به گزارش ما آنلاین، در مقالهای با عنوان مديريت جريانسازی خبری در روابطعمومی سازمانهای دولتی به نگارش محمدي افشين, مظفري افسانه, خرازي زهرا، به تغییر نگرش درباره روابطعمومی در سازمانها پرداخته شده است و با روشی پیمایشی جریانسازی خبری روابطعمومی سازمانهای دولتی با متغیرهای مشخصی بررسی شده است.
هدف از این تحقیق بررسی جریانسازی خبری روابطعمومی سازمانهای دولتی با متغییرهایی چون تبدیل شدن روابطعمومیها به یک سازمان رسانه ای، حمایت سازمان دولتی مافوق از فرایند جریان سازی، استفاده از نیروی انسانی کارشناس و بهره گیری از قالبهای ژورنالیستی است. این تحقیق به روش پیمایشی انجام گرفته است وابزار مورد استفاده در آن، پرسشنامه میباشد. جامعه آماری آن کارشناسان روابطعمومی وزارتخانهها و سازمانهای مستقر در شهر تهران به تعداد آنها 600 نفر و حجم نمونه نیز به تعداد 200 نفر است. نتایج تحقیق نشان میدهد که با تغییر و تحولات تکنولوژیکی که ایجاد شده، تبدیل شدن روابطعمومی به سازمانهای رسانه ای و نیز استفاده از قالبهای ژورنالیستی، روابطعمومیها میتوانند نقش فعالتری در جریان سازی خبری جامعه و به تبع آن پیشبرد اهداف سازمانی یویژه در سازمانهای دولتی ایفا نمایند.
ارتباطات را سنگ بنا و پایه اولیه تمدن بشری خواندهاند. مبادله اطلاعات و افکار میان آحاد انسانی یکی از مهمترین نیازهای زندگی اجتماعی است و ارتباطات به عنوان حلقه واسط، فرد به جامعه متصل کرده و زمینه انتقال میراث فرهنگی از نسلی به نسل دیگر فراهم آورده است. رسانهها مهمترین و موثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهیها در تحقق فرآیند ارتباطات هستند. در فرهنگ فارسی عمید مقابل کلمه رسانه آمده است: هر وسیله که مطلب یا خبری را به اطلاع مردم برساند، مانند رادیو و تلویزیون و روزنامه و … . سیدشهاب سیدمحسنی، 16-9
طبق این تعریف، روابطعمومیها هم به خاطر وظیفه و نقشی که در اطلاعرسانی از سازمانهای متبوع به افکار عمومی دارند یک رسانه محسوب میشوند، اما متأسفانه یکی از غفلتهایی که تاکنون در عرصه نظری و نیز عملی ایجاد شده ، عدم استفاده از ظرفیتهای روابط عمومی به عنوان “رسانه” است. علاوه بر این برخی محققان معتقدند که “توسعه روابطعمومی به چهار متغییر وابسته است. متغییرهای سازمانی، متغییرهای مدیریتی، متغییرهای اقتصادی و متغییرهای نیروی انسانی. اگر هر یک از این چهار متغییر در سازمانی دچار ایراد شود طبیعتا آن سازمان نمیتواند روابطعمومی کارآمدی داشته باشد و ما در روابطعمومیهای کشور با چنین مسائلی روبرو هستیم. زارعیان، 19
هم اکنون جایگاه و تشکیالت روابط عمومی در تشکیلات سازمانی نامشخص است. برخی روابط عمومیها در جایگاه بالایی قرار گرفتهاند و زیر نظر مدیریت ارشد فعالیت میکنند. برخی روابطعمومیها زیر نظر مدیر دفتر فعالیت میکنند و برخی روابطعمومیها زیر نظر معاونتها به کارشان ادامه میدهند. طبیعتا این نامشخص بودن جایگاه باعث میشود روابطعمومی از اعتبار و صلابت لازم در درون سیستم برخوردار نباشد و این باعث تضعیف جایگاه و نهایتا تضعیف عملکرد آنها میشود .زارعیان، همان
برای مطالعه متن کامل این مقاله میتوانید بر روی این لینک کلیک کنید.
انتهای پیام