12
به بهانه هفته ملی روابط‌عمومی

روابط‌عمومی پویا، اثرگذار بر ارتباطات اجتماعی سازمان

  • کد خبر : 5009
روابط‌عمومی پویا، اثرگذار بر ارتباطات اجتماعی سازمان
طی دو دهه اخیر و با فراگیر شدن فناوری‌های ارتباطی، نقش و اثرگذاری عموم مردم در مناسبات اجتماعی و فرهنگی و به تبع آن مناسبات اقتصادی، بسیار پررنگ‌تر شده است. این تغییرات تا حدی نمود پیدا کرده که دولت‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، همواره در حال رصد نظرات و واکنش مردم نسبت به تصمیمات خود هستند.

در یادداشتی که ابوذر حلوایی‌پور، مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به بهانه دهمین هفته ملی روابط‌عمومی، در اختیار ما آنلاین قرار داده است، آمده:

“طی دو دهه اخیر و با فراگیر شدن فناوری‌های ارتباطی، نقش و اثرگذاری عموم مردم در مناسبات اجتماعی و فرهنگی و به تبع آن مناسبات اقتصادی، بسیار پررنگ‌تر شده است. این تغییرات تا حدی نمود پیدا کرده که دولت‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، همواره در حال رصد نظرات و واکنش مردم نسبت به تصمیمات خود هستند.

این اثرگذاری از یک‌سو نشان‌دهنده رشد مشارکت اجتماعی مردم و افزایش نظارت‌های اجتماعی است و از سوی دیگر بیانگر این موضوع است که ارتباطات شفاف، آنلاین و پاسخگو بیش از پیش مورد نیاز نهادهای بزرگ است.

با چنین نگاهی متوجه نقش مهم روابط عمومی‌ها در شکل‌گیری ارتباط درست و موثر با مردم، نهادها، سازمان‌ها و شرکت ها و حتی کارکنان داخل یک سازمان می‌شویم. علاوه بر این مقوله روابط عمومی در نهادهای اقتصادی بزرگ از جنبه دیگری هم قابل توجه است. چرا که این نهادها معمولا با بهره‌مندی از موهبات طبیعی به تولید و خلق ارزش برای جامعه می‌پردازند که گاه ممکن است در فرآیند تولید، قادر به ارائه حقوق همه ذینفعان نباشند. در چنین شرایطی، طی شصت سال گذشته در دنیا رویکرد مسئولیت‌های اجتماعی مورد توجه قرارگرفته است تا به واسطه آن شرکت‌ها و موسسات اقتصادی بتوانند بخشی از ارزش‌آفرینی خود را به صورت مستقیم به بدنه اجتماع اختصاص دهند.

مطالعات نشان داده است، شرکت‌هایی در ایفای نقش مسئولیت‌اجتماعی خود موفق‌تر عمل کرده‌اند که روابط‌عمومی پویا و قوی‌تری داشته‌‌اند و به عبارتی ارتباط بهتر و موثرتری با مخاطبان خود و مردم برقرار کرده‌اند.

با همه این تفاسیر در دنیای کنونی نقش روابط‌عمومی‌ها هر روز ابعاد تازه‌تری می‌یابد و چون گذشته صرفا به ارائه اخبار موفقیت‌های سازمان متبوع خود ختم نمی‌شود. ارتباط همه‌جانبه روابط عمومی‌ها با مخاطبان، مصرف کنندگان، مردم محلی، سایر نهادها اعم از اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی، رسانه‌ها و البته کارکنان داخل سازمان نیاز امروز یک سازمان موفق است.

در این خصوص سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی به دلیل اهمیت بالایی که به تولید، بهره‌وری و سودآوری خود می‌دهند، الزام بیشتری برای قدرت بخشیدن به روابط‌عمومی‌های خود دارند چرا که در دنیای کنونی بیش از قبل مشخص شده است که همه ارکان ارتباطی یک سازمان به شکلی پیوسته بر سود اقتصادی آن می‌توانند اثرگذار باشند؛ موضوعی که برای روابط‌عمومی به عنوان عضوی اصلی از سازمان‌ها و شرکت‌ها مستثنا نیست و روابط‌عمومی می‌تواند در نیل به اهداف سازمان و شرکت به عنوان رکنی اصلی تاثیرگذار بوده و موفقیت خود را نیز به همراه داشته باشد.

اکنون سازمان‌های بزرگ دنیا، مبنای فعالیت‌های روابط عمومی خود را به جای انجام فعالیت‌های کلیشه‌ای و گاه صرفا گزارشگر، بر توسعه دانش، انجام پروژه‌های اجتماعی تحقیق‌محور و ارتباط پررنگ‌تر با دانشگاه گذاشته‌اند تا علاوه بر تحقق اهداف ساده و ثابت روابط‌عمومی، بر جوامع مورد نظر خود اثرات ماندگارتر و تحول‌گونه داشته باشند، موضوعی که امسال در فرمایشات مقام معظم رهبری در تعیین شعار سال و مقوله مهم دانش بنیان بودن فعالیت‌ها، به وضوح دیده می‌شود.

روابط‌عمومی‌ها اکنون به عنوان آینه تمام‌نمای سازمان‌های خود می‌کوشند نگاه گسترده‌تری به زندگی اقشار جامعه داشته باشند تا از این راه بتوانند به ایجاد یک پیوند منطقی بین زندگی روزمزه، اهداف اقتصادی و تعالی روح انسان، کمک کنند.

رسیدن به چنین هدفی علاوه بر تمرکز بر ایجاد ابعاد دانش بنیان هر نهادی، نیازمند رشد و توسعه فردی تمامی افراد یک سازمان پیشرو و یادگیرنده است.”

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=5009

    ثبت دیدگاه