالان فرهنگی، اساتید ارتباطات و نویسندگان برگزار شد.

انتشار این مجموعه توسط کتاب‌های زرافه (واحد کودک انتشارات سیمای شرق) به نویسندگی اسماعیل رمضانی و تصویرگری فاطمه زمانه‌رو، تلاشی است برای آموزش مفاهیم رسانه‌ای به زبان ساده و داستان‌محور برای نسل کودک و نوجوان.

آموزش مفاهیم رسانه‌ای به کودکان، نقش واکسن را دارد
اسماعیل رمضانی نویسنده این مجموعه در این مراسم، با مروری بر فرآیند شکل‌گیری این اثر، از دغدغه‌ای ۱۴ ساله خود سخن گفت؛ دغدغه‌ای که ریشه در نخستین تجربه‌ او در تدوین محتوای آموزشی سواد رسانه‌ای برای بزرگسالان داشت. او تأکید کرد: «تا پیش از آن، اغلب کتاب‌های سواد رسانه‌ای بیشتر در فضای دانشگاهی و پژوهشی معنا داشتند و کمتر کسی به آموزش الفبای این سواد به مردم، به‌ویژه کودکان، فکر کرده بود. الفبایی که همچون سواد خواندن و نوشتن باید از پایه و در سنین پایین آموزش داده شود.»
به باور رمضانی، آموزش مفاهیم رسانه‌ای به کودکان، نقش واکسن را دارد؛ واکسنی که اگر در کودکی تزریق شود، در بزرگسالی در برابر بسیاری از ویروس‌های رسانه‌ای جامعه ایمن می‌سازد. او گفت: «ما باید در برابر جهان پرهیاهوی رسانه‌ای امروز، بچه‌ها را مجهز به ابزارهای فهم، تحلیل و انتخاب کنیم. و این کار را باید از طریق زبان کودکی و ابزارهای مورد علاقه‌شان انجام داد؛ و چه زبانی بهتر از قصه؟»
وی ادامه داد: این مجموعه، حاصل یک فرآیند دو ساله از تعریف مفاهیم تا داستان‌پردازی، تصویرسازی، بازنویسی و ویرایش بوده است. نویسنده با اشاره به همکاری تیمی گسترده برای تولید این آثار، افزود: «ما مفاهیم اساسی سواد رسانه‌ای را فهرست کردیم و برای هر مفهوم، داستانی متناسب نوشتیم. در کنار هر داستان نیز فعالیت‌هایی طراحی شد تا یادگیری به‌صورت مشارکتی شکل بگیرد.»
رمضانی با اشاره به ظرفیت‌های بالای فرهنگ بومی برای بیان مفاهیم نوین، افزود: « مولانا می‌گوید: چون که با کودک سر و کارت فتاد/ پس زبان کودکی باید گشاد. ما هم باید زبان آموزش به کودکان را به شیوه‌ای انتخاب می‌کردیم که نه‌تنها کودک‌محور، بلکه اثرگذار، سرگرم‌کننده و بومی باشد.»
او همچنین از تلاش‌های خود و همکارانش در تولید بیش از ده کتاب در حوزه سواد رسانه‌ای برای بزرگسالان سخن گفت که پیش از ورود رسمی آموزش‌وپرورش به این حوزه انجام شده بود. اما تمرکز این مجموعه جدید، صرفاً بر آموزش مفاهیم به کودکان است، آن هم با تکنیک‌های آموزشی روز دنیا.
رمضانی در ادامه تصریح کرد: «ایران از منظر تصویر رسانه‌ای، با چالش‌های جدی مواجه است. در جهان امروز، سواد رسانه‌ای به‌مراتب مهم‌تر از گذشته شده و نیازمند توجه همه‌جانبه از سوی نظام آموزش رسمی، نهادهای فرهنگی، صدا و سیما، و خانواده‌هاست. ما باید از کودکی مفاهیم درست را در ذهن بچه‌ها بنشانیم تا در آینده نسلی آگاه، تحلیل‌گر و مسئولیت‌پذیر داشته باشیم.»
او در پایان ابراز امیدواری کرد که این مجموعه هرچند گامی کوچک است، اما بتواند زمینه‌ساز حرکتی بزرگ در جهت توانمندسازی نسل آینده باشد: «همان‌طور که کبریت کوچکی می‌تواند طوفانی از آتش به پا کند، امیدوارم این کتاب‌ها نیز جرقه‌ای باشد برای تغییر در نگاه ما به آموزش رسانه‌ای برای کودکان.»

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=10662
  • نویسنده : روابط عمومی
  • منبع : ما آنلاین

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.