17

انتقاد گل‌آقا به طنزهای حریم شکنانه روزنامه‌های اصلاح طلب

  • کد خبر : 2694
انتقاد گل‌آقا به طنزهای حریم شکنانه روزنامه‌های اصلاح طلب
در این شماره از ماهنامه مدیریت ارتباطات برای نخستین بار دست‌خطی از مرحوم صابری خطاب به همکارانش در تحریریه منتشر شده است که بیانگر دیدگاه‌های وی در مورد طنز است.

به گزارش ما آنلاین، در بخشی از این دست‌نوشته، مرجوم صابری خطاب به همکاران خود گفته است: «انتقادی نوشتن ممکن است به حساب جرأت و جسارت گذاشته شود، اما «هنر» نیست. «طنز» در درجه اول  هنر است…. متاسفانه اخیرا بعضی آثار که چاپ می‌کنیم، فقط انتقاد است.

اگر بین گل‌آقا و هر نشریه دیگر فرقی باشد، در همین طنز بودنش است….»در بخشی از این میزگرد دختر مرحوم صابری به خط قرمزهای وی در انتشار مجله گل‌آقا اشاره کرده و گفته است:یکی از خط قرمزها این بود که هیچ وقت عیبی کسی در طنز مطرح نشود. مثلاً اگر کسی معلولیتی یا مشکل خاصی داشت، هیچ‌وقت آقای صابری اجازه نمی‌داد در طنز به آن مشکل اشاره شود. ایشان اجازه نمی‌داد با اسم، قومیت و لهجه کسی شوخی شود. کاریکاتور روحانیت کشیده نمی‌شد و البته ایشان کاریکاتور شخصیت‌های مذهبی ادیان دیگر نظیر کشیش‌ها را هم کار نمی‌کرد. در ادامه این نظرات، صفرزاده هم اشاره کرده است: علاوه بر این خطوط قرمز که طنز آقای صابری را شکل می‌دادند، بحث هدف هم مطرح بود. طنز گل‌آقایی قصد براندازی نداشت و فقط قصد اصلاح داشت.

در بخش دیگری از این میزگرد صابری به شکسته‌ شدن برخی از حریم‌ها در روزنامه‌های اصلاح‌طلب اشاره کرده و گفته است: مرحوم صابری در مقطعی به شدت در مقابل طنز نویسی برخی نشریات اصلاح‌طلب نیز موضع‌گیری کردند و نوشتند که برخی حریم‌ها شکسته شده است و…. آقای صابری خطوط قرمزی داشت و بر همان مبنا، تندروی‌ها در فضای آن روز جامعه- اصلاحات- را مناسب نمی‌دانستند. در یک زمان همه چیز در حال شکسته شدن بود و در نهایت گذر پله به پله به سوی دموکراسی اتفاق نیفتاد.وی در مورد ابراهیم نبوی، طنزنویس روزنامه های اصلاح طلب در دولت های گذشته هم گفته است: شما در نظر بگیرید که داور (ابراهیم نبوی) در کجا طنزنویس شد؟ همه می‌دانند که ایشان در گل‌آقا طنزنویس شد.

اگر از خود ایشان هم پرسیده شود که چگونه طنزنویس شدی، خواهد گفت که مشوقشان آقای صابری بوده است. اتفاقاً این وصله‌ها (که ایشان نمی توانست ببیند که کسانی خارج از چتر ایشان کارکنند) اصلاً به آقای صابری نمی‌چسبد، چون تقریباً طنزنویسی را نمی‌توانید نام ببرید که طنز نویسی و کاریکاتور را از گل آقا شروع نکرده باشد. حالا شاید در طنزنویس‌های جوان امروز، معدود کسانی باشند که از گل‌آقا شروع نکرده باشند اما در آن مقطع به جرأت میتوان گفت تقریباً همه طنزنویسان شاخص از گل‌آقا شروع کرده بودند.

البته شما هم می‌بینید کسانی که در آن مقطع تندروی کردند، الان معتقدند که اشتباه کردند. بحث آقای صابری این بود که طنزنویس نباید ابزار شود. ایشان می گفت طنزنویس یا کاریکاتوریست باید کاری را که درست است انجام بدهد نه کاری که خوشایند فلان جناح و فلان حزب باشد. صابری در مورد دلایل توقف انتشار گل‌آقا و این نظر که عده‌ای فکر می‌کنند که لابی ایشان در قدرت ضعیف شده بود، چرا که بالاخره با همین لابی توانسته بودند گل‌آقا را حفظ کنند گفته‌: من وارد این قضیه نمی‌شوم و هر کسی می‌تو‌اند نظر خاص خود را در این زمینه ابراز کند.

صفرزاده، سردبیر ماهنامه گل‌آقا نیز در بخش دیگری از این میزگرد تیراژ هفته‌نامه گل‌آقا در زمان تعطیلی را ۴۳ هزار نسخه اعلام کرده است.بیان ویژگی‌های طنز گل‌آقایی و خاطراتی از شخصیت‌های مختلف، پرداختن به دلایل تعطیلی این هفته‌نامه در دوران اصلاحات و شایعات پیرامون آن، چرایی کاهش چشم‌گیر طنز در وضعیت فعلی کشور و مطبوعات و … از مواردی است که در این میزگرد مورد توجه قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=2694
  • منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.