به گزارش ما آنلاین، اگر بخواهیم واقع بینانه به مسائل کتاب و کتابخوانى در کشورهاى غربى نگاه کنیم، باید بر تدابیر، سیاست ها و خط مشى هاى حمایتى از کتاب و کتابخوانى تأکید کنیم چراکه در غرب نیز ظهور گسترده #رسانه هاى جدید که بیشتر بر امر تفریح و تبلیغ و فروش کالا تأکید دارند، مى تواند در درازمدت به نزول جایگاه کتاب بیانجامد. به عبارت دیگر نهادهاى مدنى در این کشورها باید از طرق قانونى و سازوکارهاى حقوقى جلوى تلاش هاى آشکار و پنهان را در تضعیف کتاب نویسى و کتابخوانى بگیرند.
اما سرانجام پیشنهادهایى براى خروج از این بن بست در ایران! به جاى صرف هزینه براى برپایى نمایشگاه کتاب و دادن شعارهاى بى ثمر در تشویق مردم به کتابخوانى، ابتدا باید جایگاه نویسندگان و اهالى ادب، علم و معرفت را در جامعه ترفیع داد. باید حق مؤلف و حقوق معنوى نویسندگى در ایران به رسمیت شناخته شود. باید جایگاه دانشگاه ها در جامعه ارتقا یابد. نظام حقوقى متناسبى براى توسعه سواد عمومى ایجاد شود. کتاب و کتابخوانى باید از سنین کودکى تشویق شود. خانواده ها باید در معمارى خانه، جایى براى کتابخانه قائل شوند و در سبد مصرف روزانه خود سهم کتاب را در نظر بگیرند و جوایز ملى شایسته باید در کشور براى مولفان و مترجمان و نویسندگان در حد نوبل ایجاد شود. باید به جاى یارانه پولى. به مردم یارانه کتاب داده شود و سرانجام رسانه هاى همگانى به ویژه صدا و سیما باید محل حضور کتاب نویسان و کتاب خوانان شود.
منبع: کتاب و #کتاب_خوانى و آثار رسانه هاى جدید بر آن، اسماعیل قدیمى، #ماهنامه_مدیریت_ارتباطات، شماره ۶٠