مهدیه معظمینیا _مدیر ارتباطات یکتانت_ به بهانه برگزاری پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک در گفتوگو با ماآنلاین با اشاره به اینکه “در حال حاضر میتوان هوش مصنوعی را مانند کودک نوپایی دانست و از آن به عنوان حوزهای که هنوز رشد زیادی در پیش دارد یاد کرد” توضیح داد: دستاوردهای حاصل از همین مقدار رشد انقدر چشمگیر بوده که توجه شرکتهای بزرگ دنیا را به خود جلب کند و کمپانیهای بزرگ سرمایهگذاریهای جدی در این حوزه داشته باشند. معرفی ChatGPT توسط Open IA در ماههای اخیر باعث شده که توجهها در سطح جهان به آیندۀ هوشمصنوعی و اثرات آن جلب شود. به طوریکه میتوان بارقههایی از اینکه هوشمصنوعی به زودی آثار هنری را هم تحت تاثیر قرار میدهد دید.
این مدیر روابط عمومی درباره نقش هوش مصنوعی در واحدهای روابط عمومی بیان کرد: از آنجایی که در حوزۀ روابطعمومی تعاملات انسانی نقش بسیار پررنگی ایفا میکند، در نتیجه جایگزینی هوش مصنوعی و حتی ابزارها در فرایندهای روابط عمومی نسبت به سایر حوزهها به کندی صورت گرفته ولی در سالهای اخیر شاهد به خدمت گرفته شدن هوش مصنوعی در حوزۀ روابط عمومی هم بودهایم. علاوه بر این، با توجه به دیجیتالی شدن کسبوکارها در دهههای اخیر، تحلیل دیتا و استفاده از آن در روابطعمومی مورد توجه واقع شده است.
او با اشاره به اینکه “تاکنون عمدۀ تاثیر هوش مصنوعی در روابط عمومی در بخش آنالیز و تحلیل و پس از آن در بخش تولید محتوا بوده است” ادامه داد: مانیتورینگ و تحلیل محتواهای مرتبط با برند و صنعت آن همواره یکی از وظایف تیمهای روابط عمومی بوده است. این وظیفه عمدتا در جهت ارتباط درست و موثر با ذینفعان، عکسالعمل به موقع و پیشبینی روندهای مرتبط به برند و ذینفعان آن است. تا پیش از توسعۀ رسانههای آنلاین و شبکههای اجتماعی این کار اغلب به صورت دستی و بدون استفاده از ابزار ویژهای انجام میشده اما توسعه و گسترده شدن رسانههای آنلاین سبب شده که روشهای سنتی توانمندی پاسخ به نیاز مانیتورینگ برندها را نداشته باشد. خوشبختانه ابزارهای رصد و تحلیل به خوبی میتوانند به این نیاز پاسخ دهند.
مدیر ارتباطات یکتانت اضافه کرد: فرایندها و روشهای دادهکاوی و متنکاوی به ایجاد ابزارهایی منجر شدهاند که امکان مانیتورینگ کامل رسانههای آنلاین را فراهم میکنند و برندها میتوانند کلیدواژهها و موضوعات مدنظر خود را به راحتی رصد کنند و تحلیلهای کاملی از وضعیت موجود به دست آورند. این ابزارها با قابلیتی که در تحلیل کلان دادهها دارند میتوانند کارشناسان روابط عمومی را راهنمایی کنند و توجه آنها را به موضوعاتی جلب کنند که با روشهای سنتی درک آنها غیرممکن است. به طور مثال این ابزارها میتوانند ابری از کلماتی که در محتواهای مرتبط با صنعت شما بیشتر تکرار شده را ارائه کند و از این طریق از خطراتی که ممکن است برند را تهدید کند آگاه نماید.
