10

خرداد عجب قافله‌ایست… همچنان با رخداد می‌گذرد

  • کد خبر : 2416
خرداد عجب قافله‌ایست… همچنان با رخداد می‌گذرد
در آستانه روزهای مهم خرداد متن کامل این نوشته منتشر می شود. هویت و سرنوشت هر فرد به یک یا چند تجربه بنیادی و تأثیرگذار زندگی او بسته است. آنگونه که مولوی، شمس تبریزی را رؤیت کرد یا فضیل عیاض به وقت غارت کاروان و به روایتی هنگام تلاش برای کامیابی از معشوقه‌اش شنید.

اَلَمْ یَأن للَّذینَ ءامَنوُا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللهِ (سوره حدید، آیه ۱۶ )

آیا هنوز وقت آن نرسیده که دل‌های مردم با ایمان با یاد خدا خاضع و خاشع شود؟

به گزارش ما آنلاین، این قاعده‌ای عام درشکل‌گیری سرشت همه آدم‌هاست و انسان خوب و بد و مشهور و غیرمشهوراز آن مستثنی نیستند؛ چه آنکه درباره انسان‌های معمولی می‌توان به معتادان نگون‌بخت اشاره کرد که در توجیه خاکسترنشینی خود به یک واقعه تأثیرگذاراشاره می‌کنند؛ دوستی با ناباب.

وقوع برخی حوادث مانند جنگ‌ها، قتل‌ها، ولادت‌ها و درگذشت‌های رهبران، مهاجرت‌ها، تبعیدها و… در تعیین سرنوشت و تقدیرملت‌ها نقش مهمی بازی می‌کنند و با کمی تسامح می‌توان به مثابه افراد درباره ملت‌ها هم از تجربه‌های بنیادی گفت.

برای ملت ایران خردادماه ظرف زمانی مهمی است، چرا که محمل تجربه‌ها و اتفاق‌های تأثیرگذاری در تاریخ این ملت است.

سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر درعملیات بیت‌المقدس از زیر یوغ پوتین‌های سربازان عراقی و ترمیم نقشه‌ای بود که نزدیک به دو سال بخشی از آن پاره شده بود! این واقعه نشان ازیک اراده داشت؛ اراده یک ملت برای حفظ تمامیت ارضی و خط بطلانی بر نتایج جنگ‌های یکصد سال گذشته با همسایگان و به تاراج رفتن بخشی از سرزمین. اراده ملت ایران بر این بود که دیگر نه «ترکمانچایی» باشد و نه «گلستانی».

خردادماه تجربه‌های بزرگ سیاسی ایرانیان هم هست. ماه قیام پانزده خرداد؛ اولین ضربه و تلنگر برای ترک‌خوردن سبوی عمر حکومت خاندان پهلوی و ظهور یک رهبر و بنیانگذار؛ آیت‌الله العظمی خمینی که به حکم امضای تاریخ و مردم ایران بر پیشانی یک مبارزه مردمی قرارگرفت. او به تنهایی یک رسانه بود. در آن روزها که تلویزیون و رادیو مبلغ شکوه وعظمت پهلوی بودند و ازنزدیکی ملت ایران به دروازه بزرگ تمدن خبر می‌دادند، او بود که از رسانه منبرش بالا رفت و مانند همان کودک داستان «لباس جدید پادشاه» که جسارت کرد تا لخت و عوربودن پادشاه احمق را در جمع فریاد بزند، تصورات خاندان پهلوی درباره جامعه ایران را به سخره گرفت. او توانست منابر سراسر کشور، جزایری دورافتاده و بی‌ربط ازهم را حول ریسمان منبر خودش چونان دانه‌های تسبیح گرد هم آورد و دربرابر رسانه‌های مدرن دولتی قراردهد. شاید به تأسی از «میشل فوکو» که درباره انقلاب ایران گفته است «برخلاف تمام انقلاب‌های مدرن قرون نوزده و بیست، انقلاب ایران احیاءگر سنت‌ها بود» بتوان گفت که احیاء و عرض اندام رسانه‌های سنتی مانند منبر در برابر رسانه‌های مدرن مانند رادیو و تلویزیون هم جلوه‌ای دیگر از احیاء سنت در انقلاب بود.

احیاء و بازتعریف سیاسی رسانه‌های سنتی مانند منبر، مساجد و تکایا تنها هنر رهبر فقید در استفاده از رسانه‌ها نبود؛ او به تنهایی یک رسانه بود و این توانایی را داشت که با تولید صدایی بزرگ در جهان توجه رسانه‌های بین‌المللی را به ایران و خودش جلب کند.

سخنرانی‌های آیت‌الله تیتر یک بسیاری از روزنامه‌های دنیا می‌شد و ازمنظر رسانه‌‌ای ایشان درجایگاهی بود که حاوی چند ارزش خبری مهم مانند «تضاد»، «دربرگیری»، « فراوانی»،  «شهرت» و «استثناء» باشد.

امام(ره) یک مبارز بود و موضع‌گیری‌های سیاسی ایشان از جمله اعتراض به کاپیتولاسیون یا موضع‌گیری فکری ایشان مانند تشکیل حکومت با محوریت ولایت فقیه و اعتقاد به اجرای قوانین شریعت در امر مملکت داری در«تضاد» با سیاست‌ها و نظام موجود بود. امام خمینی نمانیده بخش عظیمی از مردم معترض و حتی روشنفکران نسبت به نظام حاکم بود و به عبارتی نماد «دربرگیری» و
«فراوانی» مبارزه یک ملت با حکومتی که به دلایل مختلف مشروعیت سیاسی و نمایندگی مردم را از دست داده بود.ایشان از زمان واکنشش در برابر انقلاب سفید و پس از آن به واسطه سایر موضع‌گیری‌های جسورانه و افشاگرانه در برابرحکومت پهلوی و فعالیت‌های تبلیغاتی مبارزان در داخل وخارج ازکشور، « شهرت» چشمگیری به دست آورد وهمانگونه که به نقل از اندیشمند پست مدرن فرانسوی، فوکو گفته شد، انقلابی را هدایت کرد که درجهان فکری و مادی آن روز یک «استثناء» بود.

خرداد تنها ماه آغاز نیست بلکه موعد رفتن‌های بسیاری هم بوده است. امام خمینی مردی که برای انقلابش از یک روزخردادی آغاز کرد، در روز دیگری ازهمان ماه رخت از حیات بربست. در این ماه همچنین رهبری آیت الله خامنه‌ای آغاز شد. این‌ها همه اما تنها رخدادهای تأثیرگذارخرداد در آنچه «هست» نیست. علی شریعتی، همان که غلتک‌های انقلاب را با خوانش ایدئولوژیک از دین روغن زد و روان کرد، در خرداد غروب کرد و مصطفی چمران، شاگرد آیت‌الله طالقانی و یارغار امام موسی صدر در لبنان و همان فاتح پاوه دراین ماه با اصابت ترکش خمپاره، شهید دهلاویه شد وخردادماه….

خرداد عجب قافله‌ایست… همچنان با رخداد می‌گذرد.

گفتنی است اساتید، دانشجویان و جامعه دانشگاهی، مدیران ارشد، میانی، فنی و سرپرستان سازمان ها و مؤسسات خصوصی، دولتی، عمومی و تعاونی و فعالان حوزه مدیریت و ارتباطات از جمله مخاطبان  ماهنامه مدیریت ارتباطات هستند.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=2416
  • نویسنده : آرش محبی -روزنامه نگار
  • منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات

ثبت دیدگاه