10

رفع مشکلات نامه‌نگاری اداری و سازمانی در یک کتاب

  • کد خبر : 8521
  • 23 اردیبهشت 1402 - 11:21
رفع مشکلات نامه‌نگاری اداری و سازمانی در یک کتاب
کتاب «آیین سخن پارسی: 13فرمول نامه‌نگاری اداری» نوشته‌ الهام باقری در 54 صفحه‌ و قطع پالتویی توسط انتشارات فیار منتشر شد.

به گزارش ما آنلاین، «آیین سخن پارسی»، نوشته‌ الهام باقری حاصل بیست سال دانش و تجربه‌ی تدریس نامه‌نگاری اداری مؤلف در دانشگاه و دوره‌های ضمن خدمت سازمان‌ها و چکیده‌ی قانون‌های «سازمان ملی استاندارد ایران» و «فرهنگستان ادب و زبان فارسی» در حوزه‌ی مکاتبات اداری‌ست.

با این‌که بیش از ۴۰ عنوان کتاب در پنجاه سال اخیر در زمینه‌ی نامه‌نگاری چاپ شده است، نیروهای سازمانی هم‌چنان در نوشتار اداری دچار آشفتگی هستند و به همین سبب، هزینه‌ی فراوان زمانی و مالی را به سازمان‌ها تحمیل می‌کنند. فراوانیِ کتاب‌های پیشین و وضعیت نابه‌سامان مکاتبات اداریِ کنونی نشان از این دارد، که یا این کتاب‌ها مهارت‌محور نبوده‌اند، یا به سبب شیوه‌های سلیقه‌ای نویسندگان و اختلاف نظرهای مدیران در گزینش این روش‌های سلیقه‌ای، رعایت قانون‌های فرم و محتوای نامه‌ی اداری، در تمامیِ سازمان‌ها، ضمانت اجرایی ندارند.

روشن است کسانی که با نگارش نامه‌ی اداری سروکار دارند، آگاه‌اند که وقت و هزینه‌ی بسیاری بابت ویرایش مینوت‌ها، پس فرستادن نامه‌های مخدوش و نامفهوم و به‌اشتباه افتادن گیرنده‌ی نامه از هدف اصلی صرف می‌شود.

کتاب «آیین سخن پارسی: ۱۳فرمول نامه‌نگاری اداری»، در کنار قطع کوچک و صفحات کم، با فرمول‌ها و قانون‌های کوتاه، ساده و قابل ازبر کردن، تمامیِ دستورهای استاندارد نامه‌های اداری را براساس چارچوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سازمان ملی استاندارد ایران در سطح‌های درون‌سازمانی (عمودی و افقی)، و برون‌سازمانی بازتعریف کرده است و تنها با ۱۳ فرمول، ۱۸ قانون، ۱۲۰ کلیدواژه‌، ۱۰ جدول، ۲۱ نکته و ۱۷ الگو، مخاطبان این کتاب را قادر می‌سازد مشکلات نامه‌نگاریِ رسمی و اداری و سازمانیِ خود را در هر سطحی برطرف سازند.

بی‌گمان برخی کلیدواژه‌های تخصصی، از سازمانی به سازمانی دیگر متفاوت است.

مؤلف در مقدمه آورده است که در بررسیِ بلندمدت، میزان این تفاوت را کم‌تر از ۱۰درصد یافته‌ و کلیدواژه‌های مشترکِ بیش‌ترِ نامه‌های اداری، اعم از سازمان‌های: مالی، اجرایی، اقتصادی، صنعتی، بهداشت و سلامت، رسانه و مانندآن، بیش از ۱۲۰ عدد نیست.

«آیین سخن پارسی: ۱۳فرمول نامه‌نگاری اداری» را انتشارات فیار در بهار ۱۴۰۲ در هزار نسخه منتشر کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8521

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.