16

استارت آپ و نقش روابط عمومی

  • کد خبر : 6844
استارت آپ و نقش روابط عمومی
روابط عمومی می‌تواند مانند یک طناب بلند و محکم برای یک استارت آپ باشد؛ طنابی که کل استارت آپ را از چاه تلاش کردن‌های بی‌انتها برای جذب مشتری بالا می‌کشد و نجات می‌دهد.

به گزارش ما آنلاین، اگر استارت آپ دارید، مهم‌ترین کاری که شما در هر فعالیت روابط عمومی می‌کنید، جذب اعتماد مخاطب است. اما چطور می‌توانیم این اعتماد را جذب کنیم، آن هم بدون اینکه اسم و رسم و تاریخچه‌ای طولانی داشته باشیم؟

تیتر خبرگزاری‌ها شوید

نگران نباشید، برای این موضوع هم راه حلی وجود دارد. می توانید با استفاده از حضور در خبرگزاری‌ها و نام بردن از استارت آپ‌تان در آن شبکه، آن مقبولیت و اعتمادی را که نیاز دارید، تا حد زیادی به دست آورید.

بالاخره فعالیت در خبرگزاری‌ها و انتشار ریپورتاژ، یکی از مرسوم‌ترین فعالیت های روابط عمومی‌ است و بسته به بودجه‌ای که دارید می‌توانید در خبرگزاری‌های مختلف ریپورتاژ بروید. اما لزوما قرار نیست که در تیتر صفحه اول خبرگزاری فارس باشید! تعدادی رسانه مرتبط (وب سایت، نشریه، روزنامه و…) را که بودجه سنگینی را لازم نداشته باشند انتخاب کنید و در آن ها فعالیت خبری کنید.

خبرگزاری‌ها، فرش قرمز پهن نکرده‌اند!

هزاران شرکت و صاحب کسب و کار مانند شما هستند که درخواست دارند تا درمورد کسب و کارشان، در خبرگزاری ها صحبت بشود. اگر قرار باشد شما هم مانند دیگران خبر بنویسید و در مورد خودتان توضیح بدهید، فقط بودجه‌تان را هدر داده‌اید.

معرفی صحیح استارت آپ‌تان

برای هیچکس جذاب نیست که استارت آپ‌تان را با چه بودجه‌ای شروع کرده‌اید و چه کالا (یا خدماتی) را ارائه می‌دهید. بلکه باید در این باره بگویید که:

  • اهداف بلند مدت و بزرگ شرکت خود را بگویید.
  • چطور قرار است کسب و کارتان به مردم کمک کند؟
  • تجارت شما درآینده چگونه پیش خواهد رفت؟

خبرنگار، انسان است نه ماشین چاپ:

اولین مرحله در ارتباط با خبرنگاران این است که بدانید آن‌ها هم مانند شما انسان هستند! حرف‌هایشان را بشنوید، به آن‌ها نشان دهید که پیگیر نوشته‌هایشان هستید و مطالبشان را می‌خوانید.

اگر با آن‌ها مانند یک ماشین چاپ یا تولید محتوا رفتار شود، کاملا طبیعی‌ست که از شما دلخور شده و حاضر نمی‌شوند تا کاری را برایتان انجام دهند.

پیگیری کنید و ببینید که روزنامه‌نگارها و خبرنگارهایی که مدنظر دارید:

  • چه نوع مخاطبانی دارند؟
  • مخاطبانشان چه چیزی را دوست دارند؟
  • خبرنگار شما چه مفاهیمی را بهتر بیان می‌کند؟
  • حوزه مورد علاقه خودش چیست؟
  • و…

و با توجه به این اطلاعات از آن‌ها درخواست کنید که استارت آپ‌تان را در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌هایشان معرفی کنند.

روزنامه نگار خوش بیان هم آرزوست!

گاهی پیش می آید که یک روزنامه نگار یا نویسنده یا خبرنگار، اطلاعات کافی در یک زمینه ندارد و صرفا کلماتی کلی و بی معنی را پشت سر هم می نویسد. این اتفاق فاجعه‌ست و تمام هزینه و تلاش شما را برای تهیه ریپورتاژ نابود می‌کند!

خبرنگاری را انتخاب کنید که در حوزه مورد فعالیت شما و عرصه های اقتصادی علم کافی را داشته باشد تا بتواند با کمک فن نویسندگی خود، مطالب شما را بهتر و زیباتر بیان کند و مخاطبین تازه برای شما جذب کند.

داستان داشته باشید

انسان‌ها همواره شنیدن داستان را به خواندن مطالب خشک و بی روح ترجیح می‌دهند. شما نباید پروپوزال کاری خود را در خبرگزاری‌ها چاپ کنید! نیازی نیست تا در مورد اجزای داخلی شرکت خود توضیح دهید و نام و پیشه تک تک کارمندان را ذکر کنید!

فقط کافی‌ست تا یک داستان جذاب از ایده کار خود و روند تولید محصول و خاطرات کاری خود را بیان کنید. داستان‌ها و خاطراتی جذاب، خواندنی و الهام بخش که روحیه با انگیزه، پرتلاش و شکست ناپذیرتان را به توصیف می‌کشد.

استیو جابز، محبوب اخراجی‌ها!

مطمئنا تا همین الان هم شما داستان‌های موفقیت و شکست کسب و کارها و استارت آپ‌های مختلف را خوانده‌اید. اما فقط تعداد کمی از آن‌ها را در ذهن‌تان مانده. آن‌هایی که داستانشان جذابیت و هیجان زیادی دارند.

بطور مثال برای یک دانشجوی اخراجی هیچ داستانی جذاب‌تر از زندگی استیو جابز نیست، و این به دلیل اخراج او از دانشگاه نیست و داستان شیرین و جذابی‌ست که از زندگی استیو جابز پخش شده است.

 

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=6844
  • منبع : مدیر تی‌وی

ثبت دیدگاه