12

در سازمان‌های حرفه‌ای، جایگاه روابط‌عمومی‌ها به خوبی دیده می‌شود

  • کد خبر : 5902
در سازمان‌های حرفه‌ای، جایگاه روابط‌عمومی‌ها به خوبی دیده می‌شود
«سعید رضایی»، پژوهشگر حوزه رسانه و روابط‌عمومی درباره اهمیت، جایگاه و وظایف روابط عمومی می‌گوید: نوع نگاه به روابط عمومی‌ها در سازمان‌های مختلف متفاوت است ولی در کشور ما روابط عمومی‌ها تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله بسیار زیادی دارند.

به گزارش ما آنلاین، وی بیان کرد: اگر بخواهیم تعریفی کلی از روابط عمومی ارائه کنیم، روابط عمومی هنر و علم اداره ارتباط دو سویه میان سازمان و جامعه است که به منظور ایجاد تصویری مثبت از سازمان و حفظ آن انجام می‌شود. در تعریفی که انجمن جهانی روابط عمومی ارائه کرده، روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریتی سازمان و عملی ممتد، مداوم و طرح‌ریزی شده است که از طریق آن افراد و سازمان ها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آن سر و کار دارند را به دست آورند. این تعاریف به خوبی اهمیت و جایگاه روابط عمومی‌ها را نشان می‌دهد که تقریبا بخش قابل توجهی از وظیفه و رسالت ارتباط سازمان و جامعه را بر عهده دارند و به عنوان پل ارتباطی سازمان و کل جامعه محسوب می‌شود.

دانشجوی دکتری علوم ارتباطات در پاسخ به اینکه چقدر به نقش روابط عمومی در سازمان ها اهمیت داده می شود، تاکید کرد: قطعا در سازمان‌های حرفه‌ای، جایگاه روابط عمومی‌ها هم به خوبی دیده می‌شود و فعالیت این بخش در توسعه کل سازمان و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده نقش مهمی دارد و شاهد هستیم که در سازمان‌های سودآور و توانمند و چابک، روابط‌ عمومی از بخش‌های اصلی سازمان بوده و عملکرد آن بر جامعه و خود سازمان تاثیر به‌سزایی دارد ولی اگر در کشور خودمان بخواهیم به جایگاه روابط عمومی نگاه کنیم، قطعا آن جایگاه واقعی را به صورت کلی شاهد نیستیم و گاها در برخی سازمان‌ها، روابط عمومی‌ها جز چاپ چند بنر و گاها انتشار چند خبر ناقص و کم‌اهمیت کار دیگری ندارند.

روابط‌عمومی‌ها تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله بسیار زیادی دارند

رضایی اظهار کرد: نوع نگاه به روابط عمومی‌ها در سازمان‌های مختلف متفاوت است ولی در مجموع در کشور ما و خصوصاً در استان بوشهر تا رسیدن به جایگاه واقعی روابط عمومی‌ها فاصله بسیار زیادی را می‌بینیم. بر اساس تعاریف جدیدی که از فعالیت روابط عمومی‌ها ارائه می‌شود، روابط عمومی از مدیریت اجرایی خارج شده و جایگاه مدیریت استراتژیک را دارد. روابط عمومی‌های تغییر یافته حتی می‌توانند مدیریت ریسک را هم انجام دهند و این جایگاه از حالت ایستا به پویا تبدیل شده است.

این پژوهشگر حوزه رسانه و روابط عمومی تصریح کرد: در حالی که روابط عمومی‌ها برای انجام وظایف خود به شکل سنتی هم مانده بودند و گاها اسیر کوچکترین کارها همچون اطلاع‌رسانی و کار فرهنگی خود بودند، امروزه در مقابل انتظاراتی که از مدیریت روابط عمومی پویا همچون آینده‌نگری و یش‌بینی رفتار مردم و ذی‌نفعان می‌رود، راه دشواری را بر عهده دارند و رسیدن به اهداف مد نظر در این حوزه مستلزم تغییر و تحول کلی از نگاه به این بخش تا تقویت و توانمندسازی نیروی انسانی و تجهیزات است.