معظمینیا ادامه داد: یکی دیگر از نقاطی که هوش مصنوعی توانسته در آن تاثیر چشمگیری داشته باشد، پیشبینی روندها(Trend) است. با توجه به سرعت تولید محتوا در سوشال مدیا، مهم است که تیم روابطعمومی بتواند فرصتها و تهدیدها را شناسایی کرده و به آن واکنش نشان دهد. اگر برندها بتوانند با توجه به ترندهای موجود در شبکههای اجتماعی به موقع فرصتها را شناسایی کنند و واکنش مناسب در زمان مناسب داشته باشند میتوانند تاثیر زیادی بر مخاطب خود بگذارند و از این فرصتها به منظور پوزیشن کردن برند خود استفاده کنند. یکی از برندهایی که به خوبی از فرصتهای موجود در شبکههای اجتماعی استفاده میکند و توانسته محبوبیت خود را بین کاربرانش افزایش دهد «تلگرام» است.
این فعال حوزه روابط عمومی با تاکید بر اینکه “علاوه بر شناسایی فرصتها، مطلع بودن از ترندها میتواند در مواقع بحرانی زنگ خطر را برای کسبوکارها به صدا دربیاورد” توضیح داد: در گذشته که رسانهها اغلب به صورت چاپی بودند سرعت رشد و گسترش بحرانهای کسبوکارها بسیار کند بود و معمولا حوزۀ اثرگذاری آن محدود به منطقه یا گروه خاصی از مخاطبان میشد، همین امر سبب میشد که سازمان زمان نسبتا طولانی برای واکنش نشان دادن به آن بحران داشته باشد. اما در حال حاضر فاصلۀ بین اینکه یک مشکل در شبکههای اجتماعی مطرح شود و آن مشکل تبدیل به بحران بسیار بزرگی برای برند شود، بسیار کوتاه و حتی شاید کمتر از یک ساعت است. بنابراین، روابط عمومی نیاز به ابزارهایی دارد که بتواند پیش از شکلگیری بحران هشدار دهد. هوشمصنوعی با تحلیل ترندها میتواند پیش از ایجاد یک بحران گسترده هشدار دهد.
وی همچنین گفت: در حال حاضر، هوش مصنوعی میتواند با تحلیل یک متن جهتگیری و احساس متن را تشخیص دهد و درفتی از نسبت محتواهای مثبت و منفی در مورد برند ایجاد کند و به شما بگوید که افکار عمومی چه جهتگیری نسبت به برند شما دارد و حتی مشخص کند که عمدۀ انتقاد به چه بخشی از کسبوکار شما برمیگردد و … . یکی دیگر از اثرات هوش مصنوعی در کارهای مرتبط با تیم روابطعمومی این است که میتواند در تولید محتوا به خوبی عمل کند. به طور مثال بخش قابل توجهی از محتواهای رسانهای مثل USA Today توسط هوش مصنوعی تولید میشود. حتی امروزه هوش مصنوعی توانایی قصهگویی دارد و میتواند به خوبی روایتگری کند.
مهدیه معظمینیا در بخش پایانی صحبتهای خود درباره وضعیت ایران در بهرهبردن از فناوریهای هوش مصنوعی بیان کرد: استفاده از ظرفیتهای تکنولوژیهایی چون متنکاوی و تحلیلدادههای حاصل از آن توسط هوش مصنوعی امروزه در ایران صورت میگیرد و اغلب شرکتهای دیجیتال ایرانی از ابزارهای سوشال مانیتورینگ و سوشال لیسنینگ استفاده میکنند. گرچه به نظر من ابزارهای ایرانی هنوز نتوانستهاند عملکرد خوبی در تشخیص احساسات متنها داشته باشند اما برای سایر بخشهایی که ذکر کردم بسیارکاربردی هستند. در مورد تولید محتوا توسط هوش مصنوعی هنوز برندها از این ظرفیت استفاده نمیکنند اما با توجه به پیشرفتهایی که در سال 2022 در این حوزه صورت گرفته به نظر من به زودی هوش مصنوعی میتواند در تولید محتوا بسیار کاربردی باشد.
پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک، بیستوچهارم بهمن با موضوع اصلی «هوش مصنوعی، انسان طبیعی و روابط عمومی فراگیر» در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.
بهمنظور کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تلفن۰۲۱۸۸۳۵۶۷۳۲ تماس حاصل نمایید.
انتهای پیام