20

ایران را مدرسه کنیم

  • کد خبر : 3190
ایران را مدرسه کنیم
نیم قرن عقب‌ماندگی در ارائه آموزش‌های سواد رسانه‌ای با یک کتاب درسی جبران نمی‌شود، اما جای بسی خوشحالی است که توانسته‌ایم چند روزی از نیم قرن عقب‌ماندگی‌مان را کاهش بدهیم. در ادامه، همت والایی باید پشت کار را بگیرد، بلکه بتوانیم کمی بیشتر جبران مافات کنیم، پیش از آنکه مثل همیشه زود دیر شود.

الان درست در همان موقعیتی قرار داریم که نهضت سوادآموزی در ایران شکل گرفت. شروع سوادآموزی رسانه‌ای در کشور ما آن‌قدر به تعویق افتاده که برای نسل بی‌سواد و کم‌سواد فعلی باید کلاس‌های جبرانی گذاشت. امیدوار هستم که این فتح باب، مقدمه‌ای برای فتوحات گسترده بعدی باشد.

به گزارش ما آنلاین، مؤلفان، شناخت رسانه و کارکردهای آن در جهان امروز را برای مخاطبان بدیهی فرض کرده و با دو سه صفحه کوتاه و گذرا سر و ته قصه را به هم آورده‌اند. شناخت و درک از رسانه‌ها و روشی که بر روی زندگی ما تأثیر می‌گذارد، مقدمه‌ای برای آموختن مهارت‌های بعدی است. تا زمانی که مخاطب درک عمیقی از فلسفه رسانه، تبارشناسی تحولات آن، نحوه و روش کارکرد و میزان مداخله و تأثیرات آن بر سبک زندگی ما پیدا نکند، مفاهیم کلیدی بعدی سست و لرزان خواهند بود. درست مثل آنکه خانه‌ای زیبا و استوار را بر روی شالوده‌ای ضعیف بنا کرده باشیم.

🔹یکی از نیازمندی‌های نسل جدید، نحوه استفاده از رسانه و یادگرفتن مهارت‌هایی است که به کمک آن‌ها می‌تواند از رسانه‌های مختلف برای اهداف خود بهره ببرد. نگاه تحلیلی، کل‌گرایانه و بیشتر آسیب‌شناسانه کتاب باعث شده آموزش مهارت‌های رسانه‌ای در حداقل ممکن قرار بگیرد. توجه داشته باشید که مخاطبان زمانی می‌توانند درک تحلیلی عمیقی از پیام‌های رسانه‌ای بیابند که خود هم بتوانند محتوای رسانه‌ای تولید کنند و مهارت‌هایی را برای ساختن پیام‌های رسانه‌ای یاد بگیرند.

کتاب بریده‌بریده و از این بابت مخاطب‌پسند است. مخاطب با مجموعه مطالب جذابی روبه‌رو می‌شود، اما در مجموع نمی‌تواند برای خود یک جمع‌بندی مناسب داشته باشد. مجموعه نکات و آموزش‌ها مثل نقطه‌هایی روشن در فضا پراکنده شده‌اند، اما نظم کهکشانی مناسبی ندارند. نخ تسبیح محکمی این دانه‌ها را به هم وصل نمی‌کند. سیر تعیین درس‌ها چندان منطقی نیست و خیلی وقت‌ها به هم ارتباطی ندارند. این نداشتن انسجام مناسب می‌تواند با پراکنده‌سازی آموزش‌ها، آن‌ها را کم‌اثر کند و به دنیای فراموشی بسپارد.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3190
  • نویسنده : اسماعیل رمضانی
  • منبع : شماره ۷۷ماهنامه مدیریت ارتباطات

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.