وی بیان کرد: روابط عمومی‌ها باید از حضور در یک اتاق و چاپ یک بنر و تولید یک خبر آماری از عملکرد خارج شده و به دنبال آینده‌پژوهی در مورد فعالیت‌ها سازمان و پیش‌بینی نیازهای آینده، چالش‌ها و برنامه‌های پیش روی سازمان باشند. توقف در گذشته کمکی به پیشبرد اهداف سازمانی نمی‌کند و روابط عمومی‌ نیز در این نقطه متوقف شود. روابط عمومی باید در همه لایه‌های سازمان نفوذ کرده، انتظارات ذی‌نفعان از هر یک از بخش‌ها را استحصال کرده و به آن بخش‌ها ارائه کند، با ارزیابی مستمر از عملکرد بخش‌های مختلف سازمان و تهیه گزارش‌های کاربردی زمینه را برای ارتقای سطح خدمات سازمان، افزایش رضایت‌مندی جامعه هدف و کسب رضایت مشتریان و جذب مشتریان جدید و در مجموع ارزش افزوده سازمان کمک کند.

اغلب روابط‌عمومی‌ها در انعکاس یک سویه عملکرد سازمان خود متوقف شده‌اند

این پژوهشگر و روزنامه نگار در پاسخ به اینکه به نظر شما روابط عمومی‌ها با کارکرد فعلی چقدر توانسته اند موفق باشند، گفت: چیزی که روشن است در زمینه کیفیت فعالیت نمی‌توان اظهار نظر کاملی در مورد همه روابط عمومی‌ها داشت چرا که عملکردهای متفاوتی از روابط‌ عمومی‌ها را شاهد هستیم، از روابط‌ عمومی‌هایی که هیچ یک از رسالت‌های روابط عمومی را نمی‌دانند و قطعا به آن عمل نمی‌کنند تا روابط عمومی‌هایی که به نسبتا موفق‌تر بوده و بخش‌هایی از انتظارات را برآورده می‌کنند. در مجموع اغلب روابط عمومی‌های استان بوشهر در انتشار و انعکاس یک سویه عملکرد سازمان خود متوقف شده‌اند، کاری که تنها یکی از ده‌ها وظیفه روابط عمومی‌ها است. البته انتظار از روابط عمومی‌ها در شرایطی که مدیران به این بخش از سازمان توجهی ندارند، نمی‌تواند بیش از اینها باشد.

دانشجوی دکتری علوم ارتباطات درباره تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها در استان بوشهر و هدف آن عنوان کرد: تشکیل شورای روابط عمومی‌ها از اقدامات خوبی است که به هم اندیشی و تبادل افکار برای بهبود عملکرد روابط عمومی‌ها کمک می‌کند ولی اگر این شورا توان تصمیم‌گیری در مورد روابط عمومی‌ها را داشته و به ابزاری برای تقویت روابط عمومی در سازمان‌ها تبدیل شود می‌تواند اثرات بسیار زیادی در بهبود عملکرد مجموعه ادارات و سازمان‌ها داشته باشد ولی اگر در لحظه نشست‌ها متوقف شود و تصمیم‌گیری‌های آن ضمانت اجرایی نداشته باشد، نمی‌توان انتظار تحول از آن داشت، تحولی که هر روز بیشتر نیاز آن احساس می‌شود.

سعید رضایی تصریح کرد: انتظار می‌رود که مدیران استان بوشهر با شناخت دقیق‌تر نسبت به اهمیت و وظایف روابط عمومی‌ها کمک کنند تا این بخش از سازمان‌ها به جایگاه واقعی خود برسند. هزینه برای تقویت روابط‌عمومی‌ها نوعی سرمایه‌گذاری در سازمان است که قطعا سود آن به همان سازمان می‌رسد؛ البته در صورتی که این هزینه‌ها هدفمند، کارشناسی و در جای درست خودش باشد. با افزایش فضای فیزیکی و تعداد نیروها این مهم محقق نمی‌شود بلکه گاهاً با اضافه شدن یک نیروی متخصص و توانمند شاهد ارتقای چشمگیر عملکرد روابط عمومی در یک سازمان خواهیم بود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=5902
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